bazarnews

کد خبر: ۶۱۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
چندی پیش، رضا رحمانی، وزیر صنعت اعلام کرد: اصلاح ساختار و ساماندهی صنعت خودرو یکی از برنامه‌های جدی وزارت صنعت است. او ادامه داد: تولید پژو ۴۰۵ GLX بنزینی تا پایان امسال متوقف می‌شود. رحمانی همچنین بابیان اینکه تولید سه نوع پراید نیز در ماه‌های آینده متوقف خواهد شد، ادامه داد: تولید این سه محصول نیز در دی‌ماه ۹۸، اردیبهشت و تیرماه ۹۹ متوقف خواهد شد.

آن‌طور که به نظر می‌رسد، وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتقای کیفیت و افزایش رضایت مردم را از مهم‌ترین دلایل این تصمیم برشمرده و گفته است: باید تلاش کنیم در کنار افزایش کمّی خودروها، کیفیت آنها نیز ارتقا یابد و در این راستا حذف برخی محصولات می‌تواند راهگشا باشد. خودروهای جدید به‌جای محصولاتی که از رده خارج می‌شوند جایگزین خواهند شد.

همیشه درباره تلفاتی که پراید برای سرنشینانش دارد گزارش‌های مختلفی نوشته‌شده است. اما ماجرا از زمانی جدی‌تر شد که اواسط مرداد امسال همین موضوع از زبان رئیس پلیس راهور شنیده شد. سید کمال هادیانفر بابیان اینکه 24 درصد جان‌باخته‌های تصادفات مربوط به پراید است، گفته است: «اجرای قانون در اولویت ما است اما باید به نفع مردم اجرایی شود، پلیس ایستاده تا خط تولید پراید از سال 99 متوقف شود.» هادیانفر اعلام نکرده از چه طریقی قرار است این اتفاق رخ بدهد اما آنچه از آمارهایش برمی‌آید؛ توقف تولید پراید به معنای کاهش 4 هزارنفری مرگ‌ومیر در تصادفات جاده‌ای است؛ آمارهای پلیس نشان می‌دهد در سال 97 حدود 17 هزار نفر جان خود را در جاده‌های ایران ازدست‌داده‌اند که 24 درصد آن حدود 4 هزار و 113 نفر می‌شود. به گفته هادیانفر «اغلب تصادفات براثر آن است که به دلیل نبود قطعه، مشکلات خودرو به‌صورت مستمر ادامه پیدا می‌کند.»

بعدازآن، اوایل شهریورماه، رحمانی گفته بود پراید و پژو ۴۰۵ باید از خط تولید خارج و خودروهای جدید و باکیفیت جایگزین آن‌ها شود. او بعد هم اشاره‌کرده بود که خودروهای فاقد استاندارد و کیفیت از خط تولید ۲ خودروساز بزرگ کشور خارج می‌شوند. پراید و پژو ۴۰۵ باید با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم از خط تولید خارج و خودروهای جدید و باکیفیت جایگزین آن‌ها شود. این خودروها در سایپا پراید و در ایران‌خودرو پژو ۴۰۵ بوده که باید با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم خودروهای جدید و باکیفیت جایگزین آن‌ها شود. اواخر مهرماه، رحمانی دوباره گفت قیمت تولیدشده پراید کمتر از ۴۰ میلیون تومان است و قطعاً یکی از مدل‌های قدیمی پراید تا چند روز دیگر از تولید خارج می‌شود.

 

*پراید گران شد

حالا که به نظر می‌رسد از دور خارج شدن پراید نزدیک‌تر شده است، گزارش‌ها و صحبت‌هایی از اثرات آن گفته می‌شود. چند وقتی می‌شود که دوباره قیمت پراید با رشد همراه شده است. کارشناسان افزایش دوباره قیمت‌ها را ناشی از عوامل گوناگونی می‌دانند. برخی از صاحب‌نظران جو پیش‌آمده توسط دلالان که ناشی از خبر توقف تولید پراید بوده را دلیل گرانی‌های اخیر می‌دانند.

از طرف دیگر، فرهاد به‌نیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان تاثیرات حذف قریب‌الوقوع دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ از چرخه تولید سایپا و ایران‌خودرو، بر سازندگان قطعات این دو خودرو گفت: در تولید تیبا و سایر خودروها می‌توان به قطعات پراید شیفت کرد. این بدین معناست که بر روی قطعات تیبا در مقایسه با پراید، جز بدنه و فریم داخلی خودرو، تغییرات زیادی ایجاد نمی‌شود و قطعه‌سازانی که قطعات فنی تولید می‌کنند، همچنان فعال خواهند ماند.

به گفته او، بدنه پراید هم تولید خود شرکت خودروسازی سایپا است؛ بنابراین اگر کسی هم متضرر شود، خود سایپا است؛ بنابراین مشکلی متوجه قطعه‌ساز نخواهد شد. تنها فریم داخلی خودرو است که توقف تولید پراید ممکن است سازنده آن را دچار مشکل کند. بنابراین در این زمینه لازم است که شرکت سایپا برای خودروهای جایگزین ایجاد ظرفیت و افزایش تیراژ کند. باید سایپا با برنامه‌ریزی در سایر تولیدات مشکلاتی که برای این قطعه‌سازان ایجاد می‌شود را پوشش دهد.

به‌نیا همچنین ادامه داد: این اواخر تولید پراید به ۳۰۰ دستگاه در روز رسیده و الباقی نیز تیبا بوده است. بنابراین چندان مشکل بزرگی ایجاد نخواهد شد. به‌طور مثال اگر به‌جای خودروی ۴۰۵، پژو ۳۰۱ جایگزین می‌شد، به دلیل تغییرات پلت‌فرم، فریم داخلی خودرو، بدنه، مسائل فنی و موتوری خودرو؛ قطعه‌سازان دچار مشکل و متحمل ضرر می‌شدند اما با جایگزین شدن تیبا به‌جای پراید مشکل خاصی ایجاد نخواهد شد.

برچسب ها: پراید ، رحمانی ، خودرو
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: