bazarnews

کد خبر: ۶۲۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
حسین نعمتی: گرانفروشی شیر خام از سوی دامداران به هیچ وجه صحت نداشته بلکه یک ادعای بی اساس است.

 «حسین نعمتی» گفت: زمانی این ادعا بی پایه در کشور مطرح می شود که صنایع لبنی در برخی محصولات مانند شیر پاستوریزه و ماست کم‌چرب 300 تا 400 درصد و در محصولاتی مانند دسرهای لبنی تا هزار برابر سود می‌کنند.
وی همچنین اظهارداشت: نرخ مصوب خرید شیر خام 3.2 درصد چربی به ازای هرکیلوگرم دو هزار و 390 تومان در درب دامداری است که نرخ این محصول با احتساب 150 تومان کرایه حمل به دو هزار و 540 تومان می رسد.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران کشور گفت: هم اکنون شیر خام از دامداران بسته به میزان بار میکروبی و جایزه درصد چربی و پروتئین از یک هزار و 800 تا دو هزار و 700 تومان خریداری می شود.
وی افزود: شیر خام 3.2 درصد چربی دو هزار و 540 تومان است از اینرو شیری که 3.6 درصد چربی داشته باشدبدون شک قیمت آن بالاتر خواهد بود.
نعمتی اظهارداشت: اکنون کارخانجات لبنی هرکیلوگرم شیر خام را از یک هزار و 800 تا دو هزار و 700 تومان از دامداران خریداری می کنند که شاید میانگین قیمت هر کیلوگرم شیر خام برای این واحدها حتی دو هزار و 300 تومان هم در نیاید اما با یک عمل آوری ساده 300 تا 400 درصد سود روی محصول تولیدی خود می کشند بدون اینکه هیچ ارگانی بر روی کارخانجات مزبور نظارت داشته باشد و متاسفانه مهر گرانفروشی فقط بر پیشانی دامداران زده می شود.
وی ادامه داد: هفت ماه پیش هر کیلوگرم دام زنده سنگین (گوساله) از دامداران 42 هزار تومان خریداری می‌شد اکنون این نرخ به 25 هزار تومان کاهش یافته است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران کشور اضافه کرد: هم اکنون قیمت دام زنده برای دامداران به نصف کاهش یافته اما نرخ گوشت قرمز در قصابی ها تنها 5 تا 10 درصد پائین آمده است.
وی افزود: گاوداری ها 10 تا 15 قلم نهاده مصرف می کنند که بخشی مربوط به نهاده های خشبی مثل ذرت سیلو شده، کاه، یونجه و قسمتی مربوط به نهاده های متراکم است.
نعمتی بیان داشت: برای تولید خوراک متراکم یا کنسانتره 10 تا 15 قلم مواد مصرف می شود که برای سه قلم از قبیل ذرت، جو و سویا ارز دولتی تخصیص پیدا می کند در ضمن این اقلام نیز به وفور در جامعه یافت نمی شود.
وی به رادیو اقتصاد افزود: هم اکنون وضعیت عرضه جو و سویا در کشور مناسب اما ذرت دانه ای در بازار با کمبود شدید رو بروست به یک معنا نهاده امروز به میزان کافی در اختیار دامدار نیست.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران کشور یادآورشد: تنها سه قلم نهاده مورد نیاز دامداری ها مشمول ارز دولتی و بقیه خوراک از محل ارز آزاد تهیه می شود.
برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کسب و کار شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت 10.10 به مدت 45 دقیقه به تهیه کنندگی «مهرگان سوادکوهی و حمیده رضا سلطانی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف ام ردیف 98 قرار می گیرد و علاقمندان می توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

برچسب ها: گرانفروشی ، شیر ، قیمت شیر
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: