bazarnews

کد خبر: ۶۲۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
اگرچه شکست همیشه انتقاد‌هایی را با خود به همراه دارد و به ویلموتس هم انتقاد‌هایی بابت نحوه تصمیم‌گیری‌اش برای زمان دریافت مطالباتش و همچنین تاکتیک و نوع بازی تیم ملی و استفاده از شاگردانش وارد است، اما دو باخت پی در پی برابر بحرین و عراق و سخت شدن شرایط ایران در مقدماتی جام جهانی باعث شد تا بسیاری از علاقه‌مندان تیم ملی و حتی سلبریتی‌ها از وضعیت تیم ملی ابراز ناامیدی کرده و از اینکه به سادگی کی‌روش را از دست داده‌ایم، ابراز تأسف کنند.

 به این ترتیب، پس از دوقطبی خسته‌کننده‌ای که بین هواداران کی‌روش و برانکو به وجود آمده بود، حالا شاهد مقایسه سرمربی سابق تیم ملی با سرمربی فعلی این تیم هستیم. هرچند که موقعیت‌های زمانی و حریفان مختلف تیم ملی در زمان کی‌روش و ویلموتس با هم تفاوت دارد ولی در این گزارش به بررسی شرایط تیم ملی در زمان مرد پرتغالی و وضعیت فعلی یوزها با مرد بلژیکی پرداخته‌ایم.

آغاز با کی‌روش چطور بود؟

کی‌روش در سال 2011 که به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد، در اولین مسابقه‌ای که روی نیمکت ایران نشست، برابر ماداگاسکار به پیروزی 1-0 رسید. او پس از آن تیمش را در مرحله پلی‌آف مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل به مصاف مالدیو فرستاد و ایران در 2 بازی رفت و برگشت 4-0 و 1-0 برنده شد. ایران پس از آن در مرحله اول مقدماتی جام جهانی در گروه E، با اندونزی، قطر و بحرین همگروه بود. تیم ملی در آن مقطع اندونزی را 3-0 برد و با قطر هم 1-1 مساوی شد. ایران در این بین، در یک بازی دوستانه 7-0 فلسطین را شکست داد و بعد از آن بحرین را در بازی رفت 6-0 برد و در بازی برگشت به تساوی 1-1 رسید. ایران سپس اندونزی را 4-1 برد، مقابل اردن در یک بازی دوستانه 2-2 مساوی کرد و در بازی برگشت در تهران مقابل قطر به تساوی 2-2 رسید تا با 3 برد و 3 مساوی به مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی صعود کند.

وضعیت تیم ملی با ویلموتس

تیم ملی با مربیگری ویلموتس، کارش را با پیروزی 5-0 مقابل سوریه و تساوی 1-1 برابر کره جنوبی که دوستانه بودند آغاز کرد. ایران در ادامه و در گروه C مقدماتی جام جهانی 2022 قطر، هنگ‌کنگ را 2-0 و کامبوج را 14-0 شکست داد و در دیدارهای بعدی به بحرین 1-0 و به عراق 2-1 باخت تا با 6 امتیاز در رده سوم گروه قرار داشته باشد. تیم ملی در فروردین و خرداد 99، باید یک بازی خارج از خانه برابر کامبوج و 3 بازی خانگی برابر هنگ‌کنگ، بحرین و عراق برگزار کند و حتماً 12 امتیاز لازم را به دست آورد تا با احتمال ناکامی عراق در یکی از دیدارهای پیش رویش به عنوان تیم اول یا به عنوان یکی از 4 تیم برتر دوم در بین تمام گروه‌ها راهی مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی شود.

شرایط رقابت در 2 مقطع

نکته ای که در خصوص شرایط تیم ملی در زمان کی‌روش باید به آن اشاره کرد این است که ایران در آن زمان با مالدیو و اندونزی همگروه بوده که شبیه هنگ کنگ و کامبوج هستند. ایران، بحرینی را با 6 گل در ورزشگاه آزادی شکست داد که از دقیقه یک با اخراج رشید الهوتی مدافعش، 89 دقیقه 10 نفره بازی کرد. ایران در آن مقطع در دو بازی رفت و برگشت با قطری مساوی کرد که در هر 2 مسابقه از حریف خود پیش بود ولی گل مساوی را دریافت کرد. بازی برگشت با بحرین هم در شرایطی مساوی شد که گل تساوی ایران در دقیقه 93 توسط مجتبی جباری به ثمر رسید. به این ترتیب ایران در 3 بازی از 4 مسابقه حساس خود در آن دوره نتوانست به پیروزی برسد. تیم ملی حالا با گل پنالتی که از بحرین خورد و با یک یار کمتر مقابل عراق، دو شکست را پذیرا شده است.

اولین باخت با کی‌روش

تیم ملی از آغاز به کار خود با کی‌روش در 11 مسابقه رسمی و دوستانه به پیروزی رسید و در 7 بازی هم با حریفان خود مساوی کرد. این در حالی است که تنها پیروزی حساس و مهم ایران در بازی خارج از خانه مقابل ازبکستان بود که در تاشکند و با نتیجه 1-0 و با گل دقیقه 90 محمدرضا خلعتبری به دست آمد. پس از آن تیم ملی در سومین بازی خود در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2014 ، در بیروت 1-0 به لبنان باخت تا ایران اولین شکست خود با کی‌روش را تجربه کند.

ادامه مسیر تا صعود به جام جهانی 2014

تیم کی‌روش پس از آنکه کره جنوبی را در تهران 1-0 برد، تاجیکستان را برد ولی بازی برگشت به ازبکستان را 1-0 در تهران واگذار کرد تا دومین باخت خود را دشت کند. ایران پس از آن 2 برد و 2 تساوی در بازی‌های دوستانه و مسابقات غرب آسیا به دست آورد و پس از آن هم یک برد و یک تساوی در مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2015 استرالیا کسب کرد. ایران در ادامه در بازی دوستانه مقابل عمان 3-1 بازنده شد اما 3 بازی بعدی خود مقابل لبنان، قطر و کره جنوبی را پیروز شد تا راهی جام جهانی شود.

نباختن در حدود 8 سال

باخت تیم ایران به دو تیم عربی در حال حاضر در شرایطی به دست آمده که تیم ملی با کی‌روش 7 مساوی و 2 برد برابر تیم‌های عربی به دست آورد تا این که به لبنان باخت. تیم ملی در ادامه 3 مساوی، 2 برد و یک باخت دیگر برابر تیم‌های عربی کسب کرد و به عمان باخت. تیم ملی پس از آن برابر تیم‌های آسیایی 28 برد و 11 مساوی کسب کرد تا اینکه در بازی با ژاپن در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا 2019  با نتیجه 3-0 بازنده شد. در واقع ایران در آن مدت، حدود 8 سال به تیم‌های آسیایی نباخت تا کی‌روش به یک رکورد خیره‌کننده دست پیدا کنند.

کی‌روش، بهتر از ویلموتس

تیم ملی در حالی آخرین بازی رسمی خود در سال ۲۰۱۹ را مقابل عراق انجام داد که در این سال ۲ سرمربی داشت. شروع کار با کی‌روش بود و پایانش با ویلموتس. نخستین دیدار با پیروزی 5-0 برابر یمن، کلید خورد و در نهایت به باخت 2-1 برابر عراق منتج شد. کی‌روش در ۶ مسابقه سرمربی بود و در ۶ دیدار هم ویلموتس نفر اول کادر فنی به حساب می‌آمد. با مرد پرتغالی به 4 برد، یک تساوی و یک باخت رسیدیم و با ویلموتس 3 پیروزی، یک تساوی و ۲ باخت عایدمان شد.

عملکرد کی‌روش در کلمبیا

کی‌روش پس از جدایی از تیم ملی ایران و از فوریه 2019 تاکنون هدایت تیم ملی کلمبیا را برعهده داشته است. او ابتدا با این تیم در مسابقات کوپا امریکا 2019 شرکت کرد و برابر آرژانتین، قطر و پاراگوئه به پیروزی رسید ولی تیمش پس از تساوی برابر شیلی در ضربات پنالتی شکست خورد و حذف شد. کلمبیا از آن به بعد در 5 بازی دوستانه به میدان رفته که 3 تساوی برابر برزیل، ونزوئلا و شیلی داشته، به الجزایر باخته و پرو را برده است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: