bazarnews

کد خبر: ۶۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
مردی که به بهانه اعطای وام‌های کلان از شهروندان کلاهبرداری کرده بود، در جریان تحقیقات پلیسی به جرمش اعتراف کرد.
بازار نیوز - اردیبهشت امسال در پی شکایت‌های مشابه تعدادی از شهروندان با موضوع کلاهبرداری به وسیله یک شرکت خصوصی که با انتشار آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار مدعی اعطای وام چند صد ‌میلیون‌تومانی در کمترین زمان ممکن و دیگر شرایط مناسب برای دریافت تسهیلات مالی شده بود، پرونده‌ای در‌این‌باره تشکیل شد و به دستور بازپرس شعبه شانزدهم دادسرای ناحیه چهارم تهران، برای رسیدگی در اختیار اداره سیزدهم پلیس آگاهی قرار گرفت.

کارآگاهان با ده‌ها مال‌باخته روبه‌رو شدند که همه آنها با مراجعه به شرکتی با عنوان «سامان‌گستران دوران» قصد داشتند وام‌های چند صد‌ میلیون تومانی دریافت کنند، اما مدیر این شرکت به‌ نام «فرهاد.ک» از آنها کلاهبرداری‌های چند‌ده‌میلیون تومانی کرده‌ بود.

یکی از مال‌باختگان در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «از طریق آگهی روزنامه... با شرکتی به‌ نام «سامان‌گستران دوران» آشنا شدم که مدعی پرداخت «وام آزاد» به ازای دریافت ١٠ درصد میزان وام درخواستی در قالب کارمزد شده بود. زمانی‌که به دفتر این شرکت در میدان تجریش رفتم و با مدیر آن به‌ نام «فرهاد» درباره شرایط و زمان پرداخت وام صحبت کردم، او مدعی شد وام درخواستی من در مدت‌زمان دو هفته آماده خواهد شد. با توجه به شرایط مناسب دریافت وام و اطمینانی که به صحبت‌های مدیر این شرکت پیدا کرده بودم، مبلغ ٣٧‌ میلیون‌تومان را برای دریافت وام ٥٠٠ ‌میلیون تومانی به این شرکت پرداخت کردم اما تاکنون اقدامی درباره وام درخواستی یا حداقل بازپرداخت پول من از سوی این شرکت انجام نشده است».

مال‌باخته‌ای دیگر نیز در اظهاراتی مشابه‌ بیان کرد: «از طریق آگهی روزنامه با شرکت سامان‌گستران دوران تماس گرفتم. پس از گرفتن نشانی شرکت در محدوده میدان تجریش، به دفتر شرکت مراجعه کردم و با مدیر آن به‌ نام «فرهاد. ک» آشنا شدم. او با ترفندهای متقلبانه و امیدوارکردن من به امور واهی، اعتمادم را جلب و از مشکل مالی من سوءاستفاده کرد و به بهانه وام ٥٠٠ ‌میلیون تومانی، در چندین مرحله تحت عنوان کارمزد ٣٨‌ میلیون تومان از من گرفت و با پیگیری‌های مستمر من مدعی شد وام آماده است و یک فقره چک ٥٠٠ ‌میلیون‌تومانی به من داد اما در زمان سررسید چک بانک به من اعلام کرد هیچ موجودی‌ای در حساب وجود ندارد در نهایت تصمیم به شکایت از فرهاد و شرکت او گرفتم». کارآگاهان در اولین مرحله از تحقیقات به بررسی اساسنامه شرکت سامان‌گستران دوران پرداختند و اطلاع پیدا کردند این شرکت صرفا در زمینه صادرات و واردات کالا ثبت شده و در زمینه هرگونه فعالیت مالی فاقد مجوز از سوی بانک مرکزی است. همچنین در بررسی تراکنش مالی مدیر شرکت موفق به شناسایی بیش از ١٥ حساب بانکی فاقد هرگونه تراکنش مالی قابل توجه شدند که بنا بر اظهارات مال‌باختگان، فرهاد هر بار و در پیگیری‌های مستمر آنها، به بهانه آماده‌شدن وام اقدام به ارائه چک بانکی مربوط به این حساب‌های بانکی کرده اما در زمان سررسید چک‌ها و با توجه به نبود امکان وصول چک‌ها، اقدام به تعویض چک‌های وصول‌نشدنی با چک‌های جدید کرده است. با توجه به شیوه و شگرد متهم در جعل و کلاهبرداری، دستگیری او در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت. آنها با مراجعه به دفتر شرکت در محدوده میدان تجریش اطلاع پیدا کردند «فرهاد» مدتی است به این محل تردد ندارد و همه شماره‌های تماس او نیز خاموش شده است. کارآگاهان در ادامه پیگیری‌ها اطلاع پیدا کردند «فرهاد» در پرونده‌ای جداگانه از سوی مقام قضائی دستگیر و با صدور قرار قانونی روانه زندان شده است. با انجام هماهنگی‌های لازم با مقام قضائی، «فرهاد» (٣٠ساله) در اختیار اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. متهم پس از انتقال به پلیس آگاهی و مواجهه حضوری با ده‌ها مال‌باخته، به تنظیم قرارداد با آنها برای اعطای وام‌های چند صد ‌میلیون‌تومانی و کلاهبرداری به این شیوه و شگرد اعتراف کرد.

سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکراستقامتی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت:‌«با توجه به شناسایی ده‌ها مال‌باخته در همان مراحل اولیه تحقیقات، ارزش مالی پرونده تاکنون به بیش از یک‌ میلیارد تومان رسیده که با توجه به ادامه رسیدگی به پرونده، احتمال افزایش تعداد شکات و مال‌باختگان و در ادامه ارزش مالی پرونده همچنان وجود دارد. به‌همین‌دلیل از مال‌باختگانی که از سوی شرکت سامان‌گستران دوران از آنها کلاهبرداری شده، دعوت می‌شود برای پیگیری شکایات خود به اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند».
شرق
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: