bazarnews

کد خبر: ۶۲۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
اسکی یکی از محبوب‌ترین تفریحات زمستانی است که با شروع فصل سرما میزان استقبال از آن زیاد می‌شود. پیست‌های توچال، دیزین، دربندسر،‌ شمشک و آبعلی در تهران برای عموم مردم قابل استفاده هستند که با پرداخت هزینه می‌توان از ساعت ۸ یا ۹ صبح تا ۳ یا ۴ بعد از ظهر از آن‌ها استفاده کرد. در این میان برخی به صورت حرفه‌ای اسکی می‌کنند و برخی دیگر از آن به عنوان تفریحی زمستانی و برای گذراندن اوقات فراغت استفاده می‌کنند اما سوال اینجاست که هزینه اسکی کردن برای مبتدیان چقدر است؟

در این گزارش به بررسی مواردی که مبتدیان برای شروع اسکی به آن نیاز دارند و هزینه‌های که باید صرف کنند،  می‌پردازیم.

تجهیزات مورد نیاز

لباس گرم، کلاه ایمنی، چوب  و فیکس اسکی، کفش اسکی، باتوم، عینک و دستکش تجهیزاتی است که افراد حرفه‌ای و مبتدی به آن نیاز دارند. این وسایل را می‎توان اجاره کرد یا خرید.  قربانعلی سولقانی، از کارشناسان اسکی  توصیه می‌کند که مبتدیان این وسایل را تا پنج جلسه ابتدایی آموزش، اجاره کنند چون احتمال دارد به وسایل خود آسیب وارد کنند. اجاره این وسایل هم با توجه به برند و رده سنی متفاوت است اما معمول آن برای بزرگسالان روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. در ادامه خود مربی اسکی باز را برای خرید وسایل مورد نیاز راهنمایی می‌کند چرا که حدود ۶ برند در ایران فعالیت دارند. البته کیفیت آنها خیلی متفاوت نیست و برخی نیز در سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت دلار و تاکید بر تولیدات داخلی فعالیت خود را کم و محدود به فروشگاه‌های خاصی کردند.   

با این حال برخی افراد وسایل خود را از ابتدا خریداری می‌کنند که هزینه‌ مورد نیاز برای پرداخت متغیر است به گونه‌ای که  حسین کلهر، مدرس اسکی می‌گوید  بسته به نوع لباس  از ۱۰۰ هزار تومان تا حتی ۱۰ میلیون تومان تغییر می‌کند. عینک حدود ۶۰۰ و دستکش حدود ۳۰۰ هزار تومان است. البته باید توجه داشت که این هزینه‌ها برای افراد مبتدی است و اسکی بازان حرفه‌ای به تجهیزات حرفه‌ای‌تر و در نتیجه گران‌تری نیاز دارند. به طور کلی خرید ست کامل اسکی از ۴ میلیون تومان شروع می‌شود و به ۲۰ میلیون تومان هم می‌رسد. 

آموزش‌ اسکی؛ روزانه یا ساعتی؟

پس از وسایل و تجهیزات بحث آموزش اسکی مطرح می‌شود. کلهر می‌گوید آموزش اسکی به دو صورت روزانه یا ساعتی است که این به نوع درخواست فرد مربوط می‌شود. علاوه براین آموزش به صورت فردی یا گروهی انجام می‌شود اما تاکید بر آموزش فردی است و آموزش گروهی تنها در جلسه اول یا جسله آخر که فرد اسکی را یاد گرفته، کاربرد دارد.

آموزش فردی به این دلیل مورد توجه است که اسکی در محیطی طبیعی و تا حدودی خطرناک( برای افراد مبتدی) انجام می‌شود و نیاز است که مربی تمام و کمال فرد یادگیرنده را زیر نظر بگیرد. هزینه آموزش روزانه از ۴۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا یک میلیون تومان هم می‌رسد و این بیشتر به مدرسی که فرد انتخاب می‌کند، برمی‌گردد. علاوه بر این  فدراسیون هر سال تعرفه‌هایی برای آموزش اسکی در نظر می‌گیرد که سولقانی مبلغ این تعرفه را برای هر ساعت ۸۰ هزار تومان به بالا می‌داند که با توجه به رده آموزش فرد افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اگر یک مبتدی روزانه ۴ ساعت با هزینه ۸۰ هزار تومان تمرین کند در پایان روز باید ۳۲۰ هزار تومان پرداخت کند. 

در این بخش باید به آموزش اسکی توسط باشگاه‌ها نیز اشاره کرد. سولقانی می‌گوید این باشگاه‌ها مطابق با تعرفه فدراسیون به مدت ۱۰ جلسه اسکی را آموزش می‌دهند که شامل مربی، بیمه، وسیله رفت وبرگشت و غذا  هستند. مبلغ پرداختی آن هم  مطابق با تعرفه فدراسیون حدود ۵ میلیون تومان است.  

چند جلسه برای یادگیری اولیه اسکی مورد نیاز است؟

این موضوع به نوع یادگیری آموزش گیرنده بستگی دارد. شاید کسی با سه جلسه هم اسکی را یاد بگیرد. سولقانی معتقد است که افراد مبتدی بسته به نوع آمادگی جسمانی و سرعت یادگیری به تعداد جلسات متفاوتی نیاز دارند با این حال ۱۰ جلسه را ضروری می‌داند. 

 کلهر نیز  می‌گوید معمول آن ۱۰ جلسه است چون در این صورت برنامه وجود دارد و فرد می‌داند از کجا شروع کرده و به کجا می‌رسد. این مدرس اسکی توصیه می‌کند که افراد مبتدی آموزش روزانه را انتخاب کنند چون در این صورت ساعتی که برای استراحت در نظر گرفته می‌شود جزو ساعت آموزشی نیست و هزینه‌ای برای آن پرداخت نمی‌کنند،  در نتیجه آموزش از ۹ صبح آغاز و تا سه بعد از ظهر به پایان می‌رسد و ساعت آموزشی هم پنج ساعت تعیین می‌شود اما اگر آموزش ساعتی انتخاب شود همین بازه زمانی را ۶ ساعته در نظر می‌گیرند و هزینه آن هم بیشتر می‌شود.

 کلهر می‌گوید آموزش این رشته مقطعی نیست اما مدت آن به خود فرد بستگی دارد، برخی با دو یا سه جلسه، دوره خود را ادامه نمی‌دهند و برخی نیز برای اصلاح تکنیک‌ها آموزش مداوم دارند. البته احتمال آسیب دیدگی برای کسانی که دوره خود را نیمه رها می‌کنند بیشتر است.  

هزینه‌های جانبی

تغذیه و هزینه‌های پیست دیگر مواردی است که افراد باید آنها را در نظر بگیرند. از آنجایی که پیست‌های اسکی در ارتفاعی بالاتر از سطح دریا قرار دارند امکان افت فشار وجود دارد به همین دلیل افراد باید نسبت به تهیه مواد قندی اقدام کنند. علاوه بر این در نظر گرفتن وعده غذایی ناهار هم ضروری است. از آنجایی که رستوران‌های پیست‌های اسکی معمولا غذا را با قیمتی بیشتر از رستوران‌های سطح شهر عرضه می‌کنند، افراد می‌توانند مواد غذایی مورد نیاز خود را از منزل یا فروشگاه‌های سطح شهر تهیه کنند.

 ورودی پیست‌ها نیز هزینه‌ی دیگری برای مردم به بار می آورد که این ورودی معمولا بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ هزار تومان است.

در نهایت با در نظر گرفتن میانگین هزینه‌های مطرح شده، جمع هزینه‌هایی که یک فرد باید برای آموزش اسکی صرف کند چیزی بین ۷ تا  ۱۰ میلیون تومان است. البته این هزینه شروع کار محسوب می‌شود و با یک بار تهیه تجهیزات می‌توان  چند سال از آن استفاده کرد. 

در بحث آموزش نیز فرد پس از آموزش اولیه به مرور و با کسب تجربه تا حدودی از آموزش مجدد بی نیاز می‌شود مگر اینکه خواهان یادگیری تکنیک‌ها و انجام حرفه‌ای این ورزش باشد.

برچسب ها: اسکی ، ورزش ، بازی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: