bazarnews

کد خبر: ۶۲۴۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
بازارنیوز گزارش می دهد:
دو نماینده مجلس در گفت‌وگو با بازار نیوز، درباره مصوبه سران قوا مبنی افزایش قیمت بنزین و جلسه غیر علنی روز گذشته مجلس با حضور دبیر شورای عالی امنیت، صحبت کردند.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز: شامگاه پنجشنبه 23 آبان ماه بود که صدا و سیما اعلام کرد از ساعت صفر 24 آبان،بنزین سهمیه بندی شده و به هر خودروی شخصی ماهانه 60 لیتر به قیمت هزار و 500 تومان تعلق گرفته و بنزین آزاد با قیمت 3هزار تومان به فروش می رسد.
این افزایش بنزین،مخالفان و موافقان زیادی داشت که هر کدام نظرات خودشان را بیان کردند.مردم هم که از افزایش 3برابری بنزین و تاثیرات احتمالی آن بر سفره‌شان نگران بودند،در فضای مجازی و در برخی شهر ها در خیابان ها به این تصمیم اعتراض کردند.
اعتراضات مردمی با حضور عوامل اغتشاشگر منحرف شد تا جایی که روز یکشنبه 26 آبان، رهبر انقلاب در کلاس درس خارج از فقه‌شان به مصوبه سران قوا و اغتشاشات واکنش نشان دادند.
 
ایشان در آن جلسه فرمودند: من در این مسئله صاحبنظر نیستم لکن اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند من حمایت می کنم. من این را گفتم، حمایت هم میکنم. سران قوا نشسته‌اند با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید به آن تصمیم عمل شود.
پس از انتشار بیانات ایشان،نماینده مجلس پس از جلسه غیر علنی با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی،از مصوبه سران قوا حمایت کردند.
 
رهبری بر اساس مصلحت از مصوبه حمایت کردند
در همین راستا،احد آزادی خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز درباره حمایت رهبر انقلاب از مصوبه سران قوا مبنی بر افزایش نرخ بنزین گفت: با توجه به فرمایشاتی که رهبر انقلاب در درس خارج از فقهشان فرمودند، ما مطیع هستیم و حرفی پس و پیش از فرمایشات ایشان نداریم، اما ما حق نداریم فرمایشات رهبری را غلط تعبیر و تفسیر کنیم.

وی افزود: برداشت برخی از افراد از جمله رهبر انقلاب مبنی بر حمایت از مصوبات سران قوا، تاییدیه اقدامات سران است که هرگز اینطور نیست. حمایت هیچگاه به معنی تایید نیست. در تایید، حقیقت و در حمایت، مصلحت نهفته است. ممکن است رهبر انقلاب به دلیل مسائل امنیتی و مصالح جامعه موضوعی را حمایت کنند، ولی از نظر ایشان تایید نباشد.

آزادی خواه ادامه داد: سران قوا برابر ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه، قیمت بنزین را افزایش دادند، همان ماده گفته است که این افزایش قیمت در قالب بودجه سنواتی باید اتفاق بیفتد.
 
*لاریجانی باید این موضوع را در صحن علنی مطرح می کرد
این نماینده مجلس با انتقاد از علی لاریجانی در موضوع امضای طرح افزایش قیمت بنزین بدون هماهنگی با نمایندگان اظهار داشت: آقای لاریجانی باید قبل از این که در جلسه سران قوا حاضر شود، در صحن مجلس این موضوع را پیگیری کند یا دولت باید به صورت لایحه بودجه در صحن مجلس قیمت‌های جدید حامل‌های انرژی و بنزین را ارائه کند. مخالفین و موافقین صحبت کنند و رای گیری انجام شود. بعد به شورای نگهبان برود و اگر تایید شد، تصمیم سران قوا شود.

وی ادامه داد: وقتی یکی از سران قوا، آقای لاریجانی است که حتی یک نظر ساده هم از وکلای ملت نگرفت و شخصا حاضر شد و رای به گرانی بنزین داد. لاریجانی دارای دو شخصیت است. شخصیت حقیقی و حقوقی. آنکه به گرانی بنزین رای داد شخصیت حقیقی لاریجانی بود. شخصیت حقوقی لاریجانی آن است که از نمایندگان خبر بگیرد و با دست پر به جلسه سران قوا برود.

آزادی خواه از رئیس جمهور پرسید: سوال من از رئیس جمهور این است که اگر در جلسه سران قوا، سهمیه بنزین را به جای ۶۰ لیتر، لیتری ۱۵۰۰ تومان، ۸۰ لیتر و لیتری هزار تومان اعلام می‌کردید، و قیمت آزاد را به جای سه هزار تومان، دو هزار تومان قرار می‌دادید، رهبر انقلاب از آن حمایت نمی‌کرد؟ شما چرا سخت‌ترین نمونه را ارائه دادید؟

وی در پایان گفت: ما طرح سه فوریتی داشتیم که بعد از این که رهبر انقلاب اعلام حمایت کردند، طرح را کنار گذاشتیم.
 
مصوبه سران قوا قانون است،باید اجرا شود
همچنین فریدون احمدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز در واکنش به این سوال که آیا مجلس طرحی برای با گرانی‌های احتمالی ناشی از افزایش قیمت بنزین دارد گفت: این کار مجلس نیست؛ کار دولت است.

وی افزود: این تصمیمی است که سران سه قوه گرفتند و نمایندگان مجلس در جریان کار نبودند. اما این تصمیم، قانونی است و در چارچوب ضوابط و قوانین کشور باید اجرا شود. وظیفه مجلس هم نظارت بر اجرای صحیح این طرح است.
 
اقتصاد دستوری نیست/دولت جلوی سواستفاده ها را بگیرد
احمدی درباره تاثیر افزایش قیمت بنزین بر سایر اقلام و کالا‌ها گفت: اقتصاد دستوری نیست که ما بگوییم قیمت بالا نرود. اقتصاد حساب و کتاب دارد، ولی ما باید توجه داشته باشیم که از این طرح سواستفاده نشود.

احمدی گفت: اصلاح قیمت‌ها کار درستی است، اما باید تصمیم درست اجرا شود و جلوی سواستفاده‌ها گرفته شود تا مردم خیلی متضرر نشوند. این تدبیری است که دولت باید به خرج دهد.
 
گزارش شمخانی بر لزوم اجرای این تصمیم در جلسه غیر علنی روز گذشته
به گفته احمدی، شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز روز گذشته در جلسه غیر علنی مجلس، در گزارشی از لزوم اجرای این تصمیم و مدیریت تبعات آن صحبت کرده بود.

مجلس حمایت می کند
وی در پایان درباره مخالفت نمایندگان با این طرح و امضای طرح‌های دو و سه فوریتی قبل از سخنان مقام معظم رهبری گفت: نمایندگان مخالفت‌هایی داشتند، اما زمانی که متوجه شدند نظر مقام معظم رهبری بر حمایت از دولت و این طرح است، تصمیم به حمایت از این مصوبه سران سه قوا گرفتند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدرضا کیانفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
0
0
دریابان علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی گفت: نباید اجازه داد اعتراض مردم به آشوبگری تبدیل شود.

آقای شمخانی،
زمینه‌ساز آشوبگری جمهوری اسلامی می‌باشد که از چهل سال پیش تا به امروز حق آزادی بیان را که قانون اساسی تصویب کرده زیر پا گذاشته است.

سرور گرامی،
تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: