bazarnews

کد خبر: ۶۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
محمد علی شهدایی تحلیلگر اقتصادی، در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز :
یک کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه تورم می تواند یک عنصر محرک برای رشد مثبت اقتصادی باشد،گفت: به طور حتم رشد سطح عمومی قیمت ها موتور محرکی برای افزایش سرمایه گذاری در اقتصاد ایران خواهد بود.
محمد علی شهدایی تحلیلگر اقتصادی ، در پاسخ به این سوال  خبرنگار بازار نیوز  که چرا روند نزولی نرخ تورم متوقف و نشانه‌هایی از مسیر صعودی برای نرخ تورم پدیدار شده است؟ گفت: رشد نرخ تورم همیشه به عنوان یک عنصر بد شناخته نمی شود به طوری که دولت بسیاری از کشورهایی که نرخ تورم آن ها منفی یا صفر است به صورت مصنوعی خواهان ایجاد تورم کاذب به دلیل تحقق رشد مثبت اقتصادی هستند.

این تحلیلگر اقتصادی، با بیان اینکه تورم نه به صورت افسار گسیخته می تواند یک عنصر محرک برای رشد مثبت اقتصادی باشد، تصریح کرد: امیدوارم هر چه سریعتر به منظور رشد مثبت اقتصادی سطح عمومی قیمت ها یک رشد معقولی داشته باشند. 

شهدایی، افزود: در راستای رکود اقتصادی موضوع سرمایه گذاری به محاق می رود به طوری که سرمایه دار تمایلی به سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی نخواهد داشت.

وی، ادامه داد: به عنوان مثال در کشوری که نرخ تورم آن 5 درصد است چه ضرورتی برای سرمایه گذاری و ریسک وجود دارد به طوری که فرد می تواند سرمایه خود را در بانک با دریافت سود بالا سپرده گذاری کند.

این کارشناس اقتصادی، تصریح کرد: به طورحتم رشد نرخ عمومی قیمت ها موتور محرکی برای افزایش سرمایه گذاری در اقتصاد کشور خواهد بود. 

این تحلیلگر اقتصادی، در پاسخ به این سوال که آیا کاهش نرخ سودهای بانکی و به دنبال آن عدم تمایل به نگهداری سپرده‌های غیردیداری باعث تغییر جهت نرخ تورم می شود؟ گفت: با دستوری بودن نرخ بهره بانکی به هیچ عنوان موافق نیستم، اما با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی انگیزه برای سپرده گذاری کم می شود.

شهدایی، با اشاره به اینکه سپرده مردم باید به سمت توسعه سرمایه گذاری حرکت کند، افزود: هم اکنون تعدیل نرخ بهره بانکی باعث خروج بازار سرمایه از رکود شده است.
 وی، با بیان اینکه نرخ سودهای بانکی باید تابعی از میزان عرضه و تقاضا و اقتصاد کلان کشور باشد، ادامه داد: نرخ بهره بانکی در کشورهای اروپایی بین 3 تا 4 درصد و نرخ تورم 3 تا 2 درصد است، اما در ایران نرخ بهره بانکی بیش از 15 درصد و نرخ تورم زیر 10 درصد است. 
شهدایی، افزود: بدون شک نرخ سودهای بانکی 17 تا 18 درصدی هم نرخ بهره های کاذب است زیرا با وضعیت نرخ تورم جامعه تعادلی ندارد.

این کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه حاشیه سود در بانک های اروپایی بسیار بالا است، تصریح کرد: در کشور ما به دلیل اینکه سیستم بانکداری الکترونیکی به صورت کامل اجرا نمی شود و بیشتر بانک ها به سمت بنگاه داری و ساخت شعبات تمایل دارند، با حاشیه سود بالا هم نمی توانند امورات جاری خود را بگذرانند در حالیکه بانک های خارجی خدمات بانکداری را فقط با یک شعبه  توسط بانکداری الکترونیکی به مشتریان خود ارائه می دهند.

این کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه بانک های ایرانی اصول بانکداری را فراموش کرده اند، اظهار داشت: هم اکنون بانک ها از نرخ سودهای بانکی گله مند هستند، زیرا میزان کارایی که در بانک های ایرانی وجود دارد قابل مقایسه با بانک ها جهانی نیست.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: