bazarnews

کد خبر: ۶۲۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
یک استاد دانشگاه در امریکا مطرح کرد؛
صالحی اصفهانی: از اشتغال، محیط زیست و عدالت هزینه می‌کنیم که تورم را پایین نگه داریم. حال آنکه با وجود همه این‌ها تورم هم بالاست.
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: جواد صالحی اصفهانی، استاد اقتصاد موسسه پلی تکنیک ویرجینیا، درباره مقایسه قیمت انرژی در ایران و ترکیه و شرایط مرتبط با آن گفت: در ترکیه قیمت بنزین، و به طور کلی انرژی، چندین برابر ایران است. در ترکیه شما نمی بینید که یک کارگر، به علت گران بودن وسایل نقلیه، یا ناتوانی در خرید سوخت، نتواند به محل کارش برود. اقتصاد ترکیه مانند اقتصاد کشور‌های اروپایی به تعادل رسیده است.

وی افزود: من می‌دانم اگر قیمت بنزین را به سطحی برسانیم که قاچاق به ترکیه و عراق نداشته باشیم، به اقتصاد کشور، شوک وارد خواهد شد، ولی باید قبول کنیم که بعد از تحمل آن شوک، به جایی بهتر از نقطه فعلی می رسیم.
مردم ترکیه بدبخت نیستند
صالحی اصفهانی ادامه داد: مردم ما به ترکیه خیلی سفر می‌کنند، بروند ببینند که مردم آنجا به دلیل گرانی بنزین بدبخت نیستند و هیچ کس در ترکیه نمی‌گوید کاش قیمت انرژی را به سطح ایران برسانیم. یک نفر اقتصاددان در ترکیه با وجود شرایط تورمی که الان وجود دارد، نگفته که برای کاهش این تورم باید قیمت انرژی را پایین بیاوریم، ولی در ایران دائم این صحبت می‌شود که اگر قیمت انرژی بالا برود تورم می‌شود. یعنی ما از اشتغال، محیط زیست و عدالت هزینه می‌کنیم که تورم را پایین نگه داریم. حال آنکه با وجود همه این‌ها تورم هم بالاست.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: