bazarnews

کد خبر: ۶۲۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹
در گفتگو با استاد پلی تکنیک ویرجینیا مطرح شد؛
صالحی اصفهانی گفت: مردم به اطلاعاتی که از بازار به دستشان می رسد نگاه می کنند و  تصمیم درست می گیرند.این وظیفه دولت،نخبگان و روزنامه نگاران است که به مردم توضیح دهند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: جواد صالحی اصفهانی،استاد اقتصاد در ویرجینیای امریکا در واکنش به این مبحث که اگر قیمت سوخت در کشور باید قیمت جهانی باشد، قیمت خودرو هم باید به قیمت جهانی باشد، گفت: این صحبت به ظاهر منطقی می آید اما می خواهم مثالی از توسعه در کره جنوبی بزنم تا مسئله ارز و تعرفه روشن شود.

وی افزود: وقتی در دهه 70 میلادی، در کره بهره وری افزایش می یابد و خودروهای کره ای آرام آرام  شروع به رقابت با خودروهای ژاپنی  می کنند و خرید و فروش بالا می رود. این باعث افزایش عرضه ارز در کره و کاهش نرخ ارز می شود. همان زمان قیمت کالا های وارداتی به کره ارزان می شوند و ممکن است مثلا صنعت کفش در آنجا از بین برود.

صالحی اصفهانی ادامه داد: اما این از بین رفتن در آنجا در حد از بین رفتن در ایران نیست به دلیل آن که همان عواملی که صنعت خودرو را در کره در صنایع صادراتی بالا بردند، صنایع تولید داخل را هم بهره ور تر کردند تا در مقابل واردات بتواند رقابت کنند. این همان تئوری اقتصادی است که می گوید ارز را آزاد بگذارید، اگر بهره وری بخش صادرات بالا رفت،حتما بهره وری بخش واردات هم بالا می رود. بنابراین، اینها با هم تصمیم می گیرند که نرخ ارز چقدر باشد.

وی درباره شرایط ایران گفت: این در مملکت ما صادق نیست. یکدفعه می بینید که قیمت نفت دو سه برابر شد اما اینجا هیچ تغییری ایجاد نشده است. کسی که اینجا لباس تولید می کند می بیند که لباس های ترکیه نصف قیمت وارد می شوند. مردمی که مصرف گرا هستند، می گویند که لباس ترکیه را بخریم ولی فکر این نیستند که ممکن است کارشان را در آن صنعت از دست دهند یا پسرشان که ممکن است در آینده رشته نساجی بخواند شاغل نخواهد شد.

این استاد اقتصاد در پایان گفت: مردم به اطلاعاتی که از بازار به دستشان می رسد نگاه می کنند و  تصمیم درست می گیرند. این وظیفه دولت، نخبگان و روزنامه نگاران است که به مردم توضیح دهند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.اگر قرار شد روی کالاهایی که نساجی ما را از بین می برد، تعرفه وضع شود، باید مردم را توجیه کرد. من فکر می کنم اگر مردم ایران در روزنامه بخوانند یا در تلویزیون ببینند که داستان چیست، قبول می کنند که این کار درست است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: