bazarnews

کد خبر: ۶۲۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
بررسی قیمت انواع خودروهای پرتیراژ داخلی و خودروهای مونتاژی و وارداتی در حاشیه بازار خودرو بیانگر نوسان نرخ این اقلام طی حدود یک‌ماه گذشته است؛ در واقع دنده معکوس گرانی‌خودروهایی که پس از یک دوره افزایش بی‌رویه، شیب نزولی قیمت‌ها به‌دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان و تشدید رکود حاکم بر بازار را تجربه می‌کرد، موجب شد تا ابتدا قیمت خودروهای پرتقاضای داخلی مسیر هموار گرانی را انتخاب کنند و در ادامه نوسان نرخ ارز، بستری برای گرانی خودروهای وارداتی یا مونتاژ داخل را فراهم کرد.

 تا پیش از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، انتشار اخبار توقف تولید برخی خودروهای پرمصرف با اجرای استانداردهای جدید خودرویی به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در گرانی این خودروها قلمداد می‌شد اما کاهش عرضه، انتظارات تورمی و نوسان نرخ ارز شرایطی را فراهم کرد که نبض قیمت‌ها در بازار خودرو تندتر شد. با ثبات نسبی نرخ ارز از ابتدای آذرماه جاری، قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی هرچند با شیبی کندتر نسبت به گرانی قبلی، در حال کاهش است اما متهمان اصلی گرانی در بازار بی‌مشتری خودرو، چه عوامل یا رویکردهایی است؟

افت شدید تقاضا و رکود در حالی همچنان مشتری پروپا قرص بازار خودرو است که طی چند هفته گذشته افزایش قیمت انواع خودروهای پرتیراژ تولید و مونتاژ داخل و وارداتی صدرنشین خبرهای خودرویی شد، به‌نحوی که قیمت خودروهای پرتقاضا رشد قیمت را تجربه کرد و علاوه بر آن، تب گرانی برخی خودروهای وارداتی و مونتاژ داخل بالا گرفت. گرچه قیمت خودرو طی چند روز اخیر سیر نزولی داشته اما فعالان اقتصادی به مشتریان واقعی خودرو توصیه می‌کنند برای خرید تا آرامش بازار و تثبیت قیمت‌ها منتظر بمانند.

نوسان ۲ تا ۱۰ میلیونی‌قیمت پرتیراژها

بررسی قیمت انواع خودروهای پرتیراژ داخلی طی2 هفته اخیر بیانگر افزایش 2تا 10میلیون تومانی نرخ برخی خودروها در هفته منتهی به 30آبان‌ماه و کاهش 2تا 5میلیون تومانی نرخ برخی از این خودروها در هفته نخست آذر‌ماه است. در هفته پایانی آبان ماه، بازار خودروهای پرتیراژ داخلی متاثر از کاهش شدید عرضه، فضای روانی ناشی از افزایش قیمت بنزین و نوسان نرخ ارز سیر صعودی قیمت‌ها را شاهد بود اما از ابتدای آذر‌ماه با فروکش‌کردن نوسان نرخ ارز، قیمت برخی خودروهای تولید و مونتاژ داخلی نیز نزولی شد. به‌نحوی که در هفته سوم و چهارم آبان‌ماه، قیمت سمند LX با ۳ میلیون افزایش به ۸۴ میلیون، پژو پارس با افزایش ۴ میلیونی به۱۰۳ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ 2 فول با افزایش ۷ میلیونی به ۹۰ میلیون و ۲۰۶ تیپ ۵ با افزایش ۹ میلیونی به ۱۰۸ میلیون تومان رسید. در محصولات گروه سایپا نیز قیمت پراید ۱۱۱با افزایش یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی به ۵۴ میلیون ‌و ۱۰۰ هزار، پراید ۱۳۱ با افزایش یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی به ۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، تیبا با افزایش ۲ میلیون تومانی به ۵۷ میلیون تومان و ساینا با افزایش یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی به ۶۳ میلیون تومان رسید. اما سیر نزولی نرخ ارز و فروکش‌کردن هیجانات در بازار بی‌مشتری خودرو موجب فروکش‌کردن قیمت‌ها از هفته نخست آذر‌ماه شد، به‌نحوی که قیمت سمند ال‌ایکس به ۸۴‌میلیون، پژو405 جی‌ال‌ایکس ۷۸ میلیون،پژو پارس ۱۰۳‌میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) ۸۶ میلیون‌تومان و ۶۰۰ هزارو پژو ۲۰۶ تیپ‌۵ (ساده) به  ۱۰۴میلیون تومان کاهش یافت. در بازار محصولات سایپا نیز قیمت سایپا ۱۱۱ با کاهش یک میلیون و ۱۰۰‌هزار تومانی به ۵۳ میلیون و ۶۰۰ هزار، سایپا ۱۳۱ با کاهش ۹۰۰ هزار تومانی به ۴۹ میلیون و سایپا ۱۳۱با کاهش 200هزار تومانی به ۵۰ میلیون تومان رسید.

از نوسان نرخ ارز تا کاهش عرضه

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو  با اشاره به تندترشدن نبض افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو طی 2 هفته گذشته، اعلام کرد: افزایش قیمت خودروهای پرتقاضای داخلی که از حدود یک‌ماه پیش به‌دلیل کاهش شدید عرضه آغاز شده بود، طی هفته گذشته با افزایش نرخ ارز به اوج خود رسید. سعید مؤتمنی، از نزولی‌شدن قیمت خودرو پس از ثبات نرخ ارز از چهارشنبه هفته گذشته خبرداد و تأکیدکرد: عبور مقطعی نرخ دلار از مرز 12هزارتومان به رشد تقاضای کاذب خودرو دامن زد اما با تثبیت نرخ ارز، از ابتدای هفته جاری سیر نزولی قیمت‌ خودرو آغاز شده است، گرچه نه آن زمان و نه حالا خریداری برای خودرو وجود ندارد و قیمت‌ها‌ فقط روی کاغذ کم و زیاد می‌شود. به گفته او، کاهش عرضه خودروهای پرتقاضا نسبت به یک‌ماه گذشته، علت دیگر نوسان قیمت خودرو است و گرچه آمار دقیقی از تولید و عرضه خودروهای داخلی در بازار نداریم اما طی این مدت حتی فعالان بازار نیز برای خرید اینگونه خودروها باید چندین بار با فروشندگان مختلف تماس بگیرند. او تأکید کردکه حتی فعالان صنفی نیز که تجربه قبلی نوسان قیمت خودرو را داشته‌اند از خرید خودرو در شرایط هیجانی بازار خودداری می‌کنند.

فعلاً خودرو نخرید

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو با توصیه به مشتریان واقعی خرید خودرو اعلام کرد: اکنون خرید و فروش در بازار خودرو به حداقل رسیده است؛ چراکه در شرایط نوسان بازار، خرید خودرو موجب زیان مشتریان می‌شود؛ همانطور که تا پیش از گرانی یک‌ماه گذشته نیز اعلام شد، قیمت‌های کنونی بازار خودرو واقعی نیست و مشتریان باید باز هم برای خرید خودرو تا ثبات بازار منتظر بمانند؛ گرچه ممکن است برخی به‌دلیل نیاز ناچار به خرید خودرو باشند. به گفته مؤتمنی از ابتدای هفته جاری قیمت خودرو سیرنزولی به‌خود گرفته است به‌نحوی که قیمت سمند از 86 به 81میلیون و پراید111 به حدود 53میلیون تومان رسیده اما خریداری نیست. او از مشتریان خودرو خواست تا در شرایط فعلی، خرید نکرده و تا منطقی‌شدن قیمت‌ها صبر کنند؛ چرا که اگر کسی سراتو را با قیمت کنونی حدود  300 میلیون تومان، پژو 206تیپ2 را 86میلیون یا جک‌اس‌5 را 295میلیون تومان بخرد، قطعا متضرر خواهد شد. او تأثیرپذیری بازار خودروهای پرمصرف از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین را ناچیز دانست و افزود: افزایش قیمت سوخت، تأثیری در کاهش قیمت خودروهای پرمصرف بنزینی ندارد اما به‌طور مقطعی قیمت خودروهای دوگانه‌سوز و گاز‌سوز پر‌تیراژ را افزایش می‌دهد که این تأثیر نیز در دراز‌مدت کمتر می‌شود.

عقب‌نشینی قیمت وارداتی‌ها

در بازار خودروهای وارداتی و مونتاژ داخل نیز رکود حرف نخست است. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به گرانی هفته گذشته خودروهای وارداتی، گفت: با عبور نرخ دلار از 12هزارو 600تومان و گران‌تر‌شدن خودروهای داخلی، قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژ داخل نیز افزایش یافت و هر کس قیمتی که مد نظر خودش بود را برای این خودروها اعلام کرد اما خریداری نیست. ماه‌هاست که خودروهای وارداتی به‌خصوص خودروهای بالاتر از 400میلیون تومان مشتری ندارد. مؤتمنی تأکید کرد که قیمت سانتافه که به 870میلیون تومان افزایش یافته بود، اکنون به 760میلیون تومان رسیده است اما کسی نمی‌خرد و درصورت تثبیت نرخ ارز هر کس خودرو را به قصد سرمایه‌گذاری خریداری کند، متضرر می‌شود. به گفته او از ابتدای آذر‌ماه قیمت پژو 2008حدود 25میلیون و سراتو 15میلیون کاهش یافته است همچنین قیمت جک اس 5که از 265به 310میلیون رسیده بود به 295میلیون تومان کاهش یافته اما خریداری ندارد.

نبض بازار

عبور مقطعی نرخ دلار از مرز 12هزارتومان به رشد تقاضای کاذب خودرو دامن زد اما با تثبیت نرخ ارز، از ابتدای هفته جاری سیر نزولی قیمت‌ خودرو آغاز شده است، گرچه نه آن زمان و نه حالا خریداری برای خودرو وجود ندارد و قیمت‌ فقط روی کاغذ کم و زیاد می‌شود

دست‌نگه‌دارید

سعید مؤتمنی: مشتریان برای خرید خودرو عجله نداشته باشند و تا منطقی‌شدن قیمت‌ها صبر کنند. قطعا خریداران سراتو با قیمت 300میلیونی کنونی، پژو 206تیپ‌دو 86میلیونی یا جک اس 5 حدود 295میلیون تومانی متضرر می‌شوند

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: