bazarnews

کد خبر: ۶۲۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
طرح رتبه‌بندی معلمان از آن دست طرح‌هایی در کشور است که بیش از اثرات آن، نامش بر سر زبان‌ها افتاده است؛ طرحی که مدت‌هاست از آن در محافل مختلف حرف می‌شود، اما از مزایایش خبری نبوده است.

در چند ماه گذشته هم آمار مصاحبه‌های مسؤولان وزارت آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی معلمان رو به فزونی رفته است و این روزها هم بحث از تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان و افزایش میزان حقوق آنهاست.

اما رتبه‌بندی معلمان چه طرحی است و چه اتفاقاتی قرار است در این طرح برای معلمان رقم بخورد

* چرا رتبه‌بندی اجرا شود؟

طبق جزء (۲) بند «الف» ماده (۶۳) قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت نسبت به تهیه نظام رتبه‌بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت‌ها بر اساس تخصص با شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه‌بندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی بر اساس سند تحول و نقشه جامع علمی کشور با تصویب مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه سنواتی، اقدام کند.

در راهبرد کلان 6 نقشه جامعه علمی کشور بر «تحول و نوسازی نظام تعلیم و تربیت اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی به منظور انطباق با مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و تحقق اهداف کلان نقشه» اشاره شده است.

در شماره هشتم راهبرد ملی این راهبرد کلان بر بالا بردن توان مدیریت منابع انسانی و ارتقای صلاحیت‌ علمی و حرفه‌ای و منزلت اجتماعی و سطح معیشتی معلمان» تأکید شده است.

در راهکار 2-10 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به «استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی به آنان بر اساس نظام معیار اسلامی» و همچنین در راهکار 3-10 بر «اصلاح قوانین و مقررات موجود استخدامی، مالی و اداری متناسب با حرفه‌‌های تخصصی و مشارکت دستگاه‌های ذیربط» اشاره شده است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: