bazarnews

کد خبر: ۶۲۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
هرساله با فرا رسیدن فصل سرما، قیمت تخم مرغ بالا می‌رود. این افزایش قیمت، علل مختلفی دارد.

گروه بازرگانی بازارنیوز: چند روز اخیر خبرگزاری‌ها از افزایش قیمت تخم مرغ خبر دادند. هر ساله با فرا رسیدن فصل سرما، قیمت تخم مرغ بالا می‌رود. این افزایش قیمت، علل مختلفی دارد. یکبار به دلیل کمبود و گرانی نهاده های دامی، یک بار به دلیل افزایش بی رویه صادرات؛ ولی مهمترین دلیل، کاهش شدت تخم گذاری مرغ‌ها در فصل سرما که موجب کاهش عرضه شده و همچنین افزایش تقاضا برای این محصول است. طبق قاعده اقتصادی، هر زمان که عرضه کاهش یابد و تقاضا بالا باشد، قیمت بالا می‌رود.
 
علت گرانی؛افزایش تقاضا،قیمت تمام شده و نرخ حمل و نقل
در همین راستا، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با اشاره به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار گفت: هر شانه تخم مرغ در بازار در حال حاضر به ۲۰ هزار تومان رسیده در صورتی که نرخ مصوب آن  ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان است.

وی درباره دلایل افزایش قیمت گفت: افزایش تقاضا، قیمت تمام شده و نرخ حمل و نقل از دلایل گران شدن قیمت تخم مرغ است.
اغتشاشات تخم مرغی سال 96
سال ۹۶ گرانی تخم مرغ کشور را وارد یک چالش سختی کرد. اعتراضات مردمی در آن سال در پی گرانی این محصول، فضا را برای آشوبگران فراهم کرد و چند روزی کشور دچار اغتشاشات گسترده شد که خسارات زیادی را به همراه داشت.
 
رفع ممنوعیت صادرات با وجود گرانی در بازار داخل
هر سال با گرانی تخم مرغ، وزارت صمت دستور منع صادرات این محصول را صادر می‌کرد و صادرکنندگان مجبور بودند محصول خود را در بازار داخل عرضه کنند تا بازار به تعادل برسد. اما در همین چند روز اخیر که قیمت تخم مرغ بالا رفت، خبر رفع ممنوعیت صادرات گوشت ماکیان و تخم مرغ به کویت اذهان عمومی را شگفت زده کرد.

تخم مرغ+فیلم
 
حال باید دید وزارت کشاورزی، ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت چه اقدامی را جهت تعدیل عرضه و تقاضا در بازار انجام خواهند داد.

 

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: