bazarnews

کد خبر: ۶۲۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
یک اقتصاددان مطرح کرد؛
سرزعیم گفت : باید بر سر این تفاهم داشته باشیم و قبول داشته باشیم که با این مسیری که می رویم،حتما به درّه خواهیم رفت.
*هنر اصلاح گری و راهکار خلاقانه احمدی نژاد
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: علی سرزعیم، کارشناس و استاد اقتصاد درباره روش اصلاح گری در جامعه ما گفت: به نظر من هنر اصلاح گری این است که ما کم کم بتوانیم یک راه حل‌هایی پیدا کنیم که آرام آرام دست فرمان را کج کنیم و به سمت بلندمدت برگردیم. در کوتاه مدت چه کنیم؟ مثلا راه خلاقانه‌ای که آقای احمدی نژاد دنبال کرد این بود که گفت ما بیاییم مصرف را از برخی اقلام مثل بنزین، برق، آب و نان که می‌خواهیم در بلندمدت کم شوند کاهش دهیم و پولش را به مردم بدهیم.

وی افزود: اگر پولش را بدهیم، احتمالا مردم نمی‌روند آب و برق مصرف کنند، احتمالا می‌روند در پوشاک، خوراک، بهداشت و حمل و نقل سرمایه گذاری می‌کنند و یا مصرف می‌کنند. آن‌ها اشکال ندارد، زیرا می‌توانند GDP ما را زیاد کنند؛ بنابراین به جای اینکه من این پول را بگیرم صرف زیرساخت بکنم، به خود مردم بر می‌گردانم و یک شکلی مشکل بی اعتمادی را دور میزنم. قبول است. ولی مسئله‌ای که زیرساخت‌هایمان توسعه پیدا نمی‌کند کماکان باقی می‌مانند. حرفی که احمدی نژاد به درستی می‌زد این بود که می‌گفت بگذار این منطق جا بی افتد، بعدا آرام آرام قیمت‌ها را بالاتر هم می‌بریم. بخشی از مبالغ را از مردم برای زیرساخت‌های بلند مدت هم می‌شود گرفت، که البته دیگر نرسید. به تحریم و دعوا‌ها و ... برخورد و پروژه منتفی شد.

*۴۵ هزار تومان عدد بدی بود

 معاون سابق وزیر رفاه درباره اشتباه احمدی نژاد در میزان پرداخت یارانه نقدی گفت: همان پروژه را هم که شروع کرد، با عدد بدی شروع کرد. ۴۵ هزارتومان را وعده داده بعد در پرداخت آن به مشکل خورد. دید پول هدفمندی آنقدر نشده، همین هم از جیب دولت می‌رود. یعنی دولت که می‌خواست زیرساخت درست کند، آن پول را به مردم می‌دهد که بروند با آن خوراکیجات تامین کنند.

وی ادامه داد: آدم‌ها بصورت طبیعی نسبت به تغییر نگرانند (ذات بشر این است که میل مقاومت به تغییر همیشه بصورت طبیعی درونش وجود دارد). بنابراین اگر رای گیری بکنید شاید بصورت طبیعی آدم‌ها بگویند به چیزی دست نزنید ، هیچ چیزی را درست نکنید.اگر هیچ چیز را درست نکنید، اقتصادمان بیمار هست، بیمارتر می‌شود. رشد اقتصادیمان پایین هست، پایین‌تر می‌شود. از رقابت جهانی تا الان عقب ماندیم، عقب‌تر می‌مانیم. این مسیر، مسیر بدی است.

او افزود:باید دست فرمان را عوض کرد، روند را عوض کرد. حالا چگونه؟ این کاری که آقای روحانی کرد دست فرمان عوض کردن خوبی بود یا خیر؟ برای آن باید بنشینیم صحبت کنیم. آن یک داستان دیگر است، نفس اینکه ما بالاخره باید این روند را عوض بکنیم یک مسئله دیگر است. اما باید بر سر این تفاهم داشته باشیم و قبول داشته باشیم که با این مسیر ما حتما به درّه می‌رویم.

وی تاکید کرد: پس باید مسیرمان را عوض بکنیم. حالا مسیرعوض کردیم، با سرعت ۱۰۰ برویم؟ ۵۰ برویم؟ ۲۰ برویم؟ حالا چقدر برویم؟ ماشینمان را عوض کنیم یا پیاده برویم؟ آن یک داستان دیگر است.
 
*همیشه صحبت از منافع کوتاه مدت است
سرزعیم گفت: من چیزی که همیشه می‌بینم در صحبت‌ها گفته می‌شود، این است که دغدغه‌های کوتاه مدت این اقشار مختلف چه می‌شود. اسنپی‌ها چه می‌شوند. بخشی از این‌ها درست است، بخشی هم درست نیست. همه این‌ها باید در پرتو یک تصویر بلندمدت باشد. ما می‌خواهیم بلندمدتمان خوب بشود، ما چاره‌ای نداریم، هیچ راهی برای توسعه نداریم جز اینکه  در زیرساخت‌هایمان سرمایه گذاری کنیم. اگر این کار‌ها را نکنیم حتما آینده بدی داریم، اگر انجام دهیم حتما آینده خوبی داریم. وسط هم ندارد که بگوییم کاری نکنیم و آینده مان خوب بشود. در اقتصاد میانبر نداریم.
برچسب ها: سرزعیم ، یارانه ، بنزین
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: