bazarnews

کد خبر: ۶۲۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
بازخوانی/
من نمی‌خواهم بگویم FATF مهم نیست. اتفاقا خیلی مهم است. امریکا به خوبی توانسته این سازمان را به یک سازمان بین المللی تبدیل کند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: مجید شاکری، تحلیلگر اقتصادی در نشست بازار نیوز درباره تاثیر FATF بر روابط بانکی ایران گفت: واقعیت این است که موضوع  FATF در حال حاضر هیچ اثری در روابط بانکی بین المللی ما ندارد. یعنی اگر ما وارد لیست سیاه هم شویم هیچ اتفاقی برای شبکه بین بانکی ما نمی‌افتد. چون شبکه اننتقالات ایران در حال حاضر اساسا ارتباطی با جنس متعارف انتقالات ندارد.

وی افزود: من نمی‌خواهم بگویم FATF مهم نیست. اتفاقا خیلی مهم است. امریکا به خوبی توانسته این سازمان را به یک سازمان بین المللی تبدیل کند. یک نفر در توییترش نوشته بود «FATF دروازه ورود به سیستم بانکی جهان است. این خود ما هستیم که می‌توانیم دروازه را باز کنیم یا ببندیم.» من برایش نوشتم ما دروازه را که رد شویم یک خاکریز قطور وجود دارد. پس اگر عقلی وجود داشته باشد، نسبت به زمان و نحوه ورود به دروازه باید فکر کنیم.

شاکری ادامه داد: در کوتاه مدت FATF هیچ اثری بر انتقالات بانکی ایران نمی‌گذارد، زیرا جنس گارانتی‌هایی که منجر به ثبات ارز ایران به خصوص از خرداد و در مقطعی دیگر از شهریور ۹۸ به بعد شده است، با جنس FATF فرق دارد و اگر کسانی که بابت آن گارانتی‌ها آن راه را ایجاد می‌کنند، نخواهند ایجاد کنند، ده‌ها دلیل بهتر از FATF برای ایجاد نکردن این گارانتی‌ها دارند.

ما از لیست سیاه معلق شدیم یا خیر؟

شاکری درباره تاثیر تعلیق ایران از لیست سیاه اظهار داشت: آنچه که باعث بسته شدن روابط ما با دنیا در موضوع کارگزاری شده، خیلی بیشتر و موثرتر از لیست سیاه FATF است؛ فارغ از این که ما اصلا از لیست سیاه معلق شدیم یا خیر. این سوال مهمی است. زیرا درباره این که تعلیقی که در آن بند A. از تفسیر توصیه ۱۹ حفظ شده است و این که فایده دارد یا خیر، شکی وجود ندارد که بی فایده است.

FATF درباره فضای مالی کشور است، نه هر فرد ایرانی!

این تحلیلگر اقتصادی علت عدم خدمات بانکی به ایرانی‌ها در خارج از کشور را «فینسن» امریکا دانست و گفت: علت این که در جهان به یک ایرانی خدمات نمی‌دهند کانترمیجر FATF نیست.FATF درباره فضای مالی کشور ایران است. علت این که برای یک دانشجوی ایرانی در پاریس حساب باز نمی‌کنند، «FinCEN» است. FinCEN، همان FIU امریکایی‌هاست که یک سری رد فلگ دارد که درآن‌ها فرد ایرانی را واجد ریسک پولشویی می‌داند.FATF فضای مالی ایران را واجد ریسک پولشویی می‌داند. اگر کسی نخواهد به ما خدمات بدهد به دلیل FinCEN می‌تواند ندهد.

وی افزود: اگر بنا باشد کسی بهانه بیاورد، به اندازه مو‌های سر بهانه هست. اگر بنا باشد کسی با شما کار بکند از آسمان سنگ هم بیاید کار می‌کند. این حرف‌هایی که من می‌زنم به احتمال زیاد از جانب دوستانی که دیدگاه پولشویی به FATF دارند ناخوشایند است، اما من  دیدگاه سیاستگذارانه به این موضوع دارم. یعنی می‌گویم اگر من جای سیاست گذار باشم در این موضوع چه خواهم کرد.

با ادبیات نرماتیو مشکل دارم

شاکری از لزوم مسئولانه بودن نظرات پیرامون FATF سخن گفت و اظهار داشت: به نظر من حرف ما درباره FATF اولا باید مسئولانه باشد. یعنی اگر به پیشنهادی که ما می‌دهیم عمل شد، باید پاسخ بدهیم. ثانیا باید سیاستگذارانه باشد. یعنی نمی‌توانیم بگوییم این بد است یا  خوب، باید بگوییم سیاست گذار باید چه کار کند. ثالثا باید عملگرایانه باشد و نرماتیو نباشد که چون من متخصص ادبیات پولشویی هستم، و ادبیاتی که من خوانده ام می‌گوید این باید بشود و ما باید از جهان رفع بهانه کنیم (که من نمی‌دانم تا کجا باید رفع بهانه را ادامه دهیم) و یا معکوسش که می‌گویند FATF بد است و استکبار جهانی را بر ما حاکم می‌کند. من با این ادبیات نرماتیو مشکل دارم، چون نمی‌توانیم با این ادبیات سیاست گذاری کنیم.

وی در پایان گفت: می‌توانم بگویم قطعا در کوتاه مدت کانترمیجر شدن در FATF هیچ اثری در انتقالات پولی ما ندارد. این به معنی نیست که مطلوب است یا این که افرادی با سوار شدن بر موج انتظارات در رسانه‌ها و همزمانی این موضوع با بهمن ماه، فشاری بیاورند (که شاید بیاورند)، اما تصور من این است که در حال حاضر زور بانک مرکزی، خیلی بیشتر از آن است که این‌ها بتوانند کاری کنند.
 
فیلم اظهارات شاکری را در زیر می بینید:
برچسب ها: روابط بانکی ، بانک ، شاکری ، FATF
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: