bazarnews

کد خبر: ۶۳۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
حسن خوشپور پاسخ می دهد؛
حسن خوشپور، کارشناس با سابقه سازمان برنامه و بودجه، به سوالاتی پیرامون فرآیند بودجه ریزی، پاسخ می دهد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز : حسن خوشپور، کارشناس ارشد سابق سازمان برنامه و بودجه در مصاحبه تفصیلی با اقتصاد نگار که پیشتر متن آن در بازار نیوز نیز منتشر شده بود، به سوالات و شبهات پیرامون فرآیند بودجه ریزی در کشور پاسخ داده بود. با توجه به آغاز فصل بررسی بودجه در مجلس، بازخوانی بخشهایی از صحبتهای او خالی از لطف نیست.

تهیه  و تنظیم بودجه از چه ماهی شروع می شود؟

*فرآیند تهیه و تنظیم بودجه در پایان تیرماه و یا ابتدای مرداد ماه هرسال شروع می‌شود، این کار هم با تدوین پیش نویس بخش نامه بودجه آغاز می‌شود که باتوجه به اوضاع و احوال اقتصادی برنامه توسعه در حال اجرا و سیاست‌های کلی که وجود دارد این بخش‌نامه تنظیم می‌شود. این بخش نامه به هیئت وزیران می‌رود و به تصویب می‌رسد و بعد از آن به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود و هرکدام از این دستگاه‌ها وظیفه خودشان را در تنظیم و تدوین بودجه مشخص می‌دانند که چه باید بکنند و از این به بعد دفاتر بخشی از سازمان برنامه وبودجه با دستگاه های مرتبطشان ارتباط می‌گیرند و طی جدولی که پیوست بخش نامه بودجه هاست، توسط سازمان برنامه وبودجه تهیه می‌شود و اطلاعات جمع آوری می‌‌شود.

تبصره های بودجه چیست؟

*این کار تقریبا تا پایان آبان ماه هرسال ادامه پیدا می‌کند. یک بخش مهم بودجه تبصره‌های بودجه است یعنی احکام بودجه که شامل توصیه‌ها، مجوزها، تکالیف و راهکارهایی که دولت در سال بودجه اتخاذ کند و در پیش بگیرد. از این بعد بیشتر تبصره‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند و این تبصره‌ها هستند که در دولت خوانده می‌شود و به تصویب می‌رسد. تقریبا آن جداول در مرحله نهایی تنظیم می‌شود و به دولت ارائه می‌شود . بعد از اینکه تبصره‌ها در دولت به تصویب رسید به همراه جداولی که تهیه شد تقریبا از اواسط آذرماه لایجه بودجه برای تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

وظیفه کمیسیون تلفیق بودجه چیست؟

*در مجلس کمیسیون‌های تخصصی بودجه را بررسی می‌کنند، کمیسیون تلفیق بودجه شکل می گیرد که در حقیقت یک مجلس کوچک‌تری از مجلس اصلی هست و بیشتر از جنبه های تخصصی و فنی بودجه را مورد ارزیابی قرار می‌دهند . بودجه در کمیسیون تلفیق به تصویب می‌رسد و در صحن علنی دوباره تمامی تبصره‌ها و احکام خوانده می‌شود و به تصویب می‌رسد و در نهایت توسط رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود  و رئیس جمهور هم به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌کند تا در سال جدید در قالب تبصره ها واحکامی که وجود دارد آن را اجرا کنند. بعد از این مرحه اجرای بودجه آغاز می‌شود که موافقت نامه‌ها مبادله می‌شود، دستورالعمل‌هایی اگر نیاز باشد ابلاغ میشود.

متن کامل بخشهای اول، دوم و سوم این مصاحبه را به همراه فیلم آن، می توانید مطالعه کنید.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: