bazarnews

کد خبر: ۶۳۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
ظاهراً مصوبه افزایش مناطق آزاد و ویژه به شورای نگهبان ارجاع داده شده است و حالا ریش و قیچی در دستان نهاد مذکور است.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز: اخیراً مصوبه افزایش مناطق آزاد و ویژه وارد فاز جدیدی شده است. بنا به اخبار واصله، مجلس پس از رفع مغایرت ها، مصوبه مذکور را به شورای نگهبان ارجاع داده است. اصرار نمایندگان برای به سرانجام رساندن این مصوبه آن هم در نزدیکی به انتخابات مجلس شورای اسلامی، اتفاقی است که نگرانی بسیاری از کارشناسان را برانگیخته است. در مجلس نیز افرادی در قامت مخالف، در برابر این مصوبه ایستاده اند.

نماینده مجلس: اساسا موافق این مناطق نیستم

حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، پیرامون این مسئله در گفتگو با بازارنیوز گفت: وقتی از مناطق آزاد مالیات بر ارزش افزوده نمی‌گیرید، اختلاف قیمت بین این منطقه و سرزمین اصلی ایجاد می‌شود. یعنی کالایی که داخل منطقه آزاد هزار تومان می‌خرید، در سرزمین اصلی باید هزار و ۹۰ تومان بخرید. در نتیجه پتانسیلی ایجاد می‌شود برای این که کالا را وارد منطقه آزاد کنید و دوباره به سرزمین اصلی برگردانید و این مسیر مدام تکرار شود. این یکی از دلایل نگرانی ماست که در کمیسیون مطرح کردیم.

وی افزود: من اساسا موافق این مناطق نیستم. البته حرفم کلی نیست اگر مطمئن شوم که جایی در کشور، ظرفیت منطقه آزاد شدن و پتانسیل صادرات دارد، موافق خواهم بود، ولی عمومیت ندارد که به طور کلی بگویم با همه مناطق آزاد موافقم.

 

پورابراهیمی: باید جلوی قاچاق در این مناطق را بگیریم

همچنین پورابراهیمی رئیس سابق کمیسیون اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز اظهار داشت: مناطق آزاد بر اساس قانون فعلی، به دلیل عدم اجرای صحیح قانون، مشکلات متعددی بر اقتصاد کشور وارد کرده است. ادامه این مسیر قطعا به صلاح کشور نیست.

وی در ادامه افزود: باید جلوی قاچاق در این مناطق را بگیریم. وضعیت موجود به صلاح کشور نیست.

 

شورای نگهبان: مجمع تشخیص اعلام نظر کند

شایان ذکر است مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان، در نامه ای که به امضای محمد مهدی شب زنده دار، عضو فقیه این شورا رسیده است، با اشاره به لایحه مناطق آزاد، خواستار آن شده که کارشناسان و حقوقدانان مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مورد رعایت شدن نظر مجمع تشخیص، اعلام نظر کنند.

 

عضو مجمع: این لایحه مخالف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است

پیش از این مصباحی مقدم از اعضا هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در اظهار نظری، لایحه افزایش مناطق آزاد را مخالف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی دانست و مخالفت خود را با این لایحه، اعلام کرد.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: