bazarnews

کد خبر: ۶۳۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس سازمان ثبت اسناد رسمی کشور گفت: من تعجب می‌کنم که چرا به فکر کاداستر نیستند. این طرح سرمایه ملی است. اگر اجرا بشود درآمد آن سرسام آور می‌شود. آن وقت درآمدش را به ما ندهند و به هرجایی که می‌خواهند بدهند. نظر من این است اگر من در دوره مدیریتم بتوانم این طرح را اجرا کنم، بزرگترین خدمت را به نظام کردم.
گروه راه و مسکن بازارنیوز: ذبیح الله خداییان، معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد رسمی کشور در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز، در ارتباط با طرح کاداستر گفت: کاداستر یک طرح ملی است و باید در دستور کار همه باشد، چون در همه کشور‌های جهان این طرح را اجرا کردند و هر کشوری هم که  می‌خواهد زمینش را مدیریت کند، باید این طرح را اجرا کند.

وی افزود:  در کشور ما اطلاعات و آمار دقیقی از این که چه میزان زمین زراعی، منابع ملی، اراضی باغی، بیابان، کوه و جنگل داریم، وجود ندارد، چون این طرح به خوبی اجرا نشده و ما دقیق نمی‌دانیم چه میزان از این اراضی را داریم، درحالی که در کشور‌های جهان این کار انجام شده و ما جزو کشور‌های آخر هستیم.


*بودجه کاداستر را برخلاف قانون به ارگان‌های دیگر می‌دهند

رئیس سازمان ثبت اسناد درباره علت اجرایی نشدن این طرح در کشور گفت: چند عامل در عدم اجرای کامل این طرح وجود دارد. یکی اینکه بودجه این طرح را بر خلاف قانون به دستگاه‌های دیگر داده‌اند. نمایندگان مجلس در بند ۱۷ قانون کاداستر، تصویب کرده‌اند برای آنکه این طرح باری بر دوش دولت نباشد، از محل درآمد‌های خود طرح، برای آن هزینه شود و تمام درآمد به صورت اختصاصی در اختیار سازمان ثبت باشد که ظرف پنج سال طرح را اجرا کند، اما متاسفانه حدود ۴۲ درصد از آن را به سازمان هلال احمر دادند.

رئیس سازمان ثبت اسناد رسمی درباره میزان درآمد کاداستر در چهار سال اخیر و رقمی که به خود این طرح اختصاص داده شده گفت: ظرف چهارسال، حدودا ۱۹۰۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم که از این میزان تنها ۴۰۰ میلیارد آن را به سازمان ثبت دادند.


*نمی گویم پول کاداستر را بدهید خرج کارمندان سازمان ثبت کنم

وی در واکنش به اظهارات یوسفیان ملا که در گفتگو با بازارنیوز گفته بود، نمی‌توان هرکس هر مقدار درآمدی داشت برای خودش باشد، گفت: اصلا ما که درآمد نمی‌خواهیم. اتفاقا ما می‌گوییم هرکسی درآمد می‌خواهد این طرح را اجرا کند و درآمدش را هم برای خودش بردارد.

وی افزود:  من تعجب می‌کنم یوسفیان ملا با اینکه حقوقدان است چنین حرفی را زده است. او باید بگوید این طرح، طرح ملی است. شما تا چاه حفر نکنید که نمی‌توانید نفت استخراج کنید. در بحث نفت، قسمتی از درآمد  برای وزارت نفت است که صرف حفرکردن چاه و تاسیسات می‌کند تا این که ما نفت استخراج می‌کنیم. در مورد طرح کاداستر من که نمی‌گویم درآمد را به من بدهید تا هزینه کارمندان خودم کنم.

خداییان ادامه داد: اشکال ندارد که از درآمد‌های دیگر سازمان ثبت به هلال احمر بدهند. حرف ما این است که درآمد کاداستر را طبق قانونی که خودشان تصویب کردند و به آن عمل نمی‌کنند، برای این طرح اختصاص دهند. حرف ما این است که این که  درآمد‌های طرح کاداستر را به جای دیگری بدهید، خلاف قانون است. ما نمی‌گوییم مادام العمر درآمد کاداستر برای سازمان ثبت باشد، می‌گوییم دو یا سه سال درآمد آن را در اختیار سازمان بگذارید تا طرح اجرا شود، بعد از آن تمام درآمد آن برای هرکس می‌خواهد باشد.


*پولمان را ندادند، نتوانستیم طرح را تمام کنیم

خداییان درباره علت کندی سرعت پیشرفت کاداستر با توجه به پایان زمان مقرر برای اتمام کاداستر، توضیح داد: با این بودجه‌هایی که در این چند سال تعیین شده، مشخص است این طرح تمام نمی‌شود. اگر درآمد کاداستر را به ما می‌دادند، باید طی یک سال ۲۰ درصد طرح  را اجرا می‌کردیم، چون پولش را ندادند در مدت پنج سال ۲۰ درصد آن را اجرا کردیم.


*برخی عزم جدی برای اجرای این طرح ندارند

رئیس سازمان ثبت اسناد از اهمیت طرح کاداستر سخن گفت و اظهار داشت: من تعجب می‌کنم که چرا به فکر کاداستر نیستند. این طرح سرمایه ملی است. اگر اجرا بشود درآمد آن سرسام آور می‌شود. آن وقت درآمدش را به ما ندهند و به هرجایی که می‌خواهند بدهند. نظر من این است اگر من در دوره مدیریتم بتوانم این طرح را اجرا کنم، بزرگترین خدمت را به نظام کردم.

وی افزود: من گفتم اگر این درآمد را به من اختصاص دهند، من همه را برای این کار بسیج می‌کنم. اگر من بتوانم این کار را انجام دهم، بار از روی دوش سازمان ثبت هم کم می‌شود.

وی درباره تاکید رئیس دستگاه قضا بر اجرای طرح کاداستر گفت: آقای رییسی، چون اهمیت موضوع را می‌داند مکرر این موضوع را پیگیری می‌کند. پیشنهاداتی که ما به دوستان دادیم، هیچ ضرری برای سازمان هلال احمر نداشته است. بعضی‌ها اهمیت کاداستر را نمی‌دانند و عزم جدی برای این طرح ندارند.
 
 
خداییان: پولمان را بدهند نهایتا ۳ ساله کاداستر را تمام می‌کنیم
 

*۲ یا نهایتا ۳ ساله این طرح پایان می‌یابد

خداییان مدت زمان مورد نیاز برای اتمام این طرح را ۲ یا ۳ سال دانست و گفت: ما اگر ۲ یا ۳ هزار میلیارد تومان بودجه داشته باشیم، بقیه طرح را هم انجام می‌دهیم. اگر طی ۲ یا نهایتا ۳ سال این اعتبار را به من بدهند، این کار را انجام می‌دهم.


*کاداستر برای دولت است نه قوه قضاییه

خداییان درباره نقاط مثبت کاداستر گفت:  همه خیال می‌کنند کاداستر مربوط به قوه قضاییه است. اصلا کاداستر ربطی به قوه قضاییه ندارد و کار دولت است. درآمد و محسنات آن نیز برای دولت است. به عنوان مثال در آینده که این طرح تمام بشود، اگر نمایندگان مجلس، دولت، رئیس جمهور و وزرا  هرکدام بخواهند در مورد یک قطعه زمینی در شمال تصمیم بگیرند، همان جا کلیک می‌کنند و آن قطعه زمین و تمام اطلاعات آن به نمایش در می‌آید.


*ما در گذشته زیر ساخت نداشتیم، ولی الان فراهم کردیم

رئیس سازمان ثبت اسناد در واکنش به صحبت‌های یوسفیان ملا که گفته بود کاداستر با بودجه‌های عادی جلو نمی‌رود و سازمان ثبت به دنبال درآمدزایی باشد، گفت: ما در گذشته زیر ساخت نداشتیم، اما الان زیرساخت‌ها را فراهم کردیم. ما در حال حاضر، در سطح کشور  ۱۴۴ ایستگاه گیرنده ثابت و بیش از هزار گیرنده متحرک داریم که از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای حدود زمین را اندازه گیری می‌کنند.

وی در پایان گفت:  اگر این طرح اجرا بشود موضوع مرز زمین‌ها حل می‌شود و براساس طول و عرض جغرافیایی زمین و برای همیشه آن مرز ثابت است و امکان تغییر آن نیست.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: