bazarnews

کد خبر: ۶۴۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
روند معاملات در بورس های منطقه تحت تاثیر وقایع عراق قرار گرفت. تنش‌ها بین آمریکا با ایران و متحدانش در منطقه بیش از پیش افزایش یافته است.

 پس ازآن‌که پارلمان عراق به خروج نظامیان آمریکایی از این کشور رای داد، پنتاگون اعلام کرد که فعلا برنامه‌ای برای عقب‌نشینی از عراق ندارد. از سوی دیگر به دنبال تصمیم ایران برای کنار گذاشتن محدودیت‌های برجامی تا زمان بازگشت طرف مقابل به انجام تعهدات خود، قرار است آلمان، فرانسه و انگلیس در نشست روز جمعه خوداین موضوع را بررسی کنند. سپاه پاسداران انقلاب امروز در واکنش به حمله آمریکایی‌ها با ده ها فروند موشک بالستیک پایگاه عین الاسد در عراق را هدف قرار داد.

هر چند هنوز وزارت دفاع آمریکا آمار رسمی تلفات و خسارات وارده خود را اعلام نکرده اما به کشته شدن "شمار محدودی از نیروهای خود" اذعان کرده است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توئیتر خود نوشت: ایران اقدام متناسب را انجام داد؛ خواستار تشدید تنش یا جنگ نیستیم. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرده است که به زودی یک بیانیه صادر خواهد کرد هر چند که در پیام توئیتری خود بر قدرتمندی و مجهز بودن ارتش آمریکا تاکید کرد.

در بین بورس های منطقه، شاخص " بیست ۱۰۰" بورس استانبول با ۱.۴۶ درصد کاهش به ۱۱۰هزار و ۹۶۰.۸۱واحد رسید. در امارات شاخص بورس دوبی با ۱.۴۹ درصد کاهش به ۲۷۰۵.۷۹ واحد رسید و در عربستان شاخص بورس ریاض با ۰.۱ درصد کاهش به ۸۱۹۸.۹۷  واحد رسید.

دیوید کوتوک، استراتژیست سرمایه‌گذاری در موسسه" چمبرلن ادوایزرز" گفت: بازار به حوادث اخیر با نگرانی نگاه می کند اما امیدوار است این اقدامات متقابل در نهایت به یک رویارویی تمام عیار منتهی نشود.

در داخل آمریکا حتی نزدیک ترین متحدان ترامپ نیز خواستار خویشتنداری شده اند تا جایی که لیندزی گراهام، سناتور آمریکایی که پیشتر خواهان هدف قرار دادن پالایشگاه‌های ایرانی شده بود از ایران و آمریکا خواست تا تنش ها را کاهش دهند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در رابطه با حمله انتقام جویانه سپاه گفت: به دقت در حال رصد اوضاع هستم، باید از امنیت نیروهایمان مطمئن شویم. پایان دادن به تحرکات بی‌مورد دولت (ترامپ) و درخواست از ایران برای پایان دادن به خشونت باید در دستور کار باشد. آمریکا و جهان تاب جنگ ندارند.

در بین دیگر کشورهای منطقه، شاخص بورس دوحه قطر با ۰.۶۹ درصد کاهش به ۱۰ هزار و ۳۱۷.۱۷ واحد و شاخص بورس اردن با ۰.۰۷ درصد کاهش به ۱۸۲۷.۱۹ واحد رسید.

ایسنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: