bazarnews

کد خبر: ۶۴۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
یک منبع امنیتی از عراق می‌گوید به دلیل آنکه «نگرانی‌هایی جدی درباره امنیت» سردار سلیمانی وجود داشت، او ترجیح داده بود که از هواپیمای شخصی استفاده نکند و با یک هواپیمای مسافربری عمومی عازم بغداد شود.

 به گفته یکی از کارمندان «شام وینگز ایرلاینز» نه نام سردار سلیمانی و نه نام همراهانش در لیست مسافران این پرواز ثبت نشده بود و افراد عادی از حضور او در این پرواز خبر نداشتند. رویترز می‌نویسد: ساعاتی بعد هواپیمای سردار به بغداد رسید و یک پهپاد آمریکایی او و همراهانش از جمله ابومهدی المهندس، معاون حشد الشعبی عراق را هدف حمله موشکی قرارداد. تحقیقات مقامات عراق درباره این مساله از دقایقی بعد از حمله آغاز شد و مسئولان امنیتی عراق با ورود به فرودگاه، از خروج همه کارکنان از جمله پلیس، مهمانداران، خلبان و مأموران بررسی پاسپورت ممانعت کردند. تمرکز مأموران عراقی بر روی این مسأله بود که چگونه اتباعی از عراق و سوریه در فرودگاه‌های دمشق و بغداد با ارتش آمریکا ارتباط گرفته و در شناسایی موقعیت دقیق سردار سلیمانی به آمریکایی‌ها کمک کرده‌اند. مسئولیت این تحقیقات با فالح الفیاض مشاور شورای امنیت ملی عراق است که رابطه خوبی نیز با حشد الشعبی دارد.

اقتصاد بازار/

جاسوس در بین مسافران

رویترز اضافه می‌کند: بر اساس صحبت‌های دو مأمور امنیتی در عراق، تاکنون چهار مظنون متشکل از دو کارمند امنیتی فرودگاه بغداد و دو تن از کارمندان «شام وینگز ایرلاینز» بازداشت شده‌اند. در میان اتباع سوری بازداشت شده، یکی از آنها جاسوسی است که مستقیماً در ایرلاین مربوطه مشغول به کار بود و دیگری از کارکنان ایرلاین در هواپیما. نیروهای امنیتی عراق معتقدند که این چهارنفر جزئی از زنجیره بزرگتری از افراد هستند که به ارتش آمریکا در به دست آوردن اطلاعات کمک می‌کنند. یک منبع آگاه از عراق می‌گوید که اولین اطلاعات درباره سفر سردار از سوریه به ارتش آمریکا مخابره شده است. این منبع همچنین خبر می‌دهد که کار دو جاسوس حاضر در فرودگاه بغداد، تأیید ورود سردار به این کشور بوده است. به نوشته این خبرگزاری، زمانی که سردار سلیمانی به فرودگاه بغداد می‌رسد ابومهدی المهندس به همراه دو سرباز دیگر منتظر او بوده‌اند و او را به سمت یک خودروی ضد گلوله که در کنار باند فرودگاه بود، هدایت می‌کنند. پس از آن همراهان سردار سلیمانی و همراهان معاون حشد الشعبی عراق سوار یک خودروی دیگر می‌شوند تا همگی باهم از فرودگاه خارج شوند. به گفته مسئولان فرودگاه، این خودرو از طریق مسیر اصلی تعبیه شده از فرودگاه خارج شدند. تصاویر و دوربین‌های حاضر در اطراف جاده نیز نشان می‌دهد که راکت اول رأس 55 دقیقه بامداد به ماشین حامل سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس اصابت کرد. چند ثانیه بعد نیز راکت دوم همراهان این دو شهید را هدف قرارداد. رویترز همچنین آورده است که تمامی مکالمات و پیام‌های متنی کارمندان فرودگاه طی روزهای پیش از ترور بررسی شده تا مدارک لازم جهت بررسی‌های بیشتر درباره این همکاری جاسوسان با ارتش آمریکا فراهم آید.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: