bazarnews

کد خبر: ۶۴۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
همتی در همایش سالگرد تاسیس کانون صرافان؛
«عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی گفت: وضعیت ذخائر ارزی و اسکناس فوق العاده خوب است و در طول یک دهه گذشته بی سابقه است. ما از این قدرت، برای پایین آوردن ارز استفاده نمی‌کنیم، بلکه برای کنترل ریال و تامین ارز از راه‌های مختلف برای مردم، استفاده خواهیم کرد و اجازه بالا رفتن نرخ ارز را نمی‌دهیم.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: رئیس کل بانک مرکزی با حضور در همایش هشتمین سالگرد تاسیس کانون صرافان و ایراد سخنرانی گفت: این نرخ هایی که در بازار وجود دارد، ارزش ذاتی دلار و یورو نیست ولی ما به ثبات بازار بیشتر اهمیت می دهیم. بانک مرکزی یک هدف دارد و آن هم کمک به رشد اقتصادی است. ما باید تمام فاکتورهایمان را به کار گیریم تا در کشور رشد اقتصادی اتفاق بیافتد و این رشد اقتصادی در گرو ثبات اقتصادی است. درست است که نرخ مهم است ولی ثبات مهم تر است. بنابراین ما باید این امکان را به فعالین اقتصادی بدهیم تا بتوانند برنامه ریزی کنند. پس از این نظر ما امکانات لازم را داریم، همکارانی مثل صرافان را داریم و ان شا الله این جریان روان مبادلات ارزی و تجارت خارجی اتفاق بیافتد.

 

اقدامات جدی بانک مرکزی برای کنترل ریال

«همتی» ادامه داد: ما از یک سال و نیم پیش تا کنون اقداماتی جدی برای کنترل ریال کردیم. یکی از مشکلاتی که بانک مرکزی در سالهای دور داشت، بی حساب و کتاب بودن ریال بود. می توانم بگویم ریال ما بدون نظارت و کنترل بود. وقتی ریال کنترل شود، سفته بازان و سوء استفاده کنندگان از شرایط، نمی توانند قدرت مانور داشته باشند.

 

وضعیت ذخائر ارزی فوق العاده خوب است

وی در بخش دیگری از اظهاراتش، ضمن اشاره به وضعیت ذخائر ارزی در کشور، گفت: عده زیادی فکر می کنند بانک مرکزی صبح تا شب در بازار ارز تزریق می کند و افرادی ساده لوح به ما می گفتند: «بالاخره ارزتان تمام می شود، بعدش می خواهید چه کنید؟» به این افراد باید بگویم که اتفاقا ارز مان زیاد شده و به کمک صرافی ها، ارز از بازار خریدیم و عملا قدرت مانور بانک مرکزی در بازارT از قبل بیشتر شده است. صرافان می دانند ارزهایی که بانک مرکزی جمع آوری کرده است، به راحتی از دست نمی رود. بنابراین وضعیت ذخائر ارزی و اسکناس فوق العاده خوب و در طول یک دهه گذشته بی سابقه است. ما از این قدرت، برای پایین آوردن ارز استفاده نمی کنیم، بلکه برای کنترل ریال و تامین ارز از راه های مختلف برای مردم، استفاده خواهیم کرد و اجازه بالا رفتن نرخ ارز را نمی دهیم.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: