bazarnews

کد خبر: ۶۴۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
جنبه مثبت صادرات وقتی بروز می‌کند که اولا مواد فرآوری شده (نه مواد خام) صادر شود که نتیجه آن بهبود کارایی تولید خواهد بود و عملا زنجیره ارزش افزوده گسترده‌تر و درآمد ملی افزایش می‌یابد. در غیراینصورت، افزایش صادرات حتما به ضرر جامعه و کاهنده رفاه اجتماعی خواهد بود.

گروه بازرگانی بازارنیوز: صادرات غیر نفتی 32 میلیارد دلاری شبیه یک معجزه است! نکته این است که افزایش صادرات فی نفسه خبر مثبتی نیست و حتی می تواند منفی هم باشد. جنبه مثبت صادرات وقتی بروز می کند که اولا مواد فرآوری شده (نه مواد خام) صادر شود که نتیجه آن بهبود کارایی تولید خواهد بود و عملا زنجیره ارزش افزوده گسترده تر و درآمد ملی افزایش می یابد. ثانیا، پول حاصل از صادرات به اقتصاد کشور باز گردد و صرف افزایش تولید یا رفاه جامعه شود. در غیراینصورت، افزایش صادرات حتما به ضرر جامعه و کاهنده رفاه اجتماعی خواهد بود.


لذا دولت باید دقیقا مشخص کند این معجزه به چه صورت رخ داده و کجای اقتصاد را شفا داده است. روند افزایش قیمت ارز در بازار همزمان با بروز این معجزه (در حالی که تورم صادراتی هم بالاست) و کاهش شدبد قیمت ارزی هر واحد کالای صادراتی نشان می دهد که آن دو اتفاق مثبت رخ نداده و اگر هم رخ داده، آثار آنها بسیار ناچیز بوده است. لذا این معجزه نیست و جای افتخار خاصی ندارد.


دولت محترم باید جلوی خام فروشی را بگیرد و صادرات محصولات فرآوری شده را در دستور کار خاص قرار دهد. مصوبه اخیر در خصوص جلوگیری از خام فروشی در صنعت نفت و پتروشیمی گام بسیار خوبی است که با تاخیر 40 ساله آغاز شده است.
علاوه براین باید مطمئن شویم که کل (نه بخشی) منابع حاصل از صادرات به اقتصاد کشور بازگردانده شود و صرف واردات مواد اولیه، سرمایه و محصولات استراتژیک شود. در آن صورت آثار اقتصادی متفاوت از شرایط فعلی خواهد شد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: