bazarnews

کد خبر: ۶۵۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
در ۱۰ سال گذشته در کشور ما شرکت‌های متعددی در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر شکل‌گرفته‌اند و حامی استارت آپ‌های بزرگی همچون دی جی کالا، دیوار، شیپور و... بوده‌اند همچنین در این فضا تعدادی از استارت آپ‌های ایرانی موفق شده‌اند که سرمایه‌گذار خارجی هم جذب کنند.

یکی از حلقه‌های مهم رشد استارت آپ ها در یک دهه گذشته در ایران به بازیگران پشت پرده‌ای بازمی‌گردد که نام چندانی از آن‌ها نیست ولی درواقع سرمایه‌گذاران اصلی کسب‌وکارهای نوین را در ایران فراهم می‌کنند. بازیگرانی که از آن‌ها بانام‌هایی مانند شتاب‌دهنده، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، فرشتگان سرمایه‌گذار، سرمایه‌گذاری جسورانه و وی سی‌ها یاد می‌شود.
سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital) به تأمین سرمایه لازم برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا و کارآفرینانی که مستعد جهش و رشد هستند و البته ریسک فراوانی هم دارند، گفته می‌شود. این شرکت‌ها در مراحل ابتدایی رشد و تکامل اقتصادی خود، موردتوجه سرمایه‌گذارانی قرار می‌گیرند که با ارزیابی، شکاف سرمایه و کمبود نقدینگی شرکت‌های کارآفرین را جبران می‌کنند و در گروه سهام‌داران آن‌ها قرار می‌گیرند. درواقع سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر با مدیریت و برنامه‌ریزی در توسعه کسب‌وکار و رسیدن به اهداف آن نقش مهمی ایفا می‌کنند.
در 10 سال گذشته در کشور ما شرکت‌های متعددی در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر شکل‌گرفته‌اند و حامی استارت آپ های بزرگی همچون دی جی کالا، دیوار، شیپور و... بوده‌اند همچنین در این فضا تعدادی از استارت آپ های ایرانی موفق شده‌اند که سرمایه‌گذار خارجی هم جذب کنند. در حال حاضر موسسه توسعه فناوری نخبگان، صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایرانیان، صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی توسعه صادرات شریف، شرکت پیشگامان امین سرمایه پاسارگاد (شناسا)، صندوق توسعه فناوری‌های نوین، صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، شرکت کارآفرینی و سرمایه‌گذاری سیمرغ (شرکت مادیران)، شرکت سرآوا پارس، حرکت اول (همراه اول)، صندوق کارآفرینی امید، شرکت فناوری اطلاعات پاسارگاد آریان (فناپ)، بنیاد برکت و... تعدادی از مهم‌ترین شتابنده‌های ایرانی محسوب می‌شوند.
تجارب کشورهای گوناگون برای ایجاد نهادهای مالی درزمینهٔ سرمایه‌گذاری خطرپذیر نشان می‌دهد در صورت فراهم بودن مکانیزم‌ها و زیرساخت‌های مناسب، این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها مناسب‌ترین راه برای توسعه طرح‌های نوآورانه است. معمولاً بانک‌ها و دیگر مراکز اعطای تسهیلات به دلیل ریسک‌های موجود، از این طرح‌ها حمایت چندانی نمی‌کنند بنابراین این شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر هستند که پا در میدان می‌گذارند. نکتهٔ مهم در ساختارهای تأمین مالی طرح‌های نوآورانه و استارت آپی، وجود سرمایه ابتدایی و راه‌اندازی کسب‌وکار است. ازاین‌رو، اگر صاحب طرح یا ایده پرداز اصلی نتواند منابع مالی ضروری و اولیه و حتی ضمانت‌های لازم برای سرمایه‌گذار را فراهم آورد، درواقع، با اولین وجدی‌ترین مسئله روبه‌رو خواهد شد. ازاین‌رو، در بازارهای مالی دنیا، به‌تازگی، شاهد شکل‌گیری نهادهای سرمایه‌گذار جدیدی هستیم، این نهادهای مالی با مشارکت مستقیم و فعال در طرح‌های فناورانه جدید و همچنین، در شرکت‌هایی با ریسک بیشتر از متوسطِ ریسک در بازارهای سرمایه‌ای رسمی و غیررسمی سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ این‌گونه نهادهای مالی را «شرکت‌ها یا صندوق‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر» می‌نامند همچنین در تحولات کسب‌وکارهای جهانی می‌بینیم که بورس‌های اوراق بهادار نیز به جمع سرمایه‌گذاران خطرپذیر در بسیاری از کشورها اضافه‌شده‌اند و حتی بورس هایی تحت عنوان بورس های ایده شکل‌گرفته است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: