bazarnews

کد خبر: ۶۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
گذشت از دوره فلاکت؛ تنها راه توسعه اقتصادی پایدار
یک تحلیلگر بازار پولی و مالی، تصریح کرد: توسعه اقتصادی از یک مسیری عبور می کند که در قدم اول فلاکت را برای مردم به همراه دارد و پس از گذشت دوره فلاکت کشورها به توسعه اقتصادی پایدار می رسند که نمونه بارز آن در کشورهای چین و ژاپن قابل مشاهده است.
عدم تامین مالی بنگاه های اقتصادی و کمبود تقاضا برای مصرف دلایل اصلی رشد منفی بخش صنعت شمار می روند، که دولت به منظور تامین مالی بنگاه های اقتصادی تسهیلات پرداختی نظام بانکی به بخش صنعت، معدن و تجارت در سال 94 را نسبت به سال قبل از آن 14.5 درصد افزایش داد، اما رشد بخش صنعت کشور در سال 94 منفی 2.7 درصدد برآورد شده است.

محمد علی شهدایی، در اینباره به خبرنگار بازار نیوز می گوید: سرمایه گذاران دیگر حاضر به سرمایه گذاری در بخش تولید و صنعت نیستند بلکه اقدام به سپرده گذاری سرمایه خود در بانک ها به دلیل رکود اقتصادی کشور کرده اند.

این کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه توسعه اقتصادی یک کشور حائز اهمیت است نه فقط نرخ رشد اقتصادی، تصریح می کند: کشورهای چین،اندونزی، مالزی و ژاپن دارای توسعه اقتصادی هستند به همین دلیل این کشورها در زمان بحران اقتصادی به اندازه کشورهای دبی و قطر با مشکل مواجه نخواهند شد. 

این تحلیگر بازار پولی و مالی، می افزاید: توسعه اقتصادی از یک مسیری عبور می کند که در قدم اول فلاکت را برای مردم به همراه دارد و پس از گذشت دوره فلاکت کشورها به توسعه اقتصادی پایدار می رسند که نمونه بارز آن در کشورهای چین و ژاپن قابل مشاهده است.

با او درباره این موضوع و موضوعاتی چون تاثیر کارت های اعتباری خرید کالا بر رشد اقتصادی کشور به گفت‌و‌گو نشستیم که ماحصل آن بدین شرح است:

چرا تاکنون وام های بانکی به رشد مثبت بخش صنعت اثرگذار نبوده است؟ 
 مادامی که رکود بر اقتصاد کشور حاکم باشد، سرمایه داران علی رغم تخصیص وام های بانکی تمایلی به سرمایه گذاری در بخش تولید نخواهند داشت.

مگر با رشد مثبت اقتصادی کشور از رکود خارج نشده است؟ 
تاکنون رشد مثبت اقتصادی فقط از بخش خدمات، قیمت جهانی نفت و فعالیت های دلالی و واسطه گری حاصل شده است.

هم اکنون نرخ پول های ایرانی غیرمعقول است و همچنین تسهیلاتی که توسط شرکت ها از بانک ها دریافت شده برای سرمایه در حال گردش و تولید نبوده است زیرا سطح تولید به دلیل رکود اقتصادی کاهش پیدا کرده است.

شرکت ها دو راهکار اصلی دارند یا اعلام ورشکستگی کنند و یا مجبورند به امید رشد اقتصادی در آینده از منابع بانکی استفاده کنند تا هزینه روزانه خود را در سطح تولید پایین تر از توان تولیدی خود تامین کنند.

سرمایه گذاران دیگر حاضر به سرمایه گذاری در بخش تولید نیستند و اقدام به سپرده گذاری در بانک ها به دلیل رکود اقتصادی کرده اند.

نرخ رشد اقتصادی مانند اسباب بازی یویو است
ممکن است نرخ رشد اقتصادی کشوری مثبت 4 درصد باشد، اما پس از گذشت چند ماه به 2 درصد برسد، بنابراین نرخ رشد اقتصادی متغیر قابل اعتمادی نیست.

توسعه اقتصادی یک کشور حائز اهمیت است نه فقط نرخ رشد اقتصادی
کشور کویت نمونه بارز این مطلب است به طوری که در سنوات گذشته به دلیل نرخ رشد اقتصادی بسیار بالا پول کشور کویت قوی ترین پول دنیا به شمار می رفت و مردم آن مرفه ترین مردم دنیا بودند، اما پس از جنگ با کشور عراق تمام زیرساخت های این کشور نابود شد به طوری که کویت جایگاه خود را به کشورهای دبی و قطر داد که در حال حاضر این کشورها هم مبتلا به نرخ رشد اقتصادی هستند.

برخلاف کشورهای دبی و قطر کشورهای چین،اندونزی، مالزی و ژاپن دارای توسعه اقتصادی هستند به همین دلیل سهم واحدهای متعدد تولیدی،بازرگانی،خدماتی و دلالی تعریف شده و ساختارمند است. 

زمانی که دنیا دچار بحران اقتصادی می شود تمام کشورها با مشکلات اقتصادی مواجه می شوند، اما کشور اندونزی به دلیل توسعه اقتصادی به اندازه دبی با بحران اقتصادی مواجه نخواهد شد.

به طورکلی توسعه اقتصادی از یک مسیری عبور می کند که در قدم اول فلاکت را برای مردم به همراه دارد و پس از دوره فلاکت کشورها به توسعه اقتصادی پایدار می رسند که نمونه بارز آن در کشورهای چین و ژاپن قابل مشاهده است.

به منظور افزایش سطح تقاضا دولت اقدام به تخصیص کارت های اعتباری خرید کالا کرده است، اما فقط یک درصد از کارت های اعتباری خرید کالای ایرانی در دوره گذشته جذب بخش تولید شده است، آیا طرح کارت عام ۵۰ میلیون تومانی کالا بر رشد اقتصادی بخش تولید به ویژه صنعت تاثیر مثبتی می گذارد؟ 
طرح ارائه کارت های اعتباری خرید کالا به منظور تحریک بخش های اقتصادی کشور عملکرد صحیحی است به عنوان مثال دولت ژاپن مردم را به خرج نکردن و به دنبال آن پس انداز تشویق می کرد، اما پس از گذشت مدت زمانی مردم را به مصرف گرایی به دلیل رونق تولید حرکت داد.

طرح کارت اعتباری خرید کالا حداقل برروی کاغذ باعث تحریک بخش تولید و به دنبال آن رشد اقتصادی مثبت می شود، اما مشروط به اینکه این کارت های اعتباری خرید کالا منجر به مصرف شود.

وام های بانکی خرد تاثیر مثبتی بر نرخ رشد بخش صنعت ندارد
تا به امروز وام های بانکی خرد تاثیر مثبتی بر نرخ رشد بخش صنعت نداشته است، زیرا وام های بانکی فقط خرج هزینه روزانه واحدهای تولیدی می شود به عبارتی به عنوان سرمایه در حال گردش در بنگاه های اقتصادی هزینه نمی شود.

اگر کارت های اعتباری خرید کالا باعث افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان شود منجر به توسعه بخش صنعت خواهد شد، اما چنانچه این کارت های اعتباری تبدیل به وام برای پرداخت اجاره بها و یا اقساط معوق بانکی شود، هیچ نقشی در رشد تولید نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که؛ بانک مرکزی در اجرای فاز اول طرح کارت اعتباری کالای ایرانی به گونه ای عمل کرد که برای تولیدکنندگان فقط ضرر بود زیرا خریداران را در یک رکود ۶ ماهه فرو برد و آنها متنظر ابلاغ این کارت بودند. در حال حاضر تولید برخی کارخانه‌های لوازم خانگی به اندازه یک چهارم تولید سال ۹۱ است و طرح کارت عام ۵۰ میلیون تومانی در شرایطی قرار است اجرا شود که انبارها پر از کالای وارداتی است و در واقع به فروش کالای خارجی کمک می کند که به ضرر اشتغال داخلی است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: