bazarnews

کد خبر: ۶۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
مهدی تقوی، اقتصاددان، با بیان اینکه قبل از جمهوری اسلامی ایران وضعیت اقتصادی و معیشت مردم به دلیل قیمت بالای نفت بسیار مطلوب بود، گفت: دو سیاست تعدیل اقتصادی و سیاست سرهم بندی یارانه ها کشور را با بحران شدید اقتصادی مواجه کرد،بنابراین آقای روحانی باید از تکرار اقتصاددان راست در کابینه دولت در چهار سال دوم ریاست جمهوری خودداری کند.
بازار نیوز - به گفته برخی از تحلیلگران اقتصادی، روند بلندمدت اقتصاد ایران حتی تا سال ١٣٨٤ هم رضایت‌بخش و متناسب با ظرفیت‌های کم‌نظیر اقتصاد ایران نبوده و مجموعه‌ای از عدم تعادل‌ها در اقتصاد ایران نهادینه شده ‌است که هرکدام برای خود یک تاریخ تولد دارند. به گفته مسعود نیلی، مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی، اقتصاد تک ‌محصولی متکی به نفت که به معنای آسیب‌ پذیر بودن اقتصاد در مقابل نوسانات درآمد‌های نفتی است، در دهه ٣٠ شکل گرفته است. 

کسری بودجه به این معنی که دولت کسری منابع خود را از طریق خلق پول تأمین کند از اواسط دهه ٤٠ شکل گرفته است. مرحله بعدی، مقوله نبود انضباط مالی و بی‏ محابا هزینه‌ کردن درآمدهای نفتی بود که منجر به بیماری هلندی در اوایل دهه ٥٠ شده است و پس از آن مسائل مربوط به اقتصاد دولتی و ورود دولت به کنترل‏های جزئی اقتصادی بنگاه‏ها و مالکیت گسترده دولت بر نهادهای اقتصادی در سال‏های دهه ٦٠ شکل گرفته است، بنابراین در هر دوره‏ای باری به دوش اقتصاد ایران اضافه شده است و مجموعه‏ای از عدم تعادل‏های جدید، به عدم تعادل‏های قبلی افزوده شده است که در نیمه دوم سال‏های دهه ٨٠ اتفاقاتی رخ داد که نارسایی‏های اقتصاد ایران در مقیاس‏های کوچک، متوسط و بزرگ ظاهر شد و زخم‏های اقتصاد ایران به‌ یکباره سر باز کرد.

مهدی تقوی تاریخ تولد بیماری‌های اقتصاد ایران را نقد کردمهدی تقوی، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران، در خصوص تاریخ تولد بیماری های اقتصاد ایران، گفت: به عنوان اقتصاددان برخی از اظهارنظرات مشاوران اقتصادی رئیس جمهور را قبول ندارم و باید آمارهای پولی و مالی آن دوران به صورت واقعی و دقیق برآورد شود به طوری که آیا در دهه 40 حجم پول چاپ شده به صورت افسار گسیخته افزایش پیدا کرده است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان اینکه هر دولتی که با چاپ پول بدون پشتوانه مالی اقدام به تامین کسری بودجه خود کند به طورحتم دیوانه است، تصریح کرد: قبل از جمهوری اسلامی ایران وضعیت اقتصادی و معیشت مردم به دلیل قیمت بالای نفت بسیار مطلوب بود به طوری که بیشتر مردم حاضر در خیابان های دارای مراکز خرید کشور لندن، ایرانی بودند زیرا در آن زمان قیمت دلار حدود 6 تومان و بسیار ارزان بود.

جنگ، نرخ دلار را به 100 تومان رساند
این تحلیلگر اقتصادی، با اشاره به اینکه در دهه 60 شوک اساسی به اقتصاد ایران وارد شد، اظهار داشت: در دهه 60 به دلیل جنگ با کشور عراق نرخ دلار از 6 تومان به 100 تومان رسید و پس از اجرای قطعنامه نرخ هر دلار به 50 تومان کاهش پیدا کرد.

وی، ادامه داد: متاسفانه از آن زمان به بعد علاوه بر افزایش قیمت دلار، سیاست های اقتصادی نادرست و غیرکارشناسانه ای هم از جمله سیاست تعدیل اقتصادی و سیاست هدفمندی یارانه ها در کشور اجرا شد.

تقوی، افزود: سیاست تعدیل اقتصادی یکی از سیاست های اقتصادی نادرستی بود که در زمان دولت هاشمی رفسنجانی اجرا شد که این سیاست اقتصاد کشور را با چالش هایی مواجه کرد به طوری که در آن دوران نرخ تورم به 49.5 درصد رسید. 

سیاست سرهم بندی یارانه ها
این اقتصاددان، با اشاره به سیاست هدفمندی یارانه ها، ادامه داد: معتقدم سیاست هدفمندی یارانه ها سیاست سرهم بندی یارانه ها بود نه هدفمندی یارانه ها، به طوری که احمدی نژاد برای تامین 45 هزار تومان به عنوان یارانه اقدام به افزایش قیمت گاز کرد که این امر باعث افزایش نرخ تورم و به دنبال آن رکود تورمی در کشور شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تصریح کرد: چنانچه سیاست های غلط اقتصادی همانند دوران هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد در کشور اجرا نشود، اقتصاد ایران توان رشد سریع را خواهد داشت.

روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 96 رای می آورد
این تحلیلگر اقتصادی، با بیان اینکه به طورحتم دوران ریاست جمهوری آقای روحانی هشت ساله خواهد بود، اظهارداشت: در دولت یازدهم تحریم ها با اجرای توافق هسته ای لغو شدند که به طورحتم با آزاد شدن 25 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده، گشایش اعتبارات اسنادی، ایجاد روابط گسترده با آمریکا و سایر کشورهای اروپایی و افزایش درآمدهای نفتی در راستای تولید 4 میلیون و 800 هزار بشکه نفت در روز وضعیت اقتصادی ایران بهتر خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی،با بیان اینکه آقای روحانی باید مراقب اقتصاددانان راست در کابینه خود باشد و از تکرار این گونه افراد در چهار سال دوم ریاست جمهوری خودداری کند، می افزاید: به رئیس جمهور پیشنهاد می کنم که اشتباهات دولت‌های گذشته را تکرار نکند زیرا که روسای جمهور سابق کشور در دام برخی از اقتصاددانان راست افتادند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: