bazarnews

کد خبر: ۶۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
دستورالعمل نحوه فعالیت نمایندگان خارجی عرضه‌کننده پوشاک ابلاغ شد
اخیراً وزارت صنعت و معدن و تجارت دستورالعملی را تدوین کرده است که به موجب آن شرکت های خارجی ملزم به سفارش گذاری بخشی از واردات به تولیدکنندگان داخلی شده اند.
بازار نیوز - ساماندهی برندهای پوشاک خارجی در کشور استارت خورد. رشد قارچ‌گونه برندهای خارجی در کشور و عدم امکان رصد این کالا موجب شد تا از سال گذشته و در راستای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان داخلی دو طرح «شناسنامه‌دار کردن کالای وارداتی براساس کد (GS1) و شناسایی برند‌های پوشاک در کل کشور» در دستور کار قرار گیرد و حال با گذشت یک سال از آغاز این طرح، وزارت صنعت، معدن و تجارت «دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در ایران» را تدوین و برای اجرا ابلاغ کرده است. براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران تا اردیبهشت ماه سال جاری که پرونده بررسی متقاضیان دریافت کد رهگیری بسته شد، در مجموع برای 55 شرکتی که مدارک و قرارداد از کشور مبدأ داشتند، کد رهگیری برای ثبت آنها در ایران صادر شد و 145 برند برای پلمب به اماکن معرفی شدند.

حال براساس دستورالعملی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده علاوه بر واردات کالا، شرکت‌های خارجی ملزم به سفارش‌گذاری بخشی از واردات طی زمان‌بندی خاص به تولیدکنندگان داخلی شده‌اند که این امر می‌تواند رشد تولید را در این بخش به همراه داشته باشد و از سوی دیگر این امکان را به وجود می‌آورد تا تولیدکنندگان به تکنولوژی جدید مجهز شوند.

براساس دستورالعمل صادرشده متقاضی دریافت نمایندگی علاوه بر داشتن مجوز از شرکت خارجی به‌عنوان نماینده فروش باید گواهی فعالیت که از سوی مرکز اصناف و بازرگانان صادر می‌شود را نیز دریافت کند. از سوی دیگر، برای این بخش نیز سامانه‌ای به نشانی www.gatc.ir در نظر گرفته شده است که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این سایت درخواست خود را ثبت کنند. علاوه بر موارد مذکور متقاضیان برای دریافت مجوز ملزم به ارائه «درخواست کتبی و تکمیل فرم‌های مربوط مطابق فرمت مندرج در سامانه مرکز، اصل قرارداد یا مجوز متقاضی از شرکت خارجی (برای تطبیق مدارک) به زبان انگلیسی یا همراه ترجمه رسمی آن به زبان فارسی برای سایر زبان‌ها هستند. قرارداد با مجوز متقاضی باید مشتمل بر قید دوره (شروع و خاتمه)، نام محصول، نام نشان تجاری، شرایط فسخ، نام نماینده، نام و ماهیت شرکت خارجی باشد. تصویر برابر با اصل اساسنامه، آگهی تاسیس و تغییرات شرکت ثبت شده نزد مراجع ذی‌ربط و مندرج در روزنامه رسمی و ارائه شماره پرونده مالیاتی متقاضی در سازمان امور مالیاتی برای صدور گواهی فعالیت ضروری است. مطابق این دستورالعمل، شرکت خارجی یا نماینده آن مکلف به سفارش‌گذاری بخشی از واردات طی زمان‌بندی مشخص به تولیدکنندگان داخلی یا ایجاد تاسیسات تولیدی به‌صورت مستقل یا مشارکت با سرمایه‌گذار داخلی و صادرات بخشی از کالاهای تولید شده در ایران است؛ به‌طوری که طی 2سال اول، حداقل معادل 20 درصد ارزش وارداتی در داخل تولید و حداقل 50 درصد آن صادر شود و از سال سوم، سالانه حداقل 5 درصد به سهم تولید داخلی باید اضافه شود. از سوی دیگر، مدت اعتبار گواهی فعالیت نمایندگی دو سال مشروط بر اعتبار مدت قرارداد یا مجوز بوده و در صورت نبود تخلف برابر درخواست شرکت خارجی، این مدت تمدید خواهد شد.

همچنین متقاضیان دریافت گواهی فعالیت باید پس از ثبت‌نام و تکمیل فرم‌های مربوط از طریق سامانه مرکز، نسبت به ارسال پستی مدارک مورد نیاز به نشانی مرکز اصناف و بازرگانان ایران اقدام کنند تا بعد از بررسی مدارک مطابق این دستورالعمل، حداکثر ظرف مدت 10 روز پس از وصول مدارک، نسبت به صدور گواهی و ارسال آن به نشانی متقاضی اقدام شود. این نکته نیز در دستورالعمل وزارت صنعت،معدن و تجارت مد نظر قرار گرفته است که کلیه اسناد صادره توسط شرکت خارجی علاوه بر مهر و امضای صادرکننده، باید به تایید اتاق بازرگانی (یا وزارت امور خارجه یا مراجع قضایی) و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران (اعم از سفارت، کنسولگری یا دفتر حفاظت منافع) در کشور مبدأ رسیده باشد. از سوی دیگر، براساس این دستورالعمل، دارندگان گواهی فعالیت مکلف به دریافت پروانه کسب مطابق مقررات قانون نظام صنفی هستند و با عرضه‌کنندگان کالای قاچاق برابر قانون برخورد خواهد شد و برای این بخش نیز دو تبصره در نظر گرفته شده است. براساس تبصره یک فروش پوشاک باید صرفا در فروشگاه‌های خرده‌فروشی مجهز به صندوق مکانیزه فروش متصل به درگاه سازمان امور مالیاتی کشور و زیرمجموعه دارنده گواهی فعالیت باشد؛ بنابراین مسوولیت عملکرد فروشگاه‌های مذکور با دارنده گواهی فعالیت است. براساس تبصره دوم نیز، دارنده گواهی فعالیت ملزم به ایجاد سامانه پوشاک شده است، به نحوی که کل زنجیره ورود کالا تا فروش نهایی برای واردکننده، گمرک و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط (از جمله سازمان امور مالیاتی و مرکز اصناف و بازرگانان ایران) قابل رصد و رهگیری باشد. درخصوص اظهارنامه گمرکی واردات پوشاک نیز اظهارنامه باید به نام دارنده گواهی فعالیت و ارزش اظهاری آن بر مبنای فهرست قیمت رسمی شرکت مادر باشد و توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنای محاسبه حقوق گمرکی تلقی شود. همچنین در مدارک ارائه‌شده به گمرک مشخصات پوشاک وارداتی و نشان تجاری پوشاک نیز باید قید شود. از سوی دیگر دارندگان گواهی فعالیت ملزم به الصاق شناسه کالا و کد رهگیری (کد GTIN) به‌صورت دوختی روی کلیه اقلام وارداتی پوشاک و درج کشور محل تولید به‌صورت تایپی در کار شناسه کالا هستند. شناسه کالا و کد رهگیری برای انواع جوراب و البسه زیر و مشابه می‌تواند روی کارتن بسته‌بندی درج شود. مطابق این دستورالعمل رعایت مقررات شناسه کالا و کد رهگیری براساس آیین‌نامه مرتبط هنگام ثبت سفارش و ورود کالا به گمرکات کشور الزامی است. براساس دستورالعمل تدوین شده مسوولیت استفاده از امتیاز، علامت و نام نشان تجاری و همچنین حقوق مادی و معنوی شرکت خارجی نیز بر عهده دارنده گواهی فعالیت گذاشته شده و در صورت فسخ یا ابطال قانونی قرارداد از سوی هر یک از طرفین، دارنده گواهی فعالیت موظف است ضمن اطلاع‌رسانی این موضوع به‌صورت عمومی، همزمان مرکز اصناف و بازرگانان ایران را برای ابطال گواهی مطلع کند. در صورت اطلاع از فسخ یا ابطال قانونی قرارداد یا احراز عدم صحت مدارک متقاضی از سوی مراجع قانونی یا اداری، مرکز موظف است پس از تخصیص مهلتی یک‌ماهه به دارنده گواهی فعالیت و بررسی لازم نسبت به ابطال گواهی صادره اقدام کند.

رعایت تمام سیاست‌ها و دستورالعمل‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص واردات، تولید، تجارت، سرمایه‌گذاری مشترک، استفاده از ظرفیت‌های تولید، صادرات از ایران و... برای متقاضیان نمایندگی و دارندگان گواهی فعالیت نمایندگی الزامی است و در غیر این صورت مجوز نمایندگی لغو خواهد شد. همچنین نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی درخصوص تبلیغ کالای خود موظف به رعایت ماده (7) قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و آیین‌نامه اجرایی آن هستند. براساس ماده 7 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در صورت صدور رای قطعی (موضوع تبلیغ خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست)، سازمان تعزیرات حکومتی یک نسخه از رای صادر شده را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می‌کند تا طبق ضوابط نسبت به جلوگیری از انتشار آگهی اقدام لازم را به عمل آورد. براساس این دستورالعمل، در صورت اختلاف‌نظر در برداشت از مفاد این دستورالعمل 3 ماه فرصت دارند نسبت به تطبیق شرایط و مدارک خود با مفاد این دستورالعمل اقدام و گواهی فعالیت جدید دریافت کنند. پس از تاریخ مقرر کلیه گواهی‌های صادره قبلی از درجه اعتبار ساقط می‌شود. هرگونه واردات پوشاک به کشور به‌صورت تجاری نیز صرفا از طریق دریافت گواهی فعالیت، مطابق شرایط این دستورالعمل مجاز است. در غیر این صورت قاچاق تلقی شده و برابر مقررات با آن برخورد خواهد شد. بدیهی است دارنده گواهی فعالیت مسوول کنترل و نظارت بر واردات غیرقانونی کالای با نام نشان تجاری متعلق به خود است. همچنین براساس دستورالعمل تدوین شده واردات پوشاک برای مصارف غیرتجاری مانند شرکت در نمایشگاه، از شمول این دستورالعمل خارج خواهد بود.
دنیای اقتصاد
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: