bazarnews

کد خبر: ۶۶۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طرح گواهی اعتبار مولد یا گام تدوین کرده و پـس از تصویب شورای پول و اعتبار در صدد اجرای آن اسـت.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طرح گواهی اعتبار مولد یا گام را با اهداف مختلف ازجمله رفع موانع پولی رونق تولید، هدایت منابع مالی به فعالیت هـای مولد اقتصادی، و تامین سرمایه در گردش سالم و پایدار برای واحدهـای تولیدی تدوین کرده و پـس از تصویب شورای پول و اعتبار در صدد اجرای آن اسـت. اوراق گام ابزار مالی جدید و کارآمد در اختیار واحد‌های تولیدی برای تامین مالی اسـت. سازوکار گام در عمل امکان تامین مالی زنجیره تولید و همچنین اسـتفاده از ظرفیت‌های بازار سـرمایه جهـت تامین مالی واحد‌های تولیدی را فراهم خواهد کرد.

اوراق گام بانک مرکزی ویژگی‌های متعددی دارد. یکی از این ویژگی ها، صدور این اوراق به نام بانک عامل است و پرداخت مبلغ اسمی اوراق گام در سررسید، توسط بانک تضمین شده است. دیگر ویژگی این اوراق، صدور اوراق در قطعات استاندارد شده  با ارزش یک میلیون ریالی و بدون کوپن است.

ویژگی بعدی اوراق گام این است که این اوراق دارای تاریخ صدور، تاریخ پذیرش در فرابورس و تاریخ سررسید است. تاریخ صدور زمان صدور اوراق توسط بانک صادرکننده و انتقال به واحد تولیدی متقاضی را نشان می‌دهد. تاریخ پذیرش در فرابورس، زمان قابل معامله شدن اوراق در فرابورس را مشخص می‌کند. این زمان معادل یک ششم زمان صدور تا سررسید پس از تاریخ صدور اوراق خواهد بود و تاریخ سررسید، زمان واریز وجه به حساب دارند نهایی اوراق را نشان می‌دهد. تاریخ‌های سررسید به صورت استاندارد است و به تاریخ آخرین روز کاری هر ماه خواهد بود.

اوراق گام از زمان صدور تا تاریخ پذیرش در فرابورس، صرفا قابل معامله بین اعضای سامانه گام و تحت سازو کار این سامانه خواهد بود. از تاریخ پذیرش در فرابورس، معاملات در این سامانه متوقف و اوراق گام صرفا از طریق فرابورس قابل معامله (به صورت خُرد با سازوکار رقابتی و یابلوکی با ساز و کار توافقی) خواهد بود. همچنین با توجه به مجموعه قابلیت‌ها و ویژگی‌های اوراق گام، واحد‌های تولیدی دارنده اوراق گام می‌توانند به یکی از سه طریق زیر از این اوراق استفاده کنند:

الف) نگهداری اوراق گام و دریافت مبلغ اسمی آن در زمان سررسید

ب) استفاده از اوراق گام برای تسویه مالی خربد از واحد‌های تولیدی (این انتقال پیش از زمان پذیرش در فرابورس از طریق سامانه گام و پس از آن از طریق معاملات بلوکی توافقی تحت سازوکار فرابورس انجام پذیر خواهد بود.)

ج) فروش اوراق گام پس از زمان پذیرش در فرابورس و دریافت وجه نقد

حال با وجود چنین طرحی که می‌تواند انگیزه را برای تولید بالا ببرد و گوشه‌ای از مشکلات تولید در کشور را مرتفع کند، باید دید وضع ایران در رتبه کسب و کار جهانی بهبود می‌یابد و مشکل چندین ساله اشتغال و تولید حل می‌شود یا خیر؟ باید منتظر اجرای این طرح بمانیم.
 
«گام»، طرحی برای رونق تولید/ ویژگی‌ها و اهداف طرح گام چیست؟ + اینفوگرافیک
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: