bazarnews

کد خبر: ۶۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
مهدی پازوکی در گفتگو با بازار نیوز؛
یک کارشناس اقتصادی،گفت: با توجه به اینکه نیروی کار تحصیلکرده و انرژی در ایران ارزان قیمت است،بنابراین تک نرخی کردن ارز باعث افزایش افسار گسیخته نرخ تورم نخواهد شد.
مهدی پازوکی، در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار نیوز که آیا تک نرخی کردن ارز باعث افزایش قیمت ارز می شود؟ گفت: نرخ ارز نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش هم یافته است به طوری که در زمان روی کارآمدن دولت یازدهم نرخ دلار 3650 تومان بود که درحال حاضر به 3550 تومان رسیده است.

این تحلیلگر اقتصادی،تصریح کرد: چنانچه ارز را یک کالا در نظر بگیریم با توجه به 15 درصد نرخ تورم متوسط سالانه، باید قیمت ارز افزایش پیدا می کرد که هم اکنون کاهش هم یافته است.
پازوکی،با تاکید بر اینکه تک نرخی کردن ارز عملکرد صحیح و کارشناسانه ای است،افزود: به طورحتم تک نرخی شدن ارز در جهت تحقق اقتصادمقاومتی و جلوگیری از رانت های اقتصادی است.

این کارشناس اقتصادی،با اشاره به اینکه دو نرخی بودن ارز فساد را به همراه دارد، اظهار داشت: افرادی که به نرخ پایین ارز دسترسی دارند از یک رانت اقتصادی در کشور بهره می برند، بنابراین باید هر چه سریعتر یکسان سازی نرخ ارز در کشور اجرا شود. 

این تحلیلگر اقتصادی، در پاسخ به این سوال که با توجه به واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای بنگاه های اقتصادی با نرخ ارز دولتی،آیا تک نرخی کردن ارز باعث افزایش نرخ تورم در 6 ماهه دوم امسال نمی شود؟ تصریح کرد: با توجه به اینکه نیروی کار تحصیلکرده و انرژی در ایران ارزان قیمت است، بنابراین تک نرخی کردن ارز تاثیر قابل توجه ای در افزایش نرخ تورم نخواهد داشت.

پازوکی، در پاسخ به این سوال که با توجه به نقش چشمگیر بخش غیرمولد در اقتصاد ایران،بخش تولیدی کشور چگونه رشد پیدا خواهد کرد؟ افزود: سیستم مالیاتی کشور باید کارآمد شود به طوری که از ابزارهای علمی برای اخذ مالیات و تکنولوژی اطلاعات یعنی آی تی برای جلوگیری از فرارمالیاتی استفاده کرد که این امر نیازمند به یک مدیریت علمی و کارآمد است.   

این کارشناس اقتصادی،با بیان اینکه ایجاد فضای مناسب کسب و کار از عوامل اصلی رشد بخش تولید است، اظهار داشت: به منظور ایجاد فضای مناسب کسب و کار باید شفافیت به اقتصاد ایران بازگردد و همچنین رقابت اقتصادی بین فعالان اقتصادی حاکم شود و دولت با هرگونه انحصار دولتی و خصوصی مقابله کند.

این تحلیلگر اقتصادی، با تاکید بر اینکه هرگونه انحصاری برای اقتصاد ایران مضر است، تصریح کرد: اگر دولت انحصار را از بین نبرد انحصارگرها باعث فساد، عقب گرد و کاهش تولیدملی می شوند.

دولت دست از محافظه کاری بردارد
پازوکی،افزود: گزارش های شاخص های کلان اقتصادی بیانگر این امر است که وضعیت اقتصادی کشور در سال 95 نسبت به سال 94 بسیار بهتر است،اما باید دولت دست از محافظه کاری بردارد. 

این کارشناس اقتصادی،اظهار داشت: ایرادی که به دولت وارد است اینکه همچنان گروه های مخالف درمدیریت های میانی کشور دخیل هستند و این گروه ها خواهان ایجاد فضای مناسب کسب و کار نیستند.

این تحلیلگر اقتصادی،گفت: به طورحتم کابینه دولت یازدهم باید در چهار سال دوم ریاست جمهوری تغییر پیدا کند، زیرا تا به امروز برخی از معاونان رئیس جمهور و وزرای دولت برای حل مشکلات اقتصادی کشور ناکارآمد بوده اند.
برچسب ها: بازار ، بازار نیوز ، bazarnews ، ارز ، تورم
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: