bazarnews

کد خبر: ۶۷۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
تعداد زیادی از بیماران کرونایی این روزها با بهبود نسبی حالشان مرخص می‌شوند تا دوران نقاهت را در خانه بگذرانند اما همین دوران هم بایدها و نبایدهایی دارد که می‌بایست رعایت شوند.

تعداد قابل‌توجهی از مراجعان به بیمارستان‌های استان سمنان بابت کرونا به بستری منجر نمی‌شوند و فرد حتی اگر هم به این بیماری مبتلا شده باشد با استراحت در منزل و به‌راحتی از عهده این بیماری برمی‌آید کرونا تنها در مواردی خاص نیازمند بستری در بیمارستان است.

از سوی دیگر بیمارستان‌ها عموماً مملو از بیمار هستند برای مثال بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود در حال انجام تمهیداتی است تا بتواند ظرفیت بیماران کرونایی خود را افزایش دهد. بازدید میدانی از بیمارستان حاکی از آن است که تمام بخش‌ها و حتی سی‌سی‌یوها نیز مملو از بیماران کرونایی هستند.

روند رسیدگی به یک بیمار کرونایی

مراحل پذیرش یک بیمار کرونایی به این شکل است که ابتدا فرد با آمبولانس به اورژانس انتقال داده‌شده سپس در تریاژ معاینه و ویزیت می‌شود، سپس پذیرش‌شده و در اورژانس علائم عمومی وی تست می‌شوند و برحسب این داده‌ها فرد رتبه‌بندی و گروه‌بندی می‌شود اگر تشخیص وخامت حال باشد به بخش بیماران حاد منتقل و پس از سی‌تی‌اسکن و تشخیص اولیه کرونا راهی سی‌سی‌یو و یا بخش بیماران کرونایی شده تا درمانش آغاز شود.

اما هستند کسانی هم که بعد از تست از آن‌ها و نشان دادن حال عمومی مناسب به توصیه پزشکان به خانه بازگشته تا در منزل استراحت کنند همچنین بیماران بهبودیافته نیز مرخص می‌شوند تا هم در منزل ادامه درمانشان را طی کنند و هم جا برای پذیرش بیماران احتمالی دیگر در بیمارستان باشد.

بیمار با آموزش مرخص می‌شود

ذبیحی یکی از پرستاران بیمارستان امام حسین (ع)  و بابیان اینکه بیماران پس از بهبودی مرخص می‌شوند تا دوران نقاهت را در خانه بگذرانند، می‌گوید: اولاً بیمار تا زمانی که بهبود پیدا نکرده مرخص نمی‌شود ثانیاً این بیماران نیازمند تقویت بنیه جسمی و حتی روحیه هستند درنتیجه در خانه به‌راحتی می‌توانند دوران نقاهت را با رعایت نکات بهداشتی بگذرانند.

نادمی سرپرستار یکی از بخش‌های بستری کرونا در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود نیز  می‌گوید: بیمارانی که بهبود پیدا می‌کنند مرخص می‌شوند اما پیش از آن در اتاقی که انتهای بخش تعبیه‌شده حضور پیدا می‌کنند یکی از همکاران ما تمام موارد را درباره بیماری، راه‌های انتقال، بهداشت فردی، استفاده از داروها، قرنطینه و … را به بیماران آموزش می‌دهد درنتیجه باید گفت تا زمانی که از این موارد اطمینان حاصل نشود کسی ترخیص نخواهد شد.

همان‌طور که رضا چمن رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود عنوان کرد کرونا در ۸۰ درصد موارد بیماری کرونا مشکلی برای انسان‌های پدید نمی‌آورد حتی ممکن است فردی دچار این بیماری شود اما خودش حتی نفهمد و پس از چند روز استراحت بهبود یابد، این بیماری در ۱۴ درصد علائم خود را بروز می‌کند در چهار درصد فرد را بستری و بیمارستانی می‌کند و در دو درصد امکان مرگ بیمار وجود دارد درنتیجه تعداد زیادی از بیماران کرونایی بهبود پیداکرده و مرخص می‌شوند و این طبیعی است.

روحیه بیماران کرونایی

از سوی دیگر باید گفت بیماران کرونایی عموماً ازلحاظ روحیه چندان وضعیت جالبی ندارند و خانه می‌تواند تحول عظیمی را به‌یک‌باره در روحیه آن‌ها که بعضاً یک هفته در بیمارستان آن‌هم بدون ملاقات بوده‌اند، ایجاد کند.

فرشته کریمیان روانشناس می‌گوید: قرنطینه بیمارستان با قرنطینه منزل تفاوت دارد آزادی عملی که انسان ازلحاظ جسمی و روحی در خانه دارد با بیمارستان متفاوت است درنتیجه امروز به نظر می‌رسد مشکل روحی یکی از مهم‌ترین مسائل بیماران کرونایی باشد.

کریمیان بابیان اینکه ترخیص بیماران کرونایی ازلحاظ پزشکی در تخصص بنده نیست اما ازلحاظ روان‌شناسی به طرز بسیار زیادی می‌تواند مؤثر باشد، ابراز کرد: برخی از این افراد خود را مقصر آلودگی تعدادی از همشهریان و خانواده خود می‌دانند از طرف دیگر خود را سرزنش می‌کنند که چرا مراقب نبوده‌اند از سوی دیگر اخبار تلخ فضای مجازی و … سبب می‌شود تا شرایط نامساعدی برای بیماران رخ دهد که حتی در سیستم ایمنی بدنشان تأثیر منفی بگذارد.

راه‌های انتشار و انتقال را بدانیم

الزامات مرخص کردن کرونایی‌ها چیست؟ آیا این تصمیم درست است؟ دراین‌باره نسترن علیزاده کارشناس  می‌گوید: بیمار کرونای حتی بعد از ترخیص هم ناقل است اما اگر رعایت تمام نکات صورت گیرد می‌تواند خطری برای دیگران نداشته باشد همان‌طور که امروز ممکن است فرد کرونایی کنار ما به فروشگاه بیاید و ما اصلاً ندانیم.

علیزاده بابیان اینکه اگر راه انتقال کرونا را بدانیم به نظر می‌رسد خیلی از مسائل در ارتباط با خانه ماندن بیماران حل می‌شود، بیان می‌کند: کرونا زمانی منتقل می‌شود که ذرات آب دهان یا بینی فرد مبتلا وارد چشم، گوش، بینی و دهان فرد دیگری شود درنتیجه اگر شما یک متری فرد کرونایی بایستید و یک ساعت هم با او حرف بزنید کرونا نمی‌گیرید اگر قرار باشد همه به‌راحتی کرونا بگیرند که امروز یک پزشک و پرستار سالم نمی‌ماند.

وی می‌افزاید: در ارتباط با ترخیص بیماران نیز کافی است همین کار را با جلوگیری از انتشار بزاق دهان و مخاط دهانی و بینی بیمار کرد، کافی است بیمار در خانه ماسک بزند و ترجیحاً در یک اتاق جدا بخوابد. ظرف آبخوری و غذاخوری جداگانه‌ای داشته باشد که مدام ضدعفونی و با وایتکس و آب شستشو شود. افراد به ملاقاتش نیایند و تنها یک یا دو عضو خانواده برای کارها به بیمار کمک کنند. این‌گونه می‌توان بیمار را ۲۰ روز هم در خانه نگه داشت و اتفاق خاصی هم نمی‌افتد.

بروز برخی تصورات اشتباه

این تصور که عامل بیماری کرونا در همه‌جا پیچیده و در فضا وجود دارد و همه را آلوده می‌کند اشتباه است اگر امروز مسئولان از مردم می‌خواهند تا در خانه بمانند برای این است که از تجمعات جلوگیری شده، مردم اهمیت کرونا را دریابند، از مراجعه بی‌مورد به بیمارستان‌ها جلوگیری کرده و خود مراقبتی را در دستور کار قرار دهند درنتیجه نقش مردم در کنترل بیماری مهم است.

از سوی دیگر باید دانست که بیماران کرونایی ازلحاظ روحی شرایط خوبی ندارند درنتیجه سرزنش کردن آن‌ها امری نکوهیده است. بیماران معمولاً از این می‌ترسند که دیگر اعضای خانواده مانند فرزندانشان را درگیر کنند پس باید مراقب بود چراکه روحیه‌ای شکننده دارند و مردم فکر نکنند که هر بیمار را دیدند باید از اطرافش متواری شوند چراکه این رفتارها تصاویر ناخوشایندی را در ذهن کرونایی‌ها برجای می‌گذارد.

 

مهر

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: