bazarnews

کد خبر: ۶۷۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
گفتگوی نوروزی با وزیر اسبق جهاد کشاورزی؛
وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: من فکر می‌کنم وزارت جهادکشاورزی در بخش تولید نیازمند یک تحول اساسی و راهبردی به خصوص در مورد کالا‌های اساسی است از طرف دیگر، نقشی که باید در بازار ایفا کند را با یک ساز و کار مناسبی مجددا در اختیارش بگذارند تا بتوانند از تولید در مزرعه تا سفره مردم را سازماندهی کنند

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: صادق خلیلیان، وزیر اسبق جهاد کشاورزی در گفتگوی نوروزی با خبرنگار بازارنیوز، درباره وضعیت بخش کشاورزی کشور در سال ۹۸ اظهار داشت: سال ۹۸ باتوجه به شرایطی که تشدید تحریم‌ها را تجربه کردیم، وضعیت بازار خیلی تحت کنترل و مراقبت قرار نگرفت. شروع این موضوع به سیاست‌های ارزی و تدابیری که دولت در سال قبل شروع کرده بود و احتساب ۱۸ میلیارد دلاری که برای کالا‌های اساسی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی داده بودند، ولی عملا معلوم نشد این ارز‌ها سر از کجا درآورد، چه قدر از آن به مردم رسید و یک عده‌ای هم بابت این ارز‌ها محاکمه شدند، بر می‌گردد.

وی افزود: عملا دیدیم قیمت کالا‌ها در بازار با نرخ ارز هر دلار ۱۰ هزار تومانی بود و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ تاثیری در بازار نگذاشت و با یک نابسامانی در بازار، افزایش شدید قیمت‌ها و عدم کنترل مسیر‌های بازاررسانی کالا‌ها مواجه شدیم. من فکر می‌کنم یکی از عواملی که نهایتا موجب استعفا و آقای حجتی از  وزارت جهاد کشاورزی شد ممکن است به این موضوع مرتبط باشد.

خلیلیان درباره نقش وزارت صمت هم گفت: وزارت صنایع و معادن که مسائل بازار را از طریق مصوبه دولت و سران قوا در اختیارش گذاشتند که بازار را کنترل کند، من فکر می‌کنم آن‌ها هم کارشان با موفقیت همراه نبود و عملا در سال ۹۸ با گرانی، نابسامانی و عدم تنظیم مناسب در بازار کالا‌های مختلف مواجه شدیم.

وی افزود:  فرق نمی‌کند ما در بخش مواد غذایی و کالا‌های اساسی صحبت کنیم یا خودرو. می‌بینیم که کنترل قیمت خودرو هم از دست دولت خارج شد و عملا آنجا هم یک نابسامانی مشاهده می‌شود. یعنی در سال ۹۸ وضعیت مناسب و تدبیر خوبی بخش کشاورزی و بخش صنعت توسط دولت دیده نشد.


خلیلیان درباره وضعیت احتمالی سال آینده در بخش کشاورزی اظهار داشت: من فکر می‌کنم وزارت جهادکشاورزی در بخش تولید نیازمند یک تحول اساسی و راهبردی به خصوص در مورد کالا‌های اساسی است از طرف دیگر، نقشی که باید در بازار ایفا کند را با یک ساز و کار مناسبی مجددا در اختیارش بگذارند تا بتوانند از تولید در مزرعه تا سفره مردم را سازماندهی کنند.

وی خاطرنشان کرد:  با این ساختاری که در حال حاضر این وزارتخانه دارد بعید می‌دانم دستاورد ما در بخش تولید و یا بازار کالا‌های اساسی در سال آینده بهتر از سال جاری باشد و من فکر می‌کنم تا انتهای کار این دولت ما این وضعیت را در بخش تولید کالا‌های اساسی و ضربه‌ای که در حقیقت کشاورزان بابت عدم پشتیبانی مناسب خوردند، خواهیم داشت.



وزیر اسبق جهاد کشاورزی درباره وضعیت احتمالی خرید تضمینی گندم در سال ۹۹ و مقایسه با سال ۹۸ گفت: اگر بخواهیم به طور مشخص بحث تولید و خرید تضمینی گندم را نگاه کنیم، طی چهار سال اخیر روند خرید تضمینی گندم کاهشی بوده است.

وی افزود:  در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی از کشاورزان انجام شد، اما سال به سال این رقم کاهش پیدا کرد و در سال جاری به کمتر از ۸ میلیون تن رسید. این نشان دهنده این است که اتفاقاتی در بخش تولید افتاده که این روند کاهشی شده است.

وی در پایان گفت: اگر همین مسیر ادامه پیدا کند و یک تحول اساسی در ساختار‌ها و مدیریت بخش کشاورزی صورت نگیرد، من فکر می‌کنم سال ۹۹ هم شاهد همین روند رو به کاهش و تضعیف بخش کشاورزی به خصوص در کالا‌های اساسی و گندم خواهیم بود.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: