bazarnews

کد خبر: ۶۷۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
گفتگوی نوروزی با عضو سابق هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار؛
عضو سابق هیئت مدیره سازمان بورس گفت: حجم نقدینگی در سال 98، ۲۸.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. ارزش پول ملی هم در مقابل دلار تغییرات زیادی را تجربه کرده و نرخ تورم هم پیش‌بینی می‌شود ۴۰ درصد باشد. این عوامل را برای سال 99 هم پیش‌بینی می کنیم که وجود داشته باشند.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: نصرالله برزنی، کارشناس بازار سرمایه و عضو سابق هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفتگو بازارنیوز با اشاره به عوامل موثر بر رشد شاخص بورس از ابتدای تاسیس آن تا اکنون، اظهار داشت: اگر بخواهیم از سال ۶۹ که شاخص بورس تاسیس شده آمار‌ها را مقایسه کنیم، می‌بینیم که عواملی که روی قیمت سهام و سود آوری شرکت‌ها تاثیر میگذارند، نقدینگی،  کاهش ارزش پول ملی در مقایسه با ارز‌های معتبر جهانی و تورم است که هر کدام به نحوی تاثیر بر قیمت محصولات و سود شرکت‌ها می‌گذارد. معمولا شرکت‌های بورسی سودآورهستند.

وی درباره اتفاقات پیرامون بورس در سال 98 گفت: حجم نقدینگی در سال 98، ۲۸.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. ارزش پول ملی هم در مقابل دلار تغییرات زیادی را تجربه کرده و نرخ تورم هم پیش‌بینی می‌شود ۴۰ درصد باشد. این عوامل را برای سال 99 هم پیش‌بینی می کنیم که وجود داشته باشند.

برزنی از ناتوانی سایر بازار‌ها در رقابت با بازار بورس سخن گفت و اظهار داشت: مورد بعدی نبودن بازاری در ایران برای سرمایه گذاری در رقابت با بازار بورس است. برای مثال در حال حاضر کسی بخواهد روی دلار سرمایه گذاری کند، چون نسبتا فعالیت مُجازی نیست، از این کار منصرف می‌شود یا بازار طلا کشش لازم را ندارد. قیمت‌ها در بازار مسکن هم خیلی بالا رفته و همچنین برای سرمایه گذاری در بخش مسکن سرمایه زیادی لازم است.

وی افزود: از آنجا که قیمت بورس و سهام قابل تجزیه است، یکی از ساده‌ترین فعالیت‌های سرمایه گذاری است و برای همین می‌بینیم که سرمایه‌های زیادی به این بازار هدایت شده اند. این عواملی که تا الان عرض کردم پیش‌بینی می‌شود که برای سال 99 هم به قوت خود باقی بمانند؛ بنابراین اگر این عوامل را کنار هم بگذاریم می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که افزایش قیمت سهام و رشد شاخص‌ها در سال 99 هم ادامه داشته باشد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: