bazarnews

کد خبر: ۶۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
رشد ١٠ درصدی پروانه های نظام مهندسی؛
حبیب الله بیطرف رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت:نرخ تورم 12 ماهه منتهی به شهریور 8.3 درصد است.
بازار نیوز-  وی با اشاره به انتظار فعالان اقتصادی در  زمینه تحقق رشد بیش از ٤ درصدی تا پایان  سال، تصریح کرد: در بخش ساختمان هم انتظار است که رونق بیشتری ایجاد شود.

بیطرف با اشاره به اینکه آمار پروانه های صادره در شش ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته١٠ درصد رشد داشته است،خاطرنشان کرد: نظام مهندسی یکی از نهادهای موجود در ساخت و ساز است و در این بازار موسسات مالی، تولیدکنندگان و ... فعال هستند و سازمان نظام مهندسی به عنوان نهاد نظارت کننده خدمات مهندسی ایفای نقش می کند.

وی ادامه داد: در دوره هفتم هیات مدیره نظام  مهندسی استان ها  هستیم و در استان تهران این دوره، دوره ای پرکار و پر ثمر است.

بیطرف درباره اقدامات سازمان نظام مهندسی استان تهران برای اصلاحات ساختاری و فرآیندی اظهار داشت: پیاده سازی ساختار سازمانی و تشکیل دو معاونت جدید، اصلاح فرآیندهای داخلی و تنظیم شیوه نامه ها و دستورالعمل های داخلی، اصلاح و ارتقای سامانه های سخت افزاری و نرم افزاری سازمان، پیاده سازی سیستم مدیریت یکپارچه، تدوین برنامه و بودجه سالانه براساس برنامه استراتژیک سازمان و مکانیسم بودجه ریزی، ساماندهی حساب های بانکی سازمان، از جمله اقدامات بود.

وی افزود: در گذشته یکسری افراد فاقد تخصص در سازمان جمع شده بودند که به تدریج باید جدا شوند.

بیطرف با بیان اینکه در دوره قبل مجلس، طرح اصلاح قانون نظام مهندسی  توسط کمیسیون عمران تهیه شد و به صحن  رفت، گفت: این طرح در صحن رد شد اما در مجلس جدید نیز  ابراز تمایلی برای اصلاح قانون مطرح شده زیرا اصلاح قانون نظام مهندسی بعد از ٢٠ سال  یک ضرورت است اما اینکه اصلاح در قالب لایحه از دولت به مجلس  و یا طرح در مجلس باشد  در حال مذاکره است.

وی ابراز امیدواری کرد از طریق اصلاح طرح اصلاحیه قانون صورت بگیرد زیرا هدف از اصلاح قانون اصلاح برنامه های سازمان و برنامه های اجرایی است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درباره گودبرداری ها در شهر تهران، گفت:سازمان یک گروه بازرسی ویژه تخصیص داده و در مورد گود برداری های عمیق، رصد مستمر صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد:تعداد ریزش ها و خطرات نسبت به سال گذشته به شدت کاهش یافته و نتیجه خوبی داشته است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، درباره حاشیه های ایجاد شده در مجمع سالیانه این سازمان را اقدام حدود نیم درصد اعضا دانست که به متخلفان حرفه ای معروف هستند و هم اکنون به شورای انتظامی معرفی شده اند. او گفت که این تعداد منافع فردی خود را بر منافع سازمان ترجیح می دهند.

وی همچنین درباره حواشی نوبت دوم مجمع عمومی عادی سالانه این سازمان اظهار کرد: امسال دو نشست یا جلسه مجمع عمومی برگزار کردیم که از چند ماه قبل از برگزاری، جریانی غیرطبیعی عمدتا در فضای مجازی راه افتاد و بعد هم در جلسه مجمع بروز پیدا کرد. بررسیهایی که در سازمان و وزارت راه و شهرسازی درخصص دلایل این حاشیه ها انجام گرفته نشان دهنده این است که تعدادی از اعضای متخلف سازمان که ما آنها را متخلفان حرفه ای می نامیم کسانی هستند که در دوره حذف ارجاع از سازمان در فرور دین ماه نظارت گرفتند که مجموعا 260 شرکت حقوقی و 360 عضو حقیقی هستند.

بیطرف تصریح کرد:این تعداد که منافع آنها با اقدامات و پیگیریهای سازمان به خطر افتاده به تدریج از ابتدای سال تا تابستان تشکلی پیدا کردند؛ چون طبق مصوبه هیات مدیره و تجهیزات مراجع قانونی رسیدگی به تخلفات اینها به شورای انتظامی استان محول شده است. البته باورنمی کردند که این پیگیری قانونی صورت گیرد اما به هر صورت این افراد بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسی نسبت به تراز سالانه یا بودجه سالانه حاشیه سازی هایی کردند و نقطه نظرات کارشناسی مطرح کردند که «نه به تراز، نه به بودجه» و این باعث شد که شرایط شرایط عادی نباشد.

رییس سازمان نظام مهندسی با اشاره به نوبت دوم مجمع عمومی که 12 مردادماه برگزار شد خاطرنشان کرد: روند مجمع به شکلی غیرقانونی دنبال شد، به همین دلیل نمایندگان دولت و هیات رییسه جلسه را ترک کردند. هم اکنون نیز در فعالیت هایمان با برخی کارشکنی های این متخلفان حرفه ای که قانون مقررات ملی ساختمان را رعایت نمی کنند مواجه هستیم. این تعداد صرفا منافع فردی و مادی را بر منافع اعضا ترجیح می دهند و اخیرا هم اقداماتی برای عدم برگزاری ارکان سازمان که مجمع عمومی است انجام دادند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، راهکار حل این معضل را حضور بیشتر اعضای واقعی و قانون مدار نظام مهندسی استان تهران دانست و گفت: این تعداد متخلفانی که عرض کردم حدود نیم درصد اعضای سازمان هستند و چون متاسفانه جلسات مجمع عمومی با حضور یک درصد برگزار می شود این عده قلیل توانستند جلسه مجمع را از حالت قانونی خود خارج کنند. اگر در تهران 10 درصد اعضا در مجمع حضور پیدا کنند از امکان حاشیه سازی این عده کاسته خواهد شد. لذا امیدواریم اعضای متعهد و قانون مدار سازمان حضور بیشتری در جلسات مجمع عمومی داشته باشند.

وی گفت:آرامش نسبی در عرصه اقتصادی حاکم است و نرخ تورم در ١٢ ماهه منتهی به شهریور ماه به ٨.٣ درصد رسیده است،گفت:از نظر رشد و رونق اقتصادی حرکت اقتصاد کشور مثبت ولی با شیب ملایم است.

وی درباره تصمیم هیات سه نفره بر مبنای تصمیمات اتخاذ شده در جلسه مجمع اظهار کرد: صورت جلسه توسط هیات رییسه تنظیم شده است، بازرسان هم امضا کردند و جهت رسیدگی به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است.
اقتصاد آنلاین
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: