bazarnews

کد خبر: ۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
رئیس کل بانک مرکزی،گفت: در توسعه روابط اقتصادی میان ایران و فرانسه، همواره کشور سومی وجود داشته که به دلیل ذینفع نبودن، نسبت به بسط این روابط مانع‌تراشی می‌کند.
بازار نیوز - ولی الله سیف در دیدار با رئیس هیئت مدیره گروه خودروسازی پژو با اشاره به  موضع سخت‌گیرانه دولت مردان فرانسوی در مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای، گفت: هم اکنون نه ماه از اجرای این توافق گذشته است، فرانسه هم اکنون نیز باید همچون مواضع اولیه خود ثابت قدم بوده و با پافشاری، بر اجرای مفاد برجام و رفع موانع توسعه مراودات اقتصادی میان دو کشور تاکید کند.

رئیس کل بانک مرکزی، خواستار جدیت فرانسوی ها در اجرای مفاد برجام شد و تاکید کرد: در توسعه روابط اقتصادی میان ایران و فرانسه، همواره کشور سومی وجود داشته که به دلیل ذینفع نبودن، نسبت به بسط این روابط مانع‌تراشی می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی، با اشاره به مصادیق اثرگذاری این کشور سوم در توسعه روابط اقتصادی بین ایران و فرانسه،گفت: مصداق این مدعا قراردادی است که زمان سفر رئیس جمهور ایران به فرانسه برای خرید 118 فروند هواپیما از ایرباس بسته شد، اما دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) پس از گذشت هشت ماه از اجرای برجام، تنها به فروش 17 فروند هواپیمای ایرباس به ایران مجوز داد، درحالی‌که شرکت بوئینگ آمریکا توانست مجوز فروش 80 فروندهواپیما را دریافت کند. 

وی، با اشاره به نقش کلیدی فعالان اقتصادی برای  حضور در ایران، برای ترغیب سیاست‌مداران اروپایی به رفع موانع توسعه روابط تجاری با ایران تاکید کرد و گفت: فضای پسابرجام فرصت مناسبی برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی فراهم آمده که باید مورد بهره برداری قرار گیرد،

وی،افزود: با توجه به ظرفیت‌های گسترده همکاری تجاری میان دو کشور فرانسه و ایران به ویژه در حوزه صنعت خودرو، برگزاری چنین جلساتی می‌تواند نقطه عطفی برای از سر گیری روابط اقتصادی باشد.

رئیس کل بانک مرکزی، با بیان اینکه ایران از ویژگی‌های متمایز کننده‌ای در منطقه برای تولید خودرو‌های فرانسوی برخوردار است، گفت: با برنامه‌‌ریزی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت فرصتی مهیا شده است که تنها از طریق حل و فصل مسایل و مشکلات بانکی قابل بهره برداری است.

سیف، بازسازی روابط بانکی بین‌المللی به ویژه با بانک‌های اروپایی را اولویت و نیاز اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: ما در بانک مرکزی به‌دنبال ترمیم، استحکام و توسعه این روابط هستیم. به نظر می‌رسد فعالان عرصه بخش واقعی اقتصاد و تجار فرانسوی می‌توانند نقش عمده‌ای را در این حیطه ایفا کنند که لازم است برای گسترش مراودات اقتصادی میان دو کشور مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای پول و اعتبار به تسویه حساب با موسسات تضمین صادرات اروپایی اشاره کرد و افزود: بلافاصله پس از اجرایی شدن برجام، مذاکرات برای رفع مغایرت‌ها و تسویه حساب با این موسسات انجام گرفت که از جمله این موسسات، بیمه صادرات کوفاس در کشور فرانسه بود. در نتیجه این اقدامات، یکی دیگر از موانع گسترش روابط اقتصادی و تجاری با ایران رفع شد.

همچنین کارلوس تاوارِس، رئیس هیئت مدیره گروه خودروسازی پژو (PSA) نیز در این دیدار از آغاز مشارکت خودروسازی‌های بزرگ فرانسوی از جمله پژو، سیتروئن و DS با شرکت‌های مشابه ایرانی خبر داد گفت: ما بسیار مشتاق به فعالیت در ایران هستیم و در این جهت قطعا برای رفع معضلات بانکی بازخورد خود را به سیاست مداران فرانسوی انتقال خواهیم داد.

وی، افزود: دولت مردان فرانسوی باید نگاه رو به جلو داشته باشند تا هر دو کشور بتوانند از فرصت فراهم شده برای بسط روابط تجاری نفع ببرند.

واحد مرکزی خبر
برچسب ها: بازار نیوز ، بانک ، بازار ، bazarnews ، سیف
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: