bazarnews

کد خبر: ۶۸۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
در گفتگوی «مشرفی» با بازارنیوز مطرح شد؛
«رسام مشرفی»، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، گفت: بازار ارز دیجیتال به دلیل این که جانمایی جهانی پیدا نکرده است، برای توده مردم، یک کار بسیار پرریسک است.

گروه بورس،بانک وبیمه بازارنیوز: «رسام مشرفی»، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، در گفتگو با بازارنیوز به علل رشد بازار سرمایه پرداخت و گفت: رشد بازار، 2 دلیل دارد که یکی از آن ها، افزایش نرخ ارز است و به نفع سهام شرکت ها و نمایندگان دارایی بنگاه های اقتصادی خواهد بود. زیرا بسیاری از شرکت های بورسی، در کشور ما، صادر کننده مواد خام و اولیه هستند. این شرکت ها، از رانت انرژی برخوردارند و انرژی ارزان را در قالبی از ماده، تبدیل و صادر می کنند. چنین شرکت هایی، درآمد صادراتی دارند.

 

وی اضافه کرد: بخش دوم آن درباره بازارهای موازی (سکه و ارز) است. با محدودیت هایی که برای معاملات بازارهای موازی پدید آمد، این بازارها امنیتی شد و بر اساس رشد بازار بورس، خیلی از افراد جامعه که اصلا شناختی نسبت به بازار سهام و سرمایه نداشتند، وارد بورس شدند. شاخص هر روز 4 الی 5 درصد مثبت می شد و این مربوط به پول های جدیدی بود که اولین بار، وارد بازار می شدند. می توان دلیل دیگری ذکر کرد و گفت، به خاطر جذب نقدینگی جدید به بازار، و صدور کدهای بورسی جدید، این اتفاق افتاده است. می توانید نرم افزارهای بورسی را ببینید که به طور مرتب، دچار اختلال می شوند که به خاطر کدهای زیاد معاملات آنلاین است.

 

بورس حباب ندارد

این عضو هیئت علمی، با اشاره به صعود ادامه دار بورس، گفت: اگر بخواهیم کل رشد بورس را در سه چهار سال اخیر بررسی، و با شاخص تورم و نرخ ارز تعدیل کنیم، چندان چشمگیر به نظر نخواهد رسید. بخشی از آن، به خاطر تعدیل اسمی درآمدهای ارزی شرکت ها، و یا ارزش گذاری دارایی هایشان بوده است و نمی توان نامش را حباب گذاشت. هم چنین، صرف نظر از اینکه یک شرکت چه کارکردی داشته، به دلیل حجم پولی که وارد بورس شده است، این رشد ایجاد شده است. زیرا با توجه به شرایط کرونا، گزینه دیگری برای سرمایه گذاری، وجود ندارد.

مشرفی

 

روند صعودی بورس، ادامه خواهد داشت

مشرفی در حمایت از بازار سرمایه، اظهار داشت: این بازار، از ویژگی خاصی برخوردار است که همان آنلاین در منزل کار کردن است. به غیر از تقاضای نقدینگی که برای بنگاه ها باعث فشار عرضه شده است، سال 99 هم همین صعود ادامه خواهد داشت. وقتی نزدیک فصل مجامع می شویم، ممکن است با مشکل مواجه شویم و عمده سهام ها به فروش می رسند. ولی به نظر می رسد هنوز، فشار تقاضا در این بازار وجود دارد. هرچند یکی از دلایل افتی که در آخر سال مشاهده کردیم به خاطر افت بهای نفت و اثر آن بر داخل بود.

 

وضعیت مجامع خوب نیست

در خصوص عادی شدن شرایط بازار، سه سناریو وجود دارد. در سناریو اول، قیمت های جهانی بر می گردد و همه چیز خوب می شود. در دومین سناریو، ممکن است نقدینگی رشد کند ولی قیمت کالا افزایش پیدا نکند و در کنار آن، نرخ دلار بالا برود. در این حالت، تامین ریال ناشی از فروش کالاها و شرکت ها، عدد بزرگی را رقم می زند. سومین سناریو در خصوص عملکرد شرکت است که اگر حجم تولید افزایش پیدا کند و به فصل مجمع برسیم، سود آن بین سهام داران تقسیم می شود. البته به نظر بنده، با توجه به رکودی که وجود دارد، اوضاع سناریو سوم، خوب نیست و بعید است که در فصل مجمع، از بنگاه های اقتصادی، خبرهای مثبتی بشنویم. ولی در 2 مورد اول، می توانیم رشد بنیادی داشته باشیم.

 

لزوم احتیاط در ورود به بازار ارز دیجیتال

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، با بیان اینکه «ارزهای دیجیتال، بسیار پر ریسک هستند و یک دفعه، 60 الی 70 درصد رشد می کنند»، گفت: همین چند روز پیش، 40 الی 50 درصد افت کردند. زیرا ارز دیجیتال، یک دارایی کاملا مجازی است و افراد پر ریسک، پول کمی را وارد این بازار می کنند.

مشرفی

وی در پایان افزود: این بازار به دلیل این که جانمایی جهانی پیدا نکرده است، برای توده مردم، یک کار بسیار پرریسک است. وقتی تبادل ارزهای دیجیتال، افزایش پیدا می کند، بخشی از جریان مالی دنیا را به سمت خود، جلب می کند. اما در حال حاضر که دنیای اقتصاد در رکورد درآمدی و متفاوت از رکود 2008 رفته است، کسب و کار و تبادلی نیست که بخواهیم سرریز آن را وارد بازار ارزدیجیتال کنیم. چون ارزش کل بازار ارزدیجیتال، کمتر از 500 میلیارد دلار است ولی در بازار فارکس، روزی 3000 هزار میلیارد دلار تجارت ارزی داریم. بنابراین، جریان پولی که سرریزش وارد بازارهای دیجیتال میشد، فعلا کم شده است و اگر شرایط ویروس ادامه پیدا کند، پتانسیل جذب نقدینگی زیادی هم وجود نخواهد داشت. در کل، در کشور ما، باید با احتیاط زیاد وارد این بازار شد. چون بسیار پر ریسک است و می تواند نوسانات 100 درصدی، از خود در مدت زمان کوتاهی نشان دهد.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: