bazarnews

کد خبر: ۶۹۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
در گفتگو با عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی مطرح شد؛
عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی، توضیحاتی را در خصوص پیرامون پویش «از خانه بخریم» و مشکلات پیش روی این پویش ارائه داد.
گروه اقتصاد کار و تعاون بازارنیوز: «رضا الفت نسب»، عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی، در گفتگویی به سوالاتی پیرامون پویش «از خانه بخریم» و مشکلات پیش روی این پویش، پاسخ داد.

* پویشی به راه افتاده که شعار آن «از خانه بخریم» است. در این رابطه توضیحاتی ارائه بفرمایید.

درباره این پویش باید گفت، با شیوع کرونا، مردم می‌بایست در خانه‌های خود می‌ماندند و حاکمیت و مسئولین، دائما از مردم می‌خواستند که از خانه خارج نشوند. ولی مردم به یک سری مایحتاج نیاز دارند که این مسئله، خرید‌ها را به فروشگاه‌های اینترنتی سوق داد و این پویش به راه افتاد. قبل از این پویش، جشنواره‌ای از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک، با عنوان جشنواره بهار ۹۹ برگزار شد. این پویش، بعد از آن جشنواره شروع شد.

در ابتدا اتحادیه کشوری کسب و کار‌های مجازی، وزارت ارتباطات و اتاق اصناف و بعد از آن وزارت صمت، به آن پیوستند. ۱۰ روزی است که این پویش شروع شده و کسب و کار‌هایی که عضو اتحادیه هستند و یا تائیدیه‌ای موقت از اتحادیه دارند، می‌توانند در این پویش خودشان را معرفی کنند. این پویش شرایطی دارد و باید یک سری اقدامات انجام شود. از جمله اینکه فروشگاه ها، می‌بایست برای خرید ۱۰۰ هزارتومان به بالا، حمل رایگان داشته باشند. البته در حال حاضر وب سایت‌هایی داریم که این مبلغ را ۲۰۰ هزار تومان تعیین کرده اند، اما در کنار آن تخفیف‌های بهتری گذاشته اند.

به هر حال، فروشگاه‌ها یک سری از ویژگی‌ها را باید داشته باشند تا بتوانند در این پویش شرکت کنند. مردم به سایت بازارگاه ایران مراجعه می‌کنند، آنجا وب سایت‌ها را می‌بینند و می‌توانند وارد وب سایت‌ها شوند، خرید کنند و اگر هم شکایتی داشتند، می‌توانند از طریق سایت بازارگاه شکایت کنند. بخشی هم برای اصناف آفلاین در نظر گرفته شده است که ما در این پویش، در صفحه اصناف بازارگاه ایران، آن‌ها را معرفی می‌کنیم. به طور مثال برخی از اصناف، غرفه‌های الکترونیک می‌گیرند و برخی هم به حوزه لجستیک می‌توانند کمک کنند. این‌ها را معرفی می‌کنیم و اصناف می‌توانند با آن‌ها ارتباط بگیرند. تا آخر هفته هم بانک کالایی در سایت پویش، راه اندازی خواهد شد که مردم، کالا را می‌توانند جست و جو کنند. مثلا کسانی که گوشی می‌فروشند، با محدودیت هایی، کالاهایشان را نمایش می‌دهیم. به هرحال قدمی کوچک برای سوق دادن خرید مردم به گونه اینترنتی، انجام داده ایم.

البته اگر بخواهیم تصور کنیم که اتفاق عجیب و غریبی بعد از کرونا در فروش اینترنتی افتاده، کاملا اشتباه است. در حال حاضر حجم کل خرده فروشی‌های آنلاین ۱.۵ درصد، و ۹۸.۵ درصد آن هنوز در بازار آفلاین اتفاق می‌افتند. یک شبه نمی‌شود هم از مردم خواست که اینترنتی بخرند و هم از اصناف خواست که اینترنتی بفروشند. این مسئله نیاز به کاری بلند مدت و فرهنگ سازی دارد. زنجیره‌ای از کار‌ها باید صورت بپذیرد تا اگر مسئله‌ای پیش آمد، و ما به مردم گفتیم اینترنتی بخرید، مردم خرید کنند. در حال حاضر، مردم اعتماد کافی ندارند و غالبا از یک سری فروشگاه‌های خاص خرید می‌کنند.

باید به این مسئله توجه کنیم، زیرا این روز‌ها می‌بینیم که آمار‌های عجیب غریبی از رشد چند صد درصدی داریم. اما در خیلی از حوزه‌های دیگر اتفاق خاصی نیفتاده است. چه بسا کسب و کار‌هایی که در حوزه گردشگری بوده، ضرر‌های هنگفتی را در این ایام متحمل شده اند. برخی از حوزه‌های محتوایی هم بد نبوده است.  مردم در این زمان سعی کردند فیلم زیاد ببیند و بازی انجام دهند؛ بنابراین در حوزه محتوایی هم وضعیت بهتر بوده است. در حوزه آموزش آنلاین هم همین وضعیت بوده است. این موارد، حوزه‌هایی بوده که علیرغم صنفی نبودن، فعال بوده‌اند، ولی نسبت به کسب و کار‌های دیگر، این موارد رشدی را تجربه کردند.
 
*مبدا این پویش مردم نهاد بوده یا سازمانی؟

برنامه ما به عنوان اتحادیه این بود، که اعضای خود را  به مردم معرفی کرده و بگوییم این ۱۳۰۰ عضوی که ما داریم، در ایامی که می‌خواهید به صورت آنلاین خرید کنید، دارای اعتبار بیشتری هستند. صرفا داشتن نماد اعتماد الکترونیکی ملاک نباشد، مجوز فعالیت ملاک باشد. چون اگر شکایتی رخ دهد، نماد اعتماد الکترونیکی قانونی خاص و اجازه ورود به این موضوع را ندارد. اتحادیه‌های صنفی مثل اتحادیه کسب و کار‌های مجازی، می‌تواند به این موضوع ورود پیدا کند.

ما می‌خواستیم این موضوع را اطلاع رسانی کنیم که جشنواره بهار ۹۹ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی پیش آمد. بعد از آن اتفاق، در اوایل فروردین ماه با صحبتی که با جناب آقای آذری جهرمی داشتیم، مقرر شد این کار را با هم پیش ببریم و وزارت صمت هم به این پویش پیوست.
 
 
 
*آیا استقبال از کسب و کار‌های مجازی به واسطه این پویش افزایش یافته است؟

این اتفاق، یک شبه نمی‌افتد و باید بیش از این‌ها کار شود. من به عنوان عضو اتحادیه کسب و کار‌های مجازی، افرادی که می‌توانند سرویس بدهند را معرفی می‌کنم. اتاق اصناف باید فعالیت خود را بیشتر کند، وزارت صمت باید فعالیت کند. استارت از کرونا است و ما تازه این بحث را شروع کرده ایم، ولی آن را رها نکنیم و تقویتش کنیم. اگر کرونا تمام شد، نگوییم صد سال یک بار همچین اتفاقی می‌افتد. باید برای ورود مردم به این فضا، آن‌ها را تشویق کنیم. حداقل این گونه برای مصرف کننده اتفاق بهتری می‌افتد.

شما الان اگر بخواهید از یک فروشگاه فیزیکی شکایت کنید، روندی طولانی را باید طی کنید. باید به ۱۲۴ زنگ بزنید و به اتحادیه خود محصول مراجعه کنید و رفت و آمد زیادی خواهد داشت. اما در فضای اینترنتی، شکایت کاملا آنلاین است. همان لحظه شکایت می‌کنید که من این جنس را خریدم و ایراد دارد. ما اینترنتی پیگیری می‌کنیم و پاسخ می‌دهیم. این مسئله برای مصرف کننده یک اتفاق خیلی خوب است. حاکمیت در حوزه قیمت گذاری، راحت‌تر انجام می‌شود. می‌توانید رصد کنید و نیازی نیست هزاران بازرس را در خیابان‌ها بفرستیم. این موارد، امتیازات ویژه‌ای است که کسب و کار آنلاین، می‌تواند در اقتصاد ایجاد کند و ثمرات بسیار خوبی می‌تواند داشته باشد.
 
 
*برنامه‌ای برای ترغیب مردم به خرید اینترنتی دارید؟ 
ما در سال‌های گذشته، همیشه برای فرهنگ سازی خرید اینترنتی، کمک می‌کردیم. در بعضی از مقاطع، حاکمیت به ما کمک کرد. تصور ما این است که حاکمیت، نهاد‌های حاکمیتی دولتی و قوه قضاییه، کسب و کار‌های آنلاین را به رسمیت نمی‌شناختند. این تلنگری در اقتصاد دیجیتال بود که باید به آن فکر کرد. نباید فردا دوباره دستورالعمل و آیین نامه جدید جلوی پای کسب و کار‌ها گذاشت. اتفاقا باید برای فروشنده و خریدار، این امر تسهیل شود. در حال حاضر، فقط ۱.۵ درصد از حجم خرده فروشی ها، به صورت آنلاین است. این عدد در ترکیه نزدیک به ۵ درصد است. در چین بالای ۲۰ درصد است و ما خیلی عقب هستیم و سال هاست که این عدد، به خاطر مشکلات و رکود اقتصادی در همین بازه است. باید به وسیله جلب اعتماد مردم، این بازار را بزرگتر کنیم.  

نماد اعتماد الکترونیکی نمی‌تواند به صورت ۱۰۰ درصدی جلب اعتماد کند. اعتماد مردم باید به وسیله ورود شرکت‌های بیمه جلب شود تا حجم سرمایه گذاری در این حوزه بالا برود. در حال حاضر، سرمایه گذاری اتفاق نمی‌افتد. شاید کل سرمایه گذاری که در سیستم آنلاین ایران است، در دوتا از استارتاپ‌های ترکیه اتفاق می‌افتد. زیرا حدوداً ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای اینکه آن ۱.۵ درصد به ۵ درصد برسد، سرمایه نیاز است. بخشی از این موضوع، سرمایه گذاری است و بخش عمده آن، حاکمیت، قوانین و موانع است. این عوامل می‌توانند دست به دست هم دهند که موجب پیشرفت یا پسرفت این موضوع شوند.
 
 
*موانع پیش روی افزایش سهم خرده فروشی آنلاین به ۵ درصد چیست؟

مشکل، وجود نهاد‌های موازی فراوان در حاکمیت برای کسب و کار است. تقریبا ۱۵ یا ۱۶ سازمان داریم که برای کسب  وکار‌های اینترنتی نوعی، تعیین تکلیف می‌کنند و دستور العمل می‌نویسند. این مسئله کسب و کار را دچار نگرانی و گیجی می‌کند. بعضی از دستورالعمل ها، موازی هستند و همدیگر را نقض می‌کنند. این موضوع مهمی است، یعنی متولی اصلی تجارت الکترونیک، در حاکمیت وجود ندارد.

حاکمیت هنوز این کسب و کار‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد، صداوسیما، پای کار نیامده است. در حالی که باید خرید اینترنتی را به مردم یاد بدهد و فضایی را به وجود بیاورد که کسب و کار‌های اینترنتی بتوانند تبلیغات خوبی داشته باشند. اگر یادتان باشد، زمانی که می‌خواستند کمربند ایمنی را اجبار کنند، فرهنگ سازی خوبی صورت گرفت و صداوسیما صبح تا شب می‌گفت: کمربند بزنید و تصادفات را نشان می‌دادند. ما آن عزم را نیاز داریم که الان وجود ندارد. ما در مالیات و بیمه مشکل داریم، هزینه هایمان به رسمیت شناخته نمی‌شود. مشکلات زیادی داریم کما اینکه خیلی از صنوف مشکل دارند. اما اگر عزمی وجود داشته باشد، نگاهی فرا دولتی و حاکمیتی وجود داشته باشد، می‌توانیم در بازه حداقل ۵ ساله، به ۵ درصد حجم خرده فروشی برسیم.
 
*آیا فرآیند به روز رسانی ارائه خدمات سایت‌ها و شرکت ها، از طریق اتحادیه پیگیری می‌شود؟  

خیر، ما در این بخش ورود نداریم و خود شرکت‌ها پیگیری می‌کنند و سعی می‌کنند خود را، همیشه به روز نگه دارند. تصورم این است که اگر محدودیت‌های تحریم را نداشتیم، خیلی از شرکت‌های ما می‌توانستند حداقل در کشور‌های حاشیه خلیج فارس، شعب خود را راه اندازی و رقابت کنند. ما این پتانسیل را داریم و در حوزه خدمات و کالا، توان رقابت با ترکیه را داریم. اتحادیه، بیشتر در حوزه‌هایی که مربوط به ساماندهی کسب و کار‌ها و حقوق مصرف کنندگان است، ورود می‌کند. ما یک کمیسیون بازرسی و یک کمیسیون شکایت داریم. هر ۶۰ روز یک بار، وب سایت‌ها را رصد و بازرسی می‌کنیم
 
*آیا می‌توان برای کسب و کار‌هایی که می‌خواهند وارد فضای اینترنتی شوند، تسهیلاتی در نظر گرفت؟ شما چنین تسهیلاتی را در نظر گرفته اید؟.
 
در بخش اصناف، اتاق‌های اصناف باید فعال شوند. وزارت صمت نیز باید فعال شود، همچنین خود کسب و کار‌های صنفی باید فعال شوند که بتوانند فعالیت خود را در این زمینه شروع کنند. تصورم این است که ظرف ۱۰ سال آینده و شاید کمتر، ۷۰ درصد از کسب و کار‌های خرده فروش، شعبه و یا نشانی در فضای مجازی داشته باشند. این باید انجام شود. می‌توانیم به آن‌ها کمک و شرایط را تسهیل کنیم.

اما به نظرم دولت هم می‌تواند مشوق‌های دیگری بگذارد، مثلا در یک خرید و فروش پارچه، مالیات کمتری گرفته شود؛ بنابراین می‌توان راه‌هایی گذاشت که مردم را ترغیب کرد که به این سمت بیایند.
 
 
*در رابطه با خرید‌های اینترنتی و استقبالی که از آن شده آماری وجود دارد؟

آمار دقیقی وجود ندارد. این آمار را شاپرک و سیستم بانک مرکزی می‌توانند ارائه بدهند، اما به صورت غیر رسمی چیزی که از دوستان بانک مرکزی در یک جلسه‌ای نقل قول شده بود، عددی حدود ۳۰ درصد افزایش حجم تراکنش‌ها را  در ایام آخر سال داشتیم که به نظر من طبیعی است، چون مردم خرید می‌کنند و بعد هم تاکید می‌کنند که بیشتر در حوزه کسب و کار‌هایی بوده که کالا‌های سوپر مارکتی داشتنند.  وگرنه خیلی اتفاق خاصی در فروشگاه‌هایی که  پوشاک یا کیف و کفش می‌فروختند، نیفتاده است.

مردم تا حدودی تغییر رفتار دادند یعنی پایان سال باید خرید می‌کردند و به فروشگاه‌های بهاره می‌رفتند. با توجه به این اتفاقاتی که افتاد ما تصور می‌کنیم که مردم خیلی خرید انجام ندادند و ادامه دار شدن شرایط کرونا و استرسی که دارند که اصلا وضعیت کاریشان چه می‌شود، باعث شده که معیشتشان در ماه‌های آینده برایشان مهم‌تر باشد و آن پولی که ذخیره نگه داشته بودند برای اینکه خرید کنندرا نگه دارند یک ماه دیگر که کرونا رفت خرید کنند یا  خرید اینترنتی انجام دهند.

الان من تصورم این است که این پول را ذخیره نگه داشتند اگر شرایط به همین منوال پیش برود و خدای نکرده از کار تعدیل شوند و هر اتفاق بد اقتصادی بیفتد، بتوانند حداقل معیشت خود را برای چندماه تامین کرده باشند؛ بنابراین ما بعد از کرونا با شرایط جدیدی مواجه خواهیم شد که الان خیلی قابل پیش بینی نیست و هم برای اصناف و هم برای کسب و کار‌های اینترنتی دیگر ما مردم سابق نخواهیم بود.

یعنی این کرونا در ادامه همراه ما خواهد بود و تاثیرات عجیب و غریبی در زندگی همه گذاشته است. شما الان در سبد خانوار نگاه کنی اقلام بهداشتی به شدت رشد پیدا کرده است. درآمد‌ها هم خیلی درآمد‌ها و وضعیت کاری هم خوب نیست این باعث می‌شود از محل دیگری هزینه را بردارند. اتفاقی که می‌افتد در بین اقتصادی که برای مردم کوچک شده، خرید اینترنتی در شرایط فعلی از الویت مردم عادی خارج می‌شود.
 
 
*در مورد نظر سنجی و شکایت از کسب و کار‌های دارای شهرت و پرفروش توضیحاتی ارائه فرمایید؟

مردم هم از طریق سایت اتحادیه که در آنجا محلی برای شکایت قرار دادیم و  هم از طریق لوگو‌هایی که در سایتشان هست می‌توانند شکایتشان را برای اتحادیه بفرستند. وقتی شکایت به سمت اتحادیه می‌آید، براساس قانون، ۵ روز زمان داده می‌شود که پاسخ بدهند. آمار‌ها به ما نشان می‌دهد ظرف این دو سه سال گذشته آن‌هایی که عضو اتحادیه بودند میزان پاسخگویی به شکایت هایشان خیلی خوب بوده و شاید بیش از ۹۰ درصد شکایت را توانستند به مرحله‌ای برسانند که رضایت مشتری را جلب کنند. برای همین ما تاکید می‌کنیم که مردم از اعضای اتحادیه و کسانی که جواز کسب  خرید کنند دارند.
 
بنابراین به همین منوال بدون اینکه هزینه‌ای پرداخت کنند شکایت انجام می‌شود. چون بعضی از جا‌ها شکایت میکنی، باید هزینه‌ای هم پرداخت کنی بابت اینکه شکایت را بررسی کنند، اما به همین سادگی که گفتم و با سه کلیک می‌توانند شکایت خود را انجام دهند. کسب و کار‌های بزرگ هم به شدت همکاری خوبی در پاسخگویی به شکایات داشتند و واقعا ما رضایت داریم. در سایر بخش ها، چه کالا و چه خدمات، توانستند شکایت هایشان را پاسخ بدهند؛ کاملا هم طبیعی است به خاطر اینکه آن‌ها سرمایه گذاری زیادی کردند که در این بازار بمانند یک شکایت اکر به نفع مشتری باشد و آن‌ها این شکایت را حل نکنند می‌تواند در فضای مجازی منتشر و به ضرر آن‌ها تمام شود.
 
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: