bazarnews

کد خبر: ۶۹۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
قیمت نفت خام شاخص دبلیو‌تی‌آی (WTI) در معاملات آتی بازار نفت برای نخستین بار در پی تشدید بحران اقتصادی جهان ناشی از آثار منفی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا به زیر صفر رفت و سبب شد معامله‌گران از تحویل نفت خام فیزیکی ناامید شوند.

گروه نفت و انرژی بازار نیوز:
طی یک روز بی‌سابقه در معاملات بازار نفت، قیمت نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت یا همان نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه مه صددرصد ارزش خود را از دست داد و پایین‌ترین سطح قیمت از سال ۱۹۴۶ میلادی ثبت شد، به گونه‌ای قیمت این شاخص در معاملات آتی به زیر صفر رسید.
این شرایط نشان‌دهنده اوضاع بازار‌های نفت آمریکا و پر بودن سطح ذخیره‌سازی‌های این کشور است و همچنین حکایت از دیر بودن اقدام کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش روزانه ۹.۷ میلیون بشکه‌ای در ماه‌های مه و ژوئن است.
در روز دوشنبه (یکم اردیبهشت‌ماه) به دلیل وقوع یک اتفاق فنی عجیب قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه مه در معاملات بازار بورس نیویورک، ناگهان سقوط کرد، زیرا معامله‌گران پیش از پایان مهلت قرارداد‌های تحویل نفت خام دبلیو‌تی‌آی در ماه مه از دادو ستد خودداری کردند.
با وجود سقوط ناگهانی قیمت نفت خام دبلیو‌تی‌آی برای تحویل در ماه مه، قیمت این شاخص نفتی برای تحویل در ماه ژوئن در این ساعت تنها با ۱۲ درصد کاهش به ۲۲ دلار و ۵ سنت برای هر بشکه دادوستد می‌شود، موضوعی که سبب می‌شود اختلاف قیمت بین قرارداد‌های تحویل برای ماه‌های مه و ژوئن به بیش از ۲۰ دلار برای هر بشکه برسد.
قیمت نفت خام شاخص دبلیو‌تی‌آی برای تحویل در ماه مه لحظاتی پیش با افت ارزش بیش از ۲۵۰ درصدی یا کاهش نزدیک به ۴۸ دلاری، به منفی ۲۹ دلار رسید.

در همین راستا «رامین فروزنده» کارشناس حوزه انرژی در یادداشتی نوشت:
" می‌دانیم که بازار نفت در ماه جاری با افت تقاضایی درحدود ۳۰ میلیون بشکه در روز مواجه شد و در فصل جاری میلادی افت ۱۵ تا ۲۰ میلیونی را به طور میانگین شاهدیم.
خریداران نفت باید آن را از فروشنده تحویل بگیرند یا تولیدکنندگان باید به هر حال نفت تولیدشده را بفروشند، چون انبار کردن هزینه دارد. حال آن‌ها با افت شدید تقاضا مواجهند. آن هم درحالی که انبار‌ها پر هستند. چه کنند؟
ساختار قیمت‌های آتی بازار راه خروج را نشان می‌دهد. وضعیت Contango در بازار تشدید می‌شود؛ یعنی قیمت‌های تحویل در موعد نزدیک بسیار کمتر از قیمت‌های تحویل در چند ماه بعد می‌شوند. آن قدر این وضعیت تشدید می‌شود که برخی تاجران و خریداران ذخیره‌سازی نفت روی تانکر‌ها و در مخازن را واجد صرفه اقتصادی بیابند و در نتیجه نفت فیزیکی تسویه شود.
شبیه همین موضوع در نفت منفی هم هست؛ یعنی وقتی نفت تولید شده و تولیدکننده باید هزینه انبار بدهد، چون تقاضا وجود ندارد. به زبان ساده می‌شود گفت: این هزینه انبار را با یک پرمیوم در لحظه از قیمت نفت کم می‌کند تا بتواند از شر نفت خلاص شود؛ لذا قیمت منفی می‌تواند منفی هم بشود.
البته این وضعیت قیمت منفی معمولاً پایدار نیست چراکه در نهایت احتمالاً (و نه الزاماً) در بازه چندماهه توقف تولید بهتر از استمرار فروش با قیمت منفی است.
به هر روی باید بدانیم این اتفاقات بیشتر برای نفت WTI و در موعد تسویه فیزیکی افتاده است و نه نفت برنت؛ لذا اختلاف قیمت این دو نفت هم افزایش یافته است. "
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: