bazarnews

کد خبر: ۶۹۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
در گفتگو با یک فعال اقتصادی مطرح شد؛
ورور، فعال اقتصادی گفت : انبار‌های تجار عراقی خالی از جنس هستند و این بهترین فرصت برای تجار ایرانی جهت پاسخگویی به نیاز تجار و مصرف کنندگان عراقی است.

گروه بازرگانی بازارنیوز: مهدی ورور فعال اقتصادی در حوزه تجارت عراق در گفتگو با بازارنیوز به  بررسی شرایط و عوامل دخیل در تجارت با عراق در ایام کرونا و پس از بسته شدن مرز‌ها پرداخت.

وی گفت : طی تماس‌های تلفنی با طرف‌های عراقی در شهر‌های مختلف از جمله بغداد، نجف و ناصریه متوجه شدم که تقریبا تمامی انبار‌های تجار عراقی خالی شده است و جنس به سختی یافت می‌شود و از این فرصت باید استفاده کرد که به محض باز شدن مرز‌ها از جمله مرز‌های مهران، شلمچه و... باید تجار ایرانی شروع دوباره و با قوتی داشته باشند.

وی تاکید کرد : بازرگانان باید توجه داشته باشند که از مرز‌های مشترک با اقلیم کردستان عراق مثل مرز سلیمانیه برای ارسال کالا استفاده نکنند، زیرا این اقلیم دارای روال اداری مختلف و سختگیری‌های بیشتری نسبت به دولت مرکزی عراق است که برای تجار عراقی از صرفه اقتصادی برخوردار نیست.

ورور با برشمردن سه عامل دلالان لب مرز، اجناس بی کیفیت، گرفتار نشدن در بازی‌های سیاسی داخلی عراق بعنوان عوامل بازدارنده تجارت موفق با عراق به توضیح این سه موضوع پرداخت:

۱-دلالان لب مرز با عراق که از قدرت زیادی برخوردارند و با زیرقیمت اجناس را خریداری می‌کنند و سود زیادی کسب می‌کنند و تقریبا بصورت یک مافیای بزرگ شده اند که حتما نیاز به ورود مسئولین هست که برخورد سخت داشته باشند.

۲-اجناس بی کیفیت ایرانی که متاسفانه به عراق صادر می‌شود و باعث بی اعتمادی مصرف کنندگان و تجار عراقی می‌شود، زیرا بازار اجناس باکیفیت عراقی از ترکیه تامین می‌شود و اجناس بی کیفیت از طرف‌های چینی تامین می‌شود و ایران در بازه اجناس متوسط بازار عراق را در اختیار دارد که باید از این فرصت استفاده کرد و با صادرات اجناس معیوب کوته فکری تجاری نداشته باشیم حتی اگر سود کمتری در کوتاه مدت داشته باشیم.

۳-اوضاع سیاسی داخل عراق ارتباطی به تجارت با عراق ندارد و هر حکومتی که در عراق مستقر باشد نمیتواند از ایران چشم پوشی کند و ایران بعلت مرز طولانی و فاصله کم با شهر‌های عراق و همچنین قرابت‌های مذهبی و فرهنگی زیاد با همواره از قدرت بالایی در این کشور برخوردار است و عوض شدن نخست وزیر‌ها که عموما وابستگی به آمریکا دارند تاثیر زیادی در این تجارت ندارد، زیرا عراقی‌ها نیازمند به جنس‌های ایرانی هستند.

وی در انتها با تاکید دوباره بر خالی بودن انبار‌ها در عراق و فرصت‌های بی بدیل برای اقتصاد ایران در بازار‌های این کشور از بازرگانان خواست بدون توجه به حواشی سیاسی به تجارت موفق و فزاینده خود با عراق ادامه دهند.
برچسب ها: ایران ، عراق ، صادرات
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: