bazarnews

کد خبر: ۶۹۲۴۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
اجرای مصوبه همسان سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت، با گلایه بازنشستگان به ویژه فرهنگیان مواجه شده و آنها نسبت به تبعیض در نحوه اجرای این مصوبه ناخرسند هستند.

موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان، از اولویت‌های دولت در سال جدید است و به همین منظور تصمیماتی در خصوص تغییر میزان افزایش حقوق این قشر در سال جدید از سوی سازمان برنامه و بودجه گرفته شد که بخشی از این تصمیمات به خصوص در ارتباط با میزان تغییرات حقوق کسانی که در دو سه سال اخیر بازنشسته شده‌اند، مورد اعتراض این قشر قرار گرفت.

محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه‌ و بودجه چندی پیش از افزایش حقوق بازنشستگان و همسان‌سازی حقوق آنها خبر داد و گفته بود: ۴ کمیته ویژه برای پشتیبانی و رفع مشکلات مختلف بازنشستگان از جمله مسائل معیشتی و درمان تشکیل شده و آثار تزریق ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در پرداختی فروردین‌ ماه مشاهده خواهد شد.

وی هدف از این تصمیم را بهبود معیشت و عدالت در پرداخت حقوق بازنشستگان بیان کرد و افزود: بایستی آثار تزریق ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار همسان‌سازی بازنشستگان در پرداختی‌های فروردین‌ماه بروز داشته باشد.

همچنین مدیرعامل صندوق بازنشستگی نیز اعلام کرده بود: ابتدا قرار بود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تخصیص یابد که با پیگیری‌ صندوق، با افزایش حدود ۲ برابری به ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

 اکبر افتخاری افزود: امسال میانگین افزایش حقوق بازنشستگان کشوری ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود و حداقل حقوق بازنشستگان این صندوق با سنوات کامل ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

اما این افزایش حقوق و همسان سازی به مزاج بخشی از بازنشستگان به ویژه فرهنگیان خوش نیامد، زیرا آنان معتقدند هدف این طرح که رفع تبعیض و رعایت عدالت بین شاغلان و بازنشستگان بود که تحقق نیافته است.

نادیده گرفته شدن بازنشستگان 

یکی از فرهنگیان بازنشسته استان یزد در این زمینه گفت: بودجه‌ای که برای افزایش حقوق بازنشستگان در سال جاری از طرف سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافته، تحت هیچ عنوان نمی‌تواند پاسخگوی انتظارات بازنشستگان باشد و این قشر امسال هم کما فی السابق نادیده گرفته شدند.  

محمدآقایی با گلایه از نحوه همسازی سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت افزود: در ماده ۶۴ قانون خدمات کشوری رابطه نسبت افزایش حقوق و مزایا و فوق العاده‌های مستمر مواد قانونی ۶۵، ۶۶ و ۶۸ قانون خدمات کشوری و قانون مدیریت کشوری با عبارت "به بازنشستگان و مستمری بگیران نیز به همین میزان تعیین می‌شود" در قسمت موخر آن مقرر شده بعبارتی هر گونه افزایشی که در مستمری ثابت اعمال شود، باید بازنشستگان نیز به همین میزان از آن برخوردار شوند.

وی اظهار داشت: طبق این حکم قانونی در هر زمانی که برای شاغلان افزایشی در حقوق مستمر صورت می‌گیرد، دولت موظف است این قانون را برای بازنشستگان نیز اجرا کند.  

این فرهنگی ادامه داد: رفع تبعیض و نابرابری و ایجاد هماهنگی پرداخت‌ها بین بازنشستگان و شاغلان به صراحت، در بند ج ماده ۵۰ قانون برنامه پنجم  توسعه، بخاطر افزایش تا ۵۰ درصدی امتیازات فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری و در بند الف ماده ۵۰ مذکور و ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه تصویب و تصریح شده است.

آقایی اضافه کرد: طبق مصوبات کمیسیون مشترک مجلس که دولت مانع تصویب آن در اصلاح لایحه ۱۰۹ قانون مذبور از مهر سال ۹۸ شده، بر اساس آن دولت مکلف می‌شد اگر به شاغلان ۱۰۰ هزار تومان افزایش بدهد ۹۰ درصد این مبلغ  نیز به بازنشستگان افزوده شود که متاسفانه این مصوبه به قانون اجرایی تبدیل نمی‌شود، تا ابهامات قانونی رفع و عدالت در پرداخت‌ها ایجاد شود.

دولت بازنشسته ها را فراموش نکند

وی تصریح کرد: بنابراین باید آنچه برای یک شاغل افزایش پیدا می کند، ۹۰ درصد آن به بازنشسته هم تعلق بگیرد و ما بازنشستگان اصلا تنگ نظر نیستیم که چرا حقوق شاغلان افزایش یافته، زیرا در این شرایط اقتصادی وضعیت حقوقی آنها هم خوب نیست امادولت در این اوضاع و احوال نباید بازنشسته‌ها را فراموش کند.

این فرهنگی بازنشسته مدعی شد: در ۱۹ اسفندماه ۹۸ نامه‌ای تحت عنوان بررسی تسری افزایش تا ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان همانند شاغلان با نظر رئیس جمهوری از سوی دکتر واعظی برای بررسی و اقدام لازم برای دکتر نوبخت ارسال شد که هنوز رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در این زمینه اقدام لازم را انجام نداده و این موضوع باعث تضییع حقوق بازنشستگان شده است.

وی اضافه کرد: پس از دستور رئیس جمهوری، دکتر نوبخت اعلام کرد که برای افزایش حقوق بازنشستگان و همسان سازی حدود پنج هزار میلیارد تومان اختصاص یافته که آنرا به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسانده‌اند که این اعتبار ۲۵ درصد اعتبار لازم برای همسان سازی است، بنابراین این مبلغ نمی‌تواند پاسخگوی انتظارات یک میلیون و ۳۸۱ هزار نفر بازنشسته کشوری باشد.

آقایی با اشاره به افزایش ناچیز حقوق بازنشستگان افزود: در این افزایش بازنشسته‌ها را به گروه‌های مختلف یک تا پنج، پنج تا هفت، هفت تا ۱۱ ، ۱۲ تا ۱۶ و ۱۷ تا ۲۰ تقسیم کردند که به گروه الف (یک تا پنج)  ۵۰ درصد افزایش تعلق گرفته اما تعداد آنها بسیار کم است و اکثریت قریب به اتفاق را گروه‌های ۱۲ به بالا تشکیل می‌دهند که از اقشار تحصیلکرده کشور هستند.

وی اضافه کرد: واقعا بازنشستگان به ویژه بازنشستگان فرهنگی مانده‌اند با این حقوق کم چگونه معیشت زندگی خود را با این تورم اداره کنند و این که گفته می شود میانگین حقوق به سه میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده که با میزان تورم، سنخیتی ندارد.

مستمری فرهنگیان بازنشسته باید افزایش یابد

یکی از فرهنگیان بازنشسته، با گلایه از حمایت‌های تبعیض آمیز نسبت به فرهنگیان بازنشسته کشور گفت: تکلیف دو سه موضوع باید مشخص شود. اول اینکه چرا سنوات ما بعد از یک‌سال داده می‌شود، آن هم نه یک‌جا مثلا سال قبل کسی که مهر ۹۷ بازنشسته شده‌، نصف حقش را مرداد ۹۸ داده‌اند و نصف آن را آخر شهریور یا اوایل مهر ۹۸ پرداخت کرده‌اند.

این فرهنگی که خواست نامش فاش نشود، افزود: در احکام صادر شده، اصلا همسازی حقوق بین شاغلان و بازنشسته رعایت نشده است.

وی اظهار داشت: از مسوولان کشوری می خواهیم که بازنشسته ها را مورد توجه قرار دهند زیرا این حقوق کفاف زندگی آنها را نمی دهد و ما با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتیم.

این فرهنگی تصریح کرد: اگر این همسازی در مورد بازنشسته‌ها صورت گیرد در آینده کارمندان شاغل کنونی با مشکلاتی که امروز ما دست پنجه نرم می‌کنیم، مواجه نمی‌شوند. 

قانون همسان سازی به صورت نصفه نیمه اجرا شد

یکی از اعضای کانون بازنشستگان آموزش و پرورش استان یزد مدعی شد که قانون همسان سازی مستمری فرهنگیان بازنشسته به صورت نصف نیمه اجرا شده و بخشی از مشمولان این قانون از مزایای آن برخوردار نشده‌اند.

ن . میرزایی ادامه داد: بخشی از این قانون نیز به اشتباه اجرا شده به عنوان مثال کسانی که بازنشستگی آنان به قبل از سال‌ ۹۵ می‌رسد، افزایش چشمگیری را در حقوق شاهد بوده‌اند و این در حالی است که بازنشستگان سنوات ۹۸ و ۹۷ از کمترین میزان افزایش حقوق و در حد ۱۵ درصدی که امسال دولت حقوق کارکنان را افزایش داده برخوردار شده اند.

وی مدعی شد: کسانی که با سابقه کاری ۲۰ و ۲۵ سال در سال‌های قبل از ۹۵ بازنشسته شده‌اند، برای رسیدن حقوقشان به میزان تعیین شده، شاهد افزایش چشمگیری بوده‌اند، اما افرادی که ۳۰ سال بیمه پرداخت کرده‌ و در دو سه سال گذشته بازنشسته شده‌اند تنها در حد افزایش سنواتی، حقوقشان افزایش یافته و عملا این قانون هیچگونه مزیتی برای آنان ایجاد نکرده و بیشتر به نفع کسانی شده که با سابقه کم بازنشسته شده‌اند.

اجرا نشدن قانون در همسان‌سازی حقوق بازنشسته

رییس کانون بازنشستگان استان یزد هم گفت: در زمینه همسازی حقوق بازنشستگان قانونی به خوبی اجرا نشده و بسیاری از فرهنگیان در این زمینه ناراضی هستند و خواسته اصلی بازنشستگان اجرای درست قانون است.

امیر حسین رادمنش افزود: طبق ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری که در این قانون در زمینه حقوق و مزایای بازنشستگان گنجانده شده، این قانون از سال ۹۰ تاکنون اعمال نشد و موجب تضییع حق و حقوق بازنشستگان به ویژه فرهنگیان شد.

رادمنش ادامه داد:  از طرفی بر اساس ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه، مصوب سال ۹۵ دولت وظیفه رفع تبعیض و ناهماهنگی پرداخت بین کارمندان شاغل و بازنشسته را برعهده دارد اما با پاس دادن مجلس و دولت و تعلل هفت ساله در اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری، ریاضت ناعادلانه برخلاف قانون اساسی و جاری کشور بر بازنشستگان تحمیل شده است. 

وی افزود: از رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تقاضا داریم که برحسب تبصره سه قانون بودجه سال ۹۸ در جهت رفع این نارضایتی‌ها و تضییع حقوق و برچیدن شدن بساط بی عدلتی دستور دهند با هماهنگی مراجع ذیربط، نسبت به تامین بخشی از مطالبات صندوق بازنشستگی کشوری از دولت، از طریق مکانیزم فروش اموال مازاد دولتی و سهم این صندوق که ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده به این صندوق پرداخت شود.

رادمنش تصریح کرد: با تحقق این امر می‌توان بار مالی بخشی از همسان سازی حقوق بازنشستگان سنوات مختلف را از محل این اعتبار تامین کرد چراکه بودجه کشور و به دلیل نداشتن منابع کافی برای همترازی حقوق باعث بحران اقتصادی و معیشتی برای بازنشستگان شده و رفع ناعدالتی را به تاخیر انداخته است.

بر اساس اعلام کانون بازنشستگان استان یزد تعداد بازنشستگان این استان  ۳۸ هزار نفر است که از این تعداد ۱۷ هزار نفر  فرهنگی هستند.

 

ایرنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بازنشسته ۹۸
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
0
1
مافرهنگیان بازنشسته مهر ۹۸هیچ چیزی عایدمان نشد تا دیر نشده تجدید نظر کنید وحق ما را بدهید
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
0
2
بنده بازنشسته هستم وتنها 15درصد افزایش سنواتی 500هزار اضافه شد .چرا همیشه قانون را سلیقه ای وبه نفع خود اجرا می کنند .چه طور میشود که تنها با فاصله چند ماه بازنشستگی ، در حالی که قبلا با شاغلین تفاوت حقوقی کمتر از 10درصد بود در این دوماه این تفاوت بیشتراز 30درصد با همتراز خودت باشد .این نه تنها عدالت نیست بلکه ظلم به معنای واقعی در حق بازنشستگان است.چرا بین نیروی شاغل وباز نشسته این همه فرق می گذارند؟
اروجی
|
Germany
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
0
0
ما بازنشستگان ۹۸ چه در زمانی تدریس می کردیم وحالا که بازنشسته شده ایم ازوزرای اموزش وپرورش وورفای اجتماعی وسازمان برنامه بودجه خیری ندیم حداوند حقمان را از انها بکیرد وان را به خدا واگذارکردیم
فرهنگی
|
United Arab Emirates
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
0
0
بنده ابان۹۸ بازنشسته شدم بابت حکم رتبه بندی مهر ۹۸ که آموزش پرورش برایم صادر کرد هیچی به حقوق بازنشستگی افزوده نشد خواهش میکنم رسیدگی کنید
م ج ن شاغل در دبستان های ناحیه 3 کرج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
0
2
باسلام خواستم انتقاد کنم از کسی که اعتراض داشت به افزایش حقوق بازنشستگان ! هرچقدر افزایش یابد بازهم کم است چون وقتی سن آدم بالا بره درد و مریضی به همراهش میاد بنابراین با تئجه به نرخ تورم چگونه می تواند با صدنار حقوق داروی مورد نظر خود را فراهم نمایند ! چگون می توانند تغذیه صحیح داشته باشند ؟ باتشکر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
0
2
این چه عدالتی است من سال92بازنشسته شدم،بامدرک لیسانس گروه18ودرهنگام بازنشستگی چون درمدارس استثنایی مشغول بودم سختی کار وفوق العاده هایی باتوجه به شرایط کاری سخت داشتیم مسلما درهنگام بازنشستگی حقوق مابیشتربود،حالا یک جدولی تنظیم کرده اند وتوی این سالها تابه حال به غیراز افزایشسنواتی یک ریال به ما اضافه نکردند بعضی باگروههای شغلی خیلی پایینترومدارک تحصیلی پایین بااین همسان سازی مزخرف حالا حقوقشان ازما بیشتر هم شده ،من یکی دارم ازاین وضعیت بی عدالتی دیوانه میشوم نمی دانم شکایت خود رابعدازخدا پیش کی ببرم ،باحقوق چهارونیم ملیونی که همه اش اقساط وام است چگونه زندگی کنیم،هم رسته من دراموزش وپرورش استثنایی الان بالای هشت ملیون حقوق میگیرد،برای اینکه فشارعصبی دیوانه ام نکنه این مطالب رااین جانوشتم وگرنه میدانم نوشتن وبیان ان هیچ دردی رادوانمی کنه،درمملکت اقا امام زمان چرا باید این همه نابرابری باشد وهیچ کس هم پاسخگونباشه،
محمدحسین
|
Romania
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
0
0
من بازنشسته اول مهر ۹۸ هستم واقعا نمی دانم چرا باید اینقدر راخت حق من و امثال من را پایمال کنند و دم از اسلام و مسلمانی میزنند . مسولین حق الناس را چطور میخواهید جواب بدهید . ۲۰ تا ۳۵ میلیون در پاداش حق الناس و ماهی ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان از حق من و زن و بچه منو حق الناس و فقط واگذارتون میکنم به خدا که بهترین یاور ما میباشد .
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: