bazarnews

کد خبر: ۶۹۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
تحلیل وضعیت بازار‌ها در هفته گذشته/ ۲۷
شاخص بورس در هفته گذشته، تا ۷۴۱ هزار و ۹۳۲ هزار واحد صعود کرد، سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۶ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان رسید و دلار در قیمت ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان بسته شد.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: شاخص بورس در هفته ای که گذشت، با رشد تقریبی 100 هزار واحدی، به 741 هزار و 932 واحد رسید. 

در این رابطه، حمید رضا مهر آور، کارشناس بازار سرمایه گفت: در چند وقت اخیر  تبلیغات خوبی از سوی دولت نسبت به بازار سرمایه صورت گرفته که این موضوع باعث شد تا مردم پس‌اندازهای محدود خود را وارد بازار سرمایه کنند و زمینه رشد این بازار فراهم شود.

مهرآور با بیان اینکه بازارهای موازی به لحاظ سرمایه‌گذاری اشباع شده اند و به دلیل برخی از مسایل امکان سرمایه‌گذاری برای افراد در این بازارها وجود ندارد، اظهار داشت: اکنون دورنمای مثبتی برای این بازارها وجود ندارد حتی برخی از  تحلیل‌های جهانی نشان می‌دهد که دلار دوران طلایی خود را گذرانده و رو به افول است؛ بنابراین اکنون دیگر آن حالت مثبتی را که در گذشته در دنیا برای سرمایه‌گذاری داشت را از دست داده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته شاهد بودیم صعود تند، نزول پرشتابی را با خود به همراه داشت به همین دلیل اگر سرمایه‌گذاران تازه وارد اطلاعی از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نداشته باشند و ندانند که به سمت چه صنعت و سهامی برای سرمایه‌گذاری بروند به طور قطع در آینده نزدیک متضرر خواهند شد.

 

رشد ادامه دار سکه

در بازار طلا، سکه تمام بهار آزادی به قیمت 6 میلیون و 330 هزار تومان رسید که این رشد، طی هفته گذشته، عمدتا در انتهای هفته اتفاق افتاد و علیرغم آرامشی که در ابتدای هفته حاکم بود، نهایتا قیمت سکه 1.5 درصد رشد نسبت به هفته پیشین رشد را تجربه کرد. به گفته بسیاری از کارشناسان، رشد بهای اونس در بازارهای جهانی باعث افزایش قیمت‌ها در بازار طلا شده است.

البته آیت محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا در گفتگویی از ساماندهی قیمت، با شروع فعالیت بازار طلا خبر داده بود که باید دید قیمت سکه، در هفته آینده، چه روندی را طی خواهد کرد.

 

ورود دلار به کانال ۱۶ هزار تومانی

در بازار ارز، دلار به قیمت 16 هزار و 200 تومان رسید. در این رابطه، سهراب دل انگیزان کارشناس اقتصادی، گفت: شرایطی که با شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد کشور حاکم شده، طرف تقاضا را تحت تاثیر خود قرار داده است. وضعیت ارزی نیز به این صورت است که هم تقاضای ارز از سوی فعالان اقتصادی و هم از سوی مردم کاهش یافته است. شیوع ویروس کرونا به بسیاری از کسب‌وکارها صدمه وارد کرده و تا حدودی توانست صادارت کشور را نیز دچار چالش کند. اما در این میان اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز موثر بوده و توانست از التهاب هرچه بیشتر این بازار جلوگیری کند.

وی افزود: میزان نرخ رشدی که برای دلار در سال ۹۹ می‌توان انتظار داشت به اندازه تورم ۳۰ تا ۳۵ درصدی بوده و همانطور که پیش‌تر نیز بیان شد کانال ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان را می‌توان برای آن در نظر گرفت. دلار با همه فراز و فرودها در اولین ماه سال جاری نتوانست در کانال ۱۶ هزار تومان قیمت خود را تثبت کند و شاهد کاهش قیمت آن طی روزهای اخیر بودیم.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: