bazarnews

کد خبر: ۶۹۳۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
در گفتگوی زنده اینستاگرامی بازارنیوز با کارشناس مسکن و سازه مطرح شد؛
امیر ساعدی گفت: قیمت ورق فولادی درسال ۹۶ معادل ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که قیمت امروز آن به ۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است. نکته حائز اهمیت آن است که چه فولاد سال ۹۶ و چه فولادی که امروز در بازار وجود دارد، تولید داخل هستند و ما می‌توانیم تا ۹۵ درصد نیازمان به ورقه فولاد را خودمان تولید کنیم.

گروه راه و مسکن بازارنیوز: امیرساعدی، کارشناس مسکن و سازه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در گفتگوی زنده اینستاگرامی با بازارنیوز درباره اساس قیمت گذاری املاک در کشور اظهار داشت: ما در ساخت هر سازه از صفر تا صد، معمولا یک سوم هزینه ساخت‌وساز برای اسکلت از فوندانسیون تا اجرا تمام شده و دو سوم مابقی از انتهای اسکلت تا انتهای نازک کاری است. یک سوم اول، شامل گودبرداری، فوندانسیون و اسکلت فلزی-بتنی و دو سوم بعدی دیوار چینی، کابینت و... است.

وی افزود: اسکلت ساختمان به دو دسته فولادی و بتنی تقسیم می‌شود. اسکلت فولادی معمولا برای هر مترمربع، ۱۰۰ کیلوگرم آهن لازم دارد. این در حالی است که اسکلت بتنی برای این میزان مساحت، ۵۰ کیلوگرم میلگرد نیاز دارد.

ساعدی درباره قیمت گذاری آهن و میلگرد و تاثیر بالا رفتن قیمت آن‌ها بر بالا رفتن هزینه پیمانکار و ساختمان گفت: اتفاق بد در کشور ما چکش تحریم است که همه چیز را به تحریم ربط می‌دهیم که در اصل باید ببینیم چقدر موثر است.

وی افزود: ما در کشور ۴۰ الی ۵۰ کارخانه میلگرد داریم. کارخانه‌هایی از زمان شاه تا بعد انقلاب که میلگرد ۴ تا ۳۲ تولید می‌کنند. ۱۰ کارخانه ورق فولادی داریم که ورق ۰.۲ میلی متر تا ۵۰ میلی متر تولید دارند.

این استاد دانشگاه به بررسی روند قیمتی میلگرد و ورقه فولاد پرداخت و اظهار داشت: قیمت ارز در اردیبهشت سال ۹۶ معادل چهار هزار تومان بود که در همان زمان، میلگرد کیلویی هزار و ۶۰۰  تومان قیمت داشت. این رقم در سال ۹۷ که نرخ دلار به ۱۱ هزار تومان رسیده بود، به کیلویی دو هزار و ۷۰۰  تومان، در سال ۹۸ با ارز ۱۲ هزار تومانی به ۵ هزار تومان و در حال حاضر، به ۶ هزار و ۱۰۰  تا ۶ هزار و ۳۰۰ تومان بسته به نوع سایز، رسیده است.

وی افزود: قیمت ورق فولادی درسال ۹۶ معادل ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که قیمت امروز آن به ۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است. نکته حائز اهمیت آن است که چه فولاد سال ۹۶ و چه فولادی که امروز در بازار وجود دارد، تولید داخل هستند و ما می‌توانیم تا ۹۵ درصد نیازمان به ورقه فولاد را در داخل تولید کنیم.


*افزایش قیمت در دیگر مصالحی که در داخل تولید می‌شوند

این کارشناس مسکن، درباره سایر مصالح ساختمانی مورد نیاز در ساختمان سازی گفت: هر ساختمانی نیاز به بتن دارد. در سال ۹۵، بتن با عیار ۳۵۰، حدودا ۹۰ هزارتومان قیمت داشت که امروز به حدود ۳۴۰ هزار تومان رسیده است که این رقم در سال ۹۸ حدود ۲۸۰ هزار تومان بود.

وی افزود: در بتن آب، شن، ماسه و سیمان وجود دارد. آب که هیچ، شن و ماسه هم منابع طبیعی هستند و کارخانه‌های سیمان هم در داخل به وفور یافت می‌شود. این‌ها مصالح اصلی است که خودمان تولید می‌کنیم و وابستگی نداریم.
 
*چهار عامل تاثیر گذار بر قیمت فولاد

ساعدی چهار عامل، قیمت ارز، قیمت جهانی، عرضه و تقاضا و مصالح اولیه بالادستی فولاد را تاثیر گذار بر قیمت فولاد و میلگرد برشمرد و گفت: مهمترین عامل، مصالح اولیه بالادستی فولاد است. قیمت ارز و بازارجهانی یا دست ما نیست و یا به ما به علت تحریم فشار می‌آورند. پس باید به سراغ عرضه و تقاضا برویم.

وی افزود: با توجه به کمبود بودجه، ساخت‌وساز بزرگ دولتی نداریم و ساخت‌وساز روستایی و شهری در دستور کار است که زیر نظر شهرداری هاست. به عنوان مثال، اسفند ماه سال ۹۸ در تهران فقط ۳۷ جواز صادر شده است. باید توجه داشت که این ماه، ماه مهمی در حوزه ساخت‌وساز هم هست، چون با شروع سال جدید، عوارض شهرداری گران می‌شود. این رقم، تقریبا ۱.۵ برابر نسبت به سال بی رونق ۹۷ کاهش داشته که مشخص هم هست. پس یکی از چهار رکن را نداریم و بر طبق آن، چون تقاضا نیست باید مبلغ کاهش پیدا کند.
 

*خانه مصالح اولیه بالادستی فولاد از پای بست ویران است

این استاد دانشگاه درباره عامل مشکلات مصالح اولیه بالادستی فولاد در کشور گفت: خانه از پای بست ویران است. میلگرد و آهن، از براده‌های آهن و آهن اسفنجی تولید می‌شود. همین آهن ضایعاتی که صبح‌ها سر و صدا می‌کنند، آهن‌هایی که خریداری می‌کنند را به کارخانه‌هایی که کوره دارند و ذوب می‌کنند می‌فروشند. (البته این آهن‌ها درجه بندی دارد مثل ویژه و ممتاز و...) و این کارخانه‌ها مواد بالادستی را تهیه و به شمش تبدیل می‌کنند. چند کارخانه بزرگ که پاتیل ذوب دارند و شمش تولید می‌کنند، شمش را یا خودشان به میلگرد تبدیل می‌کنند یا به بقیه کارخانه‌ها می‌دهند.

*مشکلات عجیب و غریب بر سر راه تولید شمش آهن

وی از مشکلات قانونی و عجیب بر سر راه تولید شمش آهن پرده برداشت و تصریح کرد: جالب توجه است که کارخانه‌های تولید شمش آهن، مشکل گاز دارند، درحالیکه ما از بزرگترین کشور‌های دارای ذخایر گاز هستیم و آن را صادر هم می‌کنیم. البته صادرات آهن قراضه و اسفنجی هم ممنوع نیست، یعنی ما کمبود آهن قراضه داریم، اما صادر می‌کنیم. بدتر اینکه واردات آهن ما از طرف محیط زیست ممنوع است. این‌ها در حالی است که شمش، کالای اساسی است. جمع این‌ها کنار هم نشان می‌دهد یا جهالت و یا تلاش عامدانه وجود دارد.

ساعدی خاطر نشان کرد: قیمت میلگرد و آهن بالا می‌رود و استراتژیک است، اما ما کشتی کشتی آهن قراضه به چین صادر می‌کنیم از آن طرف واردات هم نداشته و کمبود هم داریم.
 
ساعدی: مسکن 40 درصد گران شود، باید کلاهمان را هم بالا بی اندازیم/ مشکلات عجیب و غریب بر سر راه تولید شمش آهن و ورقه فولاد

وی تاکید کرد: آهن و میلگرد کشور، بیش از تحریم و فشار خارجی، از سوء مدیریت در حال ضربه خوردن است. هر مترمکعب بتن، ۲ تن و ۴۰۰ کیلو وزن دارد که ۴۰۰ کیلو سیمان و دو تن دیگر شن و ماسه است که منابع طبیعی‌اند و هزینه کارگر و استخراج روی آن‌ها تاثیر می‌گذارند. آیا واقعا طی دو سال اخیر این‌ها حتی سه برابر شدند؟ درحالیکه قیمت بتن ۴ برابر شده است.

ساعدی افزود: واقعا عجیب است که هزینه عمده بتن، هزینه کارگر است که اصلا ۴ برابر نشده است. یک بخش دلالی دارد و یک بخش سیمان که البته سیمان خیلی افزایش پیدا کرده و بقیه چیز‌ها هم گران شده است. باید کار کارشناسی شود و فکر کرد.

عدم هم‌خوانی قیمت مسکن و دستمزد کارگر 

ساعدی در مقایسه رشد قیمت دستمزد کارگر و افزایش قیمت مسکن گفت: افزایش قیمت ملک در بازه سال‌های ۹۵ تا ۹۸، در بخش ساخت‌وساز و مصالح اولیه، متناسب با فولاد و بتن و هم راستا با نرخ دلار افزایش پیدا کرده، اما هزینه‌های کارگری چنین افزایشی نداشته است. در حال حاضر قیمت کارگر ساده ما بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است، ولی قیمت ملک آن اندازه افزایش پیدا نکرده است. دو دلیل دارد. دلیل اول این که تمام افزایش قیمت زمین در آن واحدی که شما می‌خواهی خریداری کنی مستقیما اثر نمی‌گذارد. دلیل دوم این است که افزایش قیمت مسکن نسبت به افزایش قیمت دلار با تاخیر افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: زمانی که افزایش قیمت مسکن  از سال ۹۰ تا به حال را حساب می‌کنیم، می‌بینیم سال ۹۰ زمینی که هر متر مربع یک و نیم میلیون تومان بوده، انتهای سال ۹۸ به حول و حوش ۱۵ میلیون تومان رسیده است. یعنی ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است، ولی این افزایش نسبت به افزایش قیمت دلار یک تاخیر داشت که این تاخیر بین ۸ ماه تا یکسال، و یکسال تا دو سال بوده است.

*هیچ زمانی رکود غیر تورمی در بخش مسکن نداشتیم

ساعدی درباره وجود رکود تورمی در حوزه مسکن اظهار داشت: ما در حوزه مسکن در کشور در هیچ زمانی رکود غیر تورمی نداشتیم و همیشه رکود ما تورمی بوده است. یعنی حتی زمان‌هایی که نسبت عرضه و تقاضا هم متناسب نبوده، و تقاضا برای خرید کم بوده و ما رکود بازار مسکن داشتیم، عدم افزایش نداشتیم و قیمت به صورت  تورمی بالا رفته است. زیرا این تورم می‌خواهد خود را به افزایش دلار که از آن عقب افتاده بود برساند.

وی افزود: مثلا قبل از عید نوروز نرخ دلار ۱۲ هزار تومان بوده، ولی الان حدود ۱۶ هزار تومان است. در این بازه زمانی، مسکن نتوانسته خود را با این روند همراه کند، بنابراین ممکن است ظرف دو سال اتفاق بیفتد.

 
*اگر 40 درصد افزایش قیمت داشتیم، باید کلاهمان را هم بالا بی‌اندازیم

ساعدی در پاسخ به این سوال که با توجه به موارد ذکر شده، احتمال افزایش قیمت مسکن متناسب با دلار چقدر است، گفت: مگر سال گذشته بانک مرکزی نگفت ما ۴۰ درصد تورم داشتیم، بنابراین کف پیشبینی تورمی برای امسال همان ۳۰،  ۴۰ درصد است. پس اگر ما سال ۹۹ را با این درصد از افزایش قیمت مسکن بگذرانیم، باید کلاهمان را بالا بیاندازیم. این برداشت من از وضعیت است.

وی ادامه داد: در سالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد اقتصاد جهان احتمالا رشد منفی ۲.۵ تا ۳ درصدی خواهد داشت. چه توقعی از سال جدید داریم؟ در همین  بیش از یک ماهی که از سال گذشته چقدر تورم داشتیم؟ این درحالی است که به زعم من خیلی از مسائل هنوز خود را نشان نداده‌اند.

ساعدی تاکید کرد: افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی اصلا ارتباطی با دلار ندارد. یعنی اگر کرونا نبود و نرخ دلار همین ۱۵ هزار تومان تا پایان سال باقی می‌ماند، همچنان ما این ۳۰، ۴۰ درصد افزایش قیمت مسکن را داشتیم، چون تورم را خواهیم داشت.

وی افزود: مازاد این ۳۰، ۴۰ درصد حاصل از عواقب کرونا، نرخ ارز و سیاست‌های دولت است که اگر دولت ببرد (که بعید می‌دانم)، از این ۳۰، ۴۰ درصد بیشتر نمی‌شود و اگر نبرد الی ماشاالله بالا می‌رود.


*با قیمت‌های دستوری مشکلی حل نمی‌شود

این استاد دانشگاه درباره قیمت دستوری اظهار داشت: در معادلات علمی، دو دوتا چهارتاست. اقتصاد بحث علمی و کلان است که یک سری ورودی به آن می‌دهید و خروجی از آن دریافت می‌کنید. با دستور و دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی آقای جهانگیری چیزی حل نمی‌شود. مالی را که شخصی حساب کرده حداقل ۳۰ درصد سود کند که از سال قبل خودش فقیرتر نشود، شما نمی‌توانی این آدم را مجبور کنی که بجای ۳۰ درصد، ۱۰ درصد سود کند. چون او می‌داند که اگر ۱۰ درصد سود کند، در واقع سود نکرده و ۲۰ درصد عقب رفته است. این واقعیت است.

وی افزود: سازنده‌هایی هستند که یک واحد را به قول خودشان قربانی می‌کنند برای این که بتوانند روی پا بایستند.

*مالیات بر خانه‌های خالی؛ بی نتیجه

ساعدی سیاست‌هایی مانند «مالیات بر خانه‌های خالی» را بی نتیجه برشمرد و گفت: مسئله دیگری که باید به آن توجه شود این است که ما یک سری سیاست‌های اتخاذ می‌کنیم و روی آن‌ها نمایش خیلی عجیب غریبی هم اجرا می‌کنیم، ولی وقتی به عمق آن می‌رویم می‌بینیم که احمقانه و بی نتیجه است. مثلا بزرگترین سیاستی که دولت برای مسکن اتخاذ کرده بود، مالیات از خانه‌های خالی بود. بحثی که خیلی‌ها از اداره راه و شهرسازی تا اداره دارایی بحث و گفتگو کردند. حالا ببینیم اگر مالیات بر خانه‌های خالی که در حال حاضر کان لم یکن است، اجرایی شود، چقدر تاثیر دارد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، درباره چگونگی اجرایی شدن مالیات بر خانه‌های خالی گفت: من یک جمله‌ای دارم که در جلسات شورای شهر و ... از آن خیلی استفاده می‌کنم. می‌گویم «پول مثل آب است، راه خودش را پیدا می‌کنید». شما با هزینه‌های هنگفت سدّ بتنی می‌زنید، ولی وقتی آب زیاد شود از بالای سدّ، سرریز می‌کند و از پایین سد، دربست آب دارید. پول هم مانند آب است و به آن مسیری می‌رود که ارتفاع بیشتری دارد.

وی افزود: در حال حاضر یک اجاره نامه صوری در شهر تهران، با کد رهگیری و... بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است. اتفاق عجیب و غریبی نیست. مثلا آن بندگان خدایی که ساکن شهرستان هستند و می‌خواهند برای خودروهایشان پلاک تهران داشته باشند، از این اجاره‌ها می‌گیرند. پس طرف می‌تواند با یک اجاره نامه صوری ملکش را از وضعیت خالی بودن به وضعیت اجاره برساند و به جای این که مالیات خانه خالی بدهد، نهایتا مالیات بر اجاره می‌پردازد که رقم زیادی نیست.
 
ساعدی: مسکن 40 درصد گران شود، باید کلاهمان را هم بالا بی اندازیم/ مشکلات عجیب و غریب بر سر راه تولید شمش آهن و ورقه فولاد

ساعدی تصریح کرد: ما از چه زمانی می‌خواهیم یک ساختمان را «خالی» اعلام کنیم؟ احتمالا از زمانی که پایان کار گرفته است. بعد از پایان کار باید به طرف مهلت ۵، ۶ ماهه بدهیم که خانه را اجاره بدهد. ساخت یک خانه امروز تمام شود، بین ۶ ماه تا یک سال طول می‌کشد تا پایان کارش را بگیرد. یعنی یک سال و نیم را شما از دست دادید. این سیاست‌ها مسائلی نیستند که بتوانند اژد‌های هفت سر ملک و ساختمان را مدیریت کند.

*حرکت به سمت مالیات به جای اقتصاد نفتی؛ حرفی قشنگ ولی با یک مشکل بزرگ

ساعدی درباره عدم توانایی کسب و کار‌های موجود کشور در پرداخت مالیات اظهار داشت: نگاه ما به ساخت‌وساز یک مسئله حاشیه‌ای است، اما باید بگوییم می‌تواند بدنه و چرخ اصلی اقتصاد ایران باشد. متاسفانه بحثی که ما خیلی مطرح می‌کنیم این است که ما باید بودجه‌مان را از نفت آرام آرام به سمت مالیات ببریم. این حرف، حرف قشنگی است، ولی یک مشکل دارد. آیا کسب و کار‌های نحیف امروز ما، توانایی خوردن شلاق محکم را دارند؟ قطع به یقین خیر.

وی افزود: پس اگر می‌خواهیم بودجه‌ای از مالیات کسب کنیم، از بنده هیئت علمی دانشگاهی که هر ماه مالیاتم را می‌گیری نیست، باید به سراغ آن کسانی رفت که مالیات نمی‌پردازند که پیدا کردن این‌ها کار بسیار مشکلی است و خیلی از آن‌ها تبعات عجیب و غریبی دارد. مثلا اگر ما بر سود سپرده‌ها مالیات بگذاریم، مردم سپرده را از بانک خارج کرده و به سمت بازار دلار و طلا و... می‌برد.
 
*سه فایده مسکن سازی

ساعدی از سه فایده مسکن سازی سخن گفت و خاطرنشان کرد: اگر ما جمیع این‌ها را با هم در نظر بگیریم به یک نتیجه می‌رسیم و آن این است که اگر در فضای ساخت‌وساز کار کنیم، آن هم نه ساخت‌وساز لاکچری پنت هاوس هزار متری منطقه یک تهران، بلکه مسکن دهک‌های پایین جامعه، سه فایده اصلی دارد.

وی افزود: فایده اول آن این است که اژد‌های قیمت مسکن را می‌تواند متعادل کند، دوم این که خیلی وابسته به تحریم و ارز و... نیست و سوم این که به شدت، هم ایجاد شغل می‌کند و هم منفعت برای مردم دارد.
 
 
*مسکن مهر، علت سر پا ماندن اقتصاد در دولت احمدی‌نژاد

این استاد دانشگاه علت سر پا ماندن اقتصاد در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد را مسکن مهر برشمرد و اظهار داشت: زمان احمدی‌نژاد با تمام تحریم‌هایی که بود، علت ایستادن اقتصاد ایران فقط و فقط مسکن مهر بود. ارزش مسکن مهر از نفت ۷۰ دلاری هم بیشتر بود. شما با ساخت یک مسکن، می‌توانی هزار شغل مختلف را درگیر کنی.

وی افزود: به عنوان مثال من در همین ایام عید نوروز، به شهر تهران سر می‌زدم، یکی از مشاغلی که با وجود تمام هشدار‌ها به فعالیتشان ادامه می دادند، ابزارفروشی‌های حسن آباد بودند. یعنی تمام مشاغل دیگر خواب بودند، این‌ها به هزار و یک لطایف الحیلی مشغول کار بودند. به علت این که آن سازنده‌ای که قرارداد مشارکت در ساخت و تحویل دو تا دو سال و نیمه بسته، باید تحویل بدهد.  فردا روزی مالک، شکایت بکند کسی به کرونا نگاه نمی‌کند.

ساعدی تاکید کرد: ساخت‌وساز مسکن انبوه به شدت می‌تواند اقتصاد کشور را سر پا نگه دارد. انواع شغل‌ها اعم از گچ‌کار، بنّا، جوش‌کار و ... به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از آن بهره می‌برند. حتی مسکن درست باشد، مشکلاتی مانند ازدواج هم حل می‌شود.
 
ساعدی: مسکن 40 درصد گران شود، باید کلاهمان را هم بالا بی‌اندازیم/ مشکلات عجیب و جالب بر سر راه تولید شمش آهن و ورقه فولاد

*طرح مسکن مهر برای احمدی‌نژاد نیست

ساعدی به توضیح پیرامون مسکن مهر و تاریخچه این طرح پرداخت و تشریح کرد: ابتدا بگویم طرح مسکن مهر ربطی به احمدی‌نژاد نداشت. ذهنیت خیلی‌ها این است که مسکن مهر برای احمدی‌نژاد است. مسکن مهر طرحی است که شروع آن در یِنگه دنیا خورده است.

وی افزود: رواج مسکن‌های اجتماعی در اروپای شمالی و دولت‌های سوسیالیستی بار اول اتفاق افتاد. چند نمونه آن را عرض می‌کنم. تامین مسکن در قالب مسکن اجتماعی بعد از جنگ جهانی اول همزمان با مداخله دولت‌ها اتفاق افتاد. سال ۱۸۸۵ انگلیس در لندن با پاکسازی زاغه‌های اطراف این شهر برای کارگران مسکن اجتماعی ساخت.

ساعدی ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم، آلمان در یک مدت چند ماهه، لندن را شخم زد. بعد از جنگ جهانی دوم یکی از کار‌هایی که چرچیل کرد، ساخت ۶ هزار واحد مسکونی در قالب مسکن اجتماعی (که با مسکن اجتماعی ما متفاوت است)، بود که عدد بزرگی در آن زمان محسوب می‌شد. من تعجب می‌کنم فردی مانند آقای آخوندی که خود را تکنوکرات می‌داند، چرا باید با مسکن مهر مخالف باشد؟ چون شالوده مسکن مهر، در آن تشکل‌های سیاسی‌ای شکل گرفته که فردی مثل او به آن‌ها اعتقاد دارد.

*سه فاز مداخله دولت‌ها در مسکن سازی

ساعدی مداخله دولت در مسکن سازی را امری واجب قلمداد کرد و اظهار داشت: یک قدمی از مسکن اجتماعی به عقب می‌روم؛ مداخله دولت در مسکن، یک بحث واجب است. در قانون اساسی خودمان وظیفه تهیه مسکن مناسب برای تمام اقشار جامعه به عهده دولت است. دولت‌ها اعتقادشان این است تا زمانی که جامعه به آن حد از بلوغ اقتصادی برسد که بتواند برای خودش مسکن مستقل داشته باشد ما باید کمک کنیم. این کمک‌ها در دنیا در سه فاز انجام شده است.

وی افزود: فاز اول ساخت و عرضه مستقیم مسکن، فاز دوم ارائه تسهیلات بلاعوض و فاز سوم تسهیلات کم بهره است. تمام کشور‌های پیشرفته دنیا به خصوص کشور‌های اروپایی این کار را کرده اند و تمرکزشان بعد از جنگ جهانی دوم بر این بوده و همه این سه فاز را تا همین سال‌های اخیر ادامه دادند.

ساعدی خاطرنشان کرد: ما در بازه کوتاه چهار، پنج ساله این کار را انجام دادیم و بعد رها کردیم. تازه کار داشت رونق پیدا می‌کرد، اشکالاتش مشخص و حواشی آن حل می‌شد که متوقف شد.


*80 درصد سنگاپوری‌ها در مسکن اجتماعی زندگی می‌کنند

ساعدی اطلاعاتی هم درباره وضعیت مسکن اجتماعی در کشور سنگاپور ارائه داد. وی اظهار داشت:  در سنگاپور ۸۰ درصد مردم در مسکن‌های اجتماعی زندگی می‌کنند. هزار و یک پیشنهاد تشویق کننده هم دارد. مثلا می‌گوید اگر پدر و مادرت را نگه داری ساختمان بزرگتر با وام  کم‌بهره‌تری می‌دهیم. به مجرد واحدی داده نمی‌وشد، ولی وقتی ازدواج کند واحد به او تعلق می‌گیرد. با به دنیا آمدن بچه اول واحد بزگتر و بچه دوم خانه بزرگتر از قبلی به فرد تعلق می‌گیرد.

ساعدی: مسکن 40 درصد گران شود، باید کلاهمان را هم بالا بی اندازیم/ مشکلات عجیب و غریب بر سر راه تولید شمش آهن و ورقه فولاد
 
*مدیریت ساخت‌و‌ساز مسکن با «بلندمرتبه سازی» و «سری دوزی»
استاد دانشگاه شهید بهشتی در تشریح منطق این طرح گفت: منطق مسکن مهر این بود که می‌گفت بخش اصلی هزینه ساختمان که زمین آن است، از زمین‌های دولت که زیر مجموعه سازمان زمین و مسکن است، می‌دهیم تا زمین ساختمان مجانی باشد. ساخت‌وساز را در قالب پروژه‌های بلندمرتبه سازی انجام می‌دهیم. وقتی پروژه بلندمرتبه سازی انجام می‌دهیم دیگر عوارض شهرسازی نمی‌گیریم.

وی افزود: هزینه ساخت‌وساز را هم با «سری دوزی» کردن مدیریت می‌کردند. مثلا پنج تیپ ساختمان بود که فقط همین پنج تیپ ساخته می‌شد.

*ذات مسکن مهر عالی است اما...

ساعدی ذات مسکن مهر را عالی، ولی اجرای آن را دارای چند اشکال عنوان کرد و گفت: ذات مسکن مهر خیلی عالی بود و مشکلی هم نداشت. مشکلاتی که مسکن مهر داشت را می‌شود در دو، سه دسته تقسیم کرد. یکی از این مشکلات این بود که ما اوایل، مسکن مهر را با قیمت هر متر مربع معادل ۵۰۰ هزار تومان شروع کردیم، بعد این را به حول و حوش ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان رساندیم.

وی افزود: ناخودآگاه تا یک بازه‌ای از هزینه شما می‌توانید با افزایش تعداد واحد‌ها و درصد سود پایین تر، مسکن معقول بسازید. از یک جایی به بعد وقتی شما به من پول کمتری بدهید، همان دو دو تا چهارتایی است که قبلا عرض کردم. این اواخر تعدادی از ساختمان‌ها با هزینه‌هایی با پیمانکاران قرارداد  بسته می‌شد که شما روی کاغذ هم نمی‌توانستید با آن هزینه‌ها ساختمان را تمام کنید. به همین علت ما یک سری اشکالات عجیب و غریب در ساختمان‌ها دیدیم که واقعا نباید رخ می‌داد.

ساعدی ادامه داد: دومین مسئله، وام‌هایی بود که بانک‌ها تقبل کرده بودند که پرداخت کنند، ولی مشکلاتی بر سر راه آن پیش آمد. مسئله سوم جانمایی این ساختمان‌ها بود که جا‌هایی انتخاب بود که زیرساخت‌های لازم را نداشت. مثلا فکر نکرده بودند که آب، برق و گاز را چگونه به این مناطق ببرند. غیر از آن ما یک سری کلیّات داریم. مثلا وقتی ما بیش از ۵۰ خانوار داریم، باید درمانگاه، کلانتری، مدرسه و... هم داشته باشیم. به همین علت به طرف خانه می‌دادند آب، برق و گازش درست نبود و مسائل لازم را نداشت. این‌ها کار را مشکل می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت همین طرح مسکن مهری که با هزار و یک ایراد اجرا شد، بسیار خواهان داشت و افرادی را صاحب خانه کرد که آن‌ها بدون مسکن مهر تا آخر عمر نمی‌توانستند خانه‌دار شوند. همچنین مسکن مهر واقعا در قد و قواره ساختمان‌های دهک‌های پایین جامعه، کنترل قیمت ایجاد کرده بود.
 
 
*بسیاری افراد در سال 98 از تهران به شهرستان های اطراف مهاجرت کردند

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، درباره مهاجرت برخی افراد از شهر تهران به شهرستان‌های اطراف گفت: پس از افزایش قیمت در مسکن و اجاره آن در ابتدای سال ۹۸، بسیاری از افراد از شهر تهران به شهرستان‌های اطراف تهران نقل مکان کردند. به که بگوییم که قیمت مسکن در گرمدره، متر مربعی ۶ میلیون تومان است؟ این‌ها در نتیجه نبود مسکنی مانند مسکن مهر یا مشابه آن است.


*کسی در مسکن مهر بر اثر زلزله کرمانشاه کشته نشد

ساعدی درباره آسیب دیدگی مسکن مهر در زلزله کرمانشاه هم اظهار داشت: زلزله‌ای به نام «ازگله» در کرمانشاه آمد که ۷.۳ ریشتر بود که جزء زلزله‌های قوی در کشور ما به حساب می‌آید. درباره این زلزله دو، سه بحث مطرح شد. در زلزله ازگله، هیچ مسکن مهری که بنده اذعان دارم که کیفیت پایینی دارد، واژگونی کامل نداشت. افراد در مسکن مهر کشته نشدند. آن عکس‌هایی که از ریختن دیوار‌ها منتشر شد، ارتباطی به مقاومت سازه نداشت.
 
ساعدی: مسکن 40 درصد گران شود، باید کلاهمان را هم بالا بی اندازیم/ مشکلات عجیب و غریب بر سر راه تولید شمش آهن و ورقه فولاد

وی افزود: ما چیزی در ساختمان داریم به نام «وال پست» که پیوستگی نمای ساختمان را با سازه فراهم می‌کند. آن‌ها به دلیل این که از خیلی چیز‌ها از جمله وال پست‌های نما زده بودند، دیواره‌های نما پیوستگی با سازه نداشت و ریخته بود. بسیاری از مسکن‌های مهر الان ترمیم شده و هم اکنون افراد در آن‌ها زندگی می‌کنند. پس ما اگر مسکن مهر مناسب بسازیم از لحاظ ایمنی و زلزله هیچ مشکلی ندارد.


*شهرداری‌های کلانشهرها، غده های سرطانی ساخت‌و‌ساز

ساعدی در پایان درباره مشکلات شهرداری‌ها در کشور خصوصا شهر‌های بزرگ صحبت کرد و گفت: یکی از غده‌های سرطانی ساخت‌وساز ما، شهرداری‌های شهر‌های بزرگند. شهرداری جایی است که یک نفر از بدو تولد تا زمانی که فوت می‌کند، به آن احتیاج دارد. هرجای دنیا شما بگویید من ۶ ماه تا یکسال طول می‌کشد که جواز ساخت‌وساز را بگیرم، می‌پرسند شما از مریخ آمدی؟ در یکسری کشور‌های اروپایی طی ۲۴ ساعت جواز ساخت صادر می‌کنند. نهایتا در دنیا یک ماهه جواز صادر می‌شود.

وی افزود: شما در ایران اگر ساختمانت به مرحله کنترل نقشه نظام مهندسی برسد، دو ماه معطل می‌شوید. باید در وقتی دیگر به مسئله شهرداری‌ها و عوارض‌های شهرداری بپردازیم.
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مسعودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
0
0
سلام اکثراساتید اقتصاددان دانشگاهی رکودغیرتورمی چهارساله را با استدلال برای مسکن اعلام نموده اند ومتفق القول براین باورند که درسال ۹۹ به دلیل این رکود غیرتورمی با کااش قیمت واقعی مسکن روبرو خواهیم بود لذا ان عده افراد دلال مسکن یامحتکر مسکن که برای ایجاد تشویش اذهان عمومی وفروش رفتن ملکهای احتکاری خود رکود تورمی رابرای مسکن اعلام میکنند ذینفع دربازار وگرانی مسکن هستند با احترام به سایت محترم
بهزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
0
0
اولا مقایسه ایران اسلامی با کشوری مثل المان و انگلیس و بخصوص سنگاپور ، روا نیست ، این تو ایران دولت کلا بخش مسکن و قبضه کرده
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: