bazarnews

کد خبر: ۶۹۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
به نظر می‌رسد اولویت سنجی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در شرایطی که مردم با تهدید سلامت و معیشت خود مواجه اند، اشتباهی فاحش است که ممکن است بعدها، دامن گیر مردم شود.

گروه بازرگانی بازارنیوز: این روزها، گذرتان به هر مکانی که بخورد، سخن از کرونا است. ویروس کرونا که از اواخر سال 2019 میلادی در چین شیوع پیدا کرد، رفته رفته به دیگر کشورها سرایت پیدا کرده و دولت ها را مجاب به اتخاذ تصمیماتی جهت بهبود سلامت عمومی مردم کرد.

در حال حاضر، قریب به 3 میلیون نفر به این ویروس مبتلا شده اند و بیش از 200 هزار نفر به علت ابتلا به آن، جان خود را از دست داده اند. می توان به جرئت گفت که تمام سیاستمداران و سران کشورها، این روزها درگیر این همه گیری هستند و تلاش می کنند که با اتخاذ تدابیری درست، در جهت درمان مبتلایان و جلوگیری از ابتلای افراد سالم، حرکتی موثر انجام دهند.

چین برای مهار شیوع کرونا از راه‌حل قرنطینه سرسختانه استفاده کرد که البته مورد رضایت سازمان بهداشت جهانی نیز قرار گرفت. این روش که با انجام گسترده تست کرونا و رهگیری تماس‌های فرد مبتلا انجام شد، اگرچه هزینه‌های اقتصادی و انسانی هنگفتی را به چین وارد کرد، اما هم اکنون شمار موارد ابتلای جدید در حال کاهش است. دیگر کشورها نیز با استفاده از طرق مختلف، اقدام به مقابله با این ویروس کرده اند.

ش

این همه گیری علاوه بر تهدید سلامت مردم، به مشکلی عظیم برای اقتصاد جهان تبدیل شده است. به گونه ای که تبادلات تجاری و حمل و نقل رو متوقف کرده و قیمت نفت را به شکل بی سابقه ای به حداقل رساند.

در این بین، مدیران کشور ما نیز هرکدام به طریقی سعی در کنترل و مدیریت جو موجود دارند. این مسئله در هر سه قوه به وفور دیده می شود.

با این وجود، کمیسیون اقتصادی مجلس، یک ماه مانده به آخرین روزهای بقای خود، به دنبال بررسی لایحه ایجاد مناطق آزاد است که تعجب بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان را برانگیخت.

ش

 

شایان ذکر است که پیش از این، لایحه مذکور سه بار از سوی شورای نگهبان و یک بار از سوی هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، رد شده است.

سید احسان خاندوزی، نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم شورای اسلامی، در این رابطه گفت: مصوبه کمیسیون اقتصادی و صحن علنی مجلس در سال‌های 97 و 98 سه بار مجموعاً به شورای نگهبان ارسال شد و هر بار با ایراد قانون اساسی شورای نگهبان به مجلس برگشت داده شد و در کنار ایراد شورای نگهبان مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از باب وظیفه نظارتی خود برای سیاست‌های کلی نظام ایراداتی را به این لایحه گرفت و آن را ارجاع داد.

در پایان باید گفت، اصرار کمیسیون اقتصادی برای تصویب چنین لایحه ای، در باور عموم، چندان به موقع و مفید، نیست و به نظر می رسد اولویت سنجی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در شرایطی که مردم با تهدید سلامت و معیشت خود مواجه اند، اشتباهی فاحش است که ممکن است بعدها، دامن گیر مردم شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: