bazarnews

کد خبر: ۶۹۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی تکذیب کرد؛
روز گذشته «مرتصی میری» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی به برخی رسانه‌ها اعلام کرد که ‌از ابتدای امسال ارز نیمایی برای واردات مواد اولیه و قطعات تولیدی لوازم خانگی حذف شده است.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: "عباس هاشمی"، دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: هرچند گفته های آقای میری مطابق شنیده ها و گمانه زنی ها بوده، اما پیگیری ها از وزارت صنعت و همچنین واحدهای بزرگ تولید کننده لوازم خانگی نشان می دهد که چنین چیزی صحت ندارد.

هاشمی افزود: واحد هایی وجود دارند که در سال جدید موفق به دریافت ارز نیمایی شده‌اند، اما فرآیند دریافت آن کند است.

هاشمی تاکید کرد: وقتی افراد برای واردات کالا، اجزا یا قطعات به سایت سامانه جامع تجارت مراجعه می کنند، باید فرم ثبت سفارش را پر کنند که با وارد کردن کد هشت رقمی تعرفه آن کالا، مشخص می شود مشمول ارز نیمایی است یا خیر ؟ بنابراین مطابق گفته ها و شنیده ها نمی توان اظهار نظر کرد.

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در ابتدای هر سال بر مبنای منابع داخلی و خارجی تحت اختیار خود منتظر اعلام اولویت های کالایی از سوی وزارت صنعت می‌شود که این موارد به کندی تخصیص ارز می‌انجامد.

وی یادآور شد: تجربه نشان داده که همه ساله بیشترین تخصیص های ارز در ۶ ماه دوم سال اتفاق می افتد. هاشمی در عین حال گفت: لوازم خانگی صنعتی پیشران است و با توجه به شعار سال و دستیابی به "جهش تولید" از بانک مرکزی می خواهیم که اولویت تخصیص ارز را برای مواد و ملزومات مورد نیاز این صنعت در نظر داشته باشد.

هاشمی در ادامه در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر فعالیت های تولیدی صنعت لوازم خانگی در کشور گفت: اکثریت قریب به اتفاق واحدها فعالیت های خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز کرده‌اند و برخی از آنها تولید محصولات جدید را در برنامه خود دارند، در عین حال نگرانی اصلی آنها تخصیص به موقع ارز توسط بانک مرکزی است.

وی خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته بخش قابل توجهی از اجزا و قطعات محصولات این صنعت داخلی سازی شده و اکنون یخچال و فریزر تا ۳۵ درصد، لباسشویی تا ۳۰ درصد وابستگی به خارج داشته و تامین ماژول تلویزیون از سایر کشورها انجام می شود.

ایرنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: