bazarnews

کد خبر: ۶۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
بهرامی ارض اقدس در گفتگو با بازار نیوز:
مشاور معاون اجرایی رئیس‌ جمهور، با تاکید بر ضرورت مبارزه با قاچاق کالا هم در مبادی ورودی و حتی قبل از مرزها و هم در مراکز توزیع در بازار، گفت: مناطق آزاد باعث افزایش واردات قاچاق در کشور نشده اند، زیرا در مناطق آزاد حداقل رئیس منطقه، گمرک و بازرسی وجود دارد.
محسن بهرامی ارض اقدس، مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور، در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز در تشریح راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا در جهت توسعه بنگاه های اقتصادی و رشد تولید ناخالص داخلی کشور، گفت: درسال 1383 براساس دستور مقام معظم رهبری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شد که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری باید مبارزه با قاچاق کالا پیش از مبادی ورود تا مراکز عرضه صورت گیرد.

مشاور اسبق وزیر نفت، با تاکید بر مبارزه علمی با قاچاق کالا، تصریح کرد: با قاچاق کالا باید هم در مبادی ورودی و حتی قبل از مرزها و همچنین در مراکز توزیع در بازار مبارزه شود و علاوه بر مبارزه فیزیکی باید مبارزه علمی هم با قاچاق کالا صورت گیرد.

مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور، اظهارداشت: مادامی که ریشه یابی نشود و علت فعل قاچاق به صورت علمی بررسی نشود هر میزانی که به صورت فیزیکی و علمی با قاچاق کالا مبارزه کنیم کماکان تا علت ها وجود دارد قاچاق هم وجود خواهد داشت. 

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، در تشریح دلایل قاچاق کالا در کشور، افزود: قاچاق هم به صورت وارداتی و هم در شکل صادراتی به دلیل اختلاف قیمت در دو طرف مرز صورت می گیرد. 

بهرامی ارض اقدس، افزود: قیمت برخی از کالاهای یارانه ای مانند سوخت (بنزین و گازوئیل)، گندم، آرد و دارو در آن طرف مرز نسبت به داخل کشور گرانتر است، بنابراین تا زمانی که اختلاف قیمت وجود دارد از داخل به خارج از کشور قاچاق کالا صورت خواهد گرفت.

مشاور اسبق وزیر نفت، تصریح کرد: همچنین قیمت برخی از کالاها مانند سیگار در داخل کشور نسبت به آن طرف مرز گرانتر است،لذا این کالا از خارج به داخل کشور قاچاق خواهد شد.

بهرامی ارض ‌اقدس، اظهارداشت: سودآور بودن فعل قاچاق مهمترین دلیل قاچاق است که در این راستا باید اختلاف قیمت در دو طرف مرز برای مبارزه با قاچاق کالا کاهش داده شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، افزود: علاوه بر کاهش اختلاف قیمت کالا در دو طرف مرز باید ریسک قاچاق و هزینه های قاچاق را افزایش دهیم و همزمان با افزایش هزینه های قاچاق هم باید هزینه های تجارت رسمی برای کالاهایی که در کشور متقاضی دارند را کاهش داد.

مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور، تصریح کرد: معمولا کالاهایی به داخل کشور قاچاق می شوند که در داخل تقاضای زیادی برای مصرف دارند به عنوان مثال قاچاقچیان مواد مخدر اعدام می شوند، اما همچنان قاچاق مواد مخدر به دلیل مصرف بالا در کشور ادامه دارد، همچنین قاچاق مشروبات الکلی به کشور علی رغم غیرشرعی بودن مصرف و ممنوعیت بسیار بالا است. 

مشاور اسبق وزیر نفت، تصریح کرد: واردات رسمی برخی از کالاها مانند موادمخدر، لوازم آرایش، لوازم خانگی، قطعات و لوازم کامپیوتر و گوشی تلفن همراه بسیار پرهزینه و زمان بر است، به همین دلیل واردکنندگان ترجیح می دهند که این کالاها را به صورت قاچاق وارد کشور کنند. 

بهرامی ارض ‌اقدس، اظهارداشت: همچنین تعرفه واردات برخی از کالاها مانند منسوجات و برخی از اقلام لوازم خانگی بسیار بالا است، بنابراین واردکنندگان ترجیح می دهند که به جای واردات کالا از طریق مبادی رسمی و پرداخت تعرفه های بالای گمرکی، کالا را با هزینه کمتر و زمان کوتاه تر به صورت قاچاق وارد کشور کنند.

مشاور معاون اجرایی رئیس‌ جمهور، افزود: اگر تعرفه واردات رسمی کالایی صددرصد باشد قیمت تمام شده آن کالا در مبادی فروش تا مراکز عرضه در بازار 2.5 برابر خواهد شد، بنابراین اگر هزینه واردات غیر رسمی همین کالا 50 درصد باشد هم برای قاچاقچیان صد در صد صرفه جویی دارد و هم مصرف کنندگان کالای ارزانتری خریداری می کنند.

مشاور اسبق وزیر نفت، تصریح کرد: به عنوان مثال اگر تعرفه واردات گوشی تلفن همراه از 60 درصد به 10 درصد رسانده شود و همچنین برخورد جدی و مدونی با قاچاقچیان گوشی تلفن همراه در بازار صورت گیرد هیچ فردی به خاطر اختلاف 10 درصدی اقدام به قاچاق کالا نمی کند.

بهرامی ارض ‌اقدس، اظهارداشت: کاهش منطقی تعرفه واردات رسمی کالا و به دنبال آن مبارزه با کالای قاچاق در بازار منجر به کاهش فعل قاچاق در کشور خواهد شد.  

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، افزود: کاهش تعرفه واردات رسمی کالا باعث واردات بی رویه به دلیل نبود متقاضی برای مصرف کالا در داخل نخواهد شد.

مشاور معاون اجرایی رئیس‌ جمهور، در پاسخ به این سوال که آیا مناطق ویژه و آزاد نقشی در واردات قاچاق به کشور دارند؟ افزود: مناطق آزاد باعث افزایش واردات قاچاق درکشور نشده اند، زیرا در مناطق آزاد حداقل رئیس منطقه، گمرک و بازرسی وجود دارد.

عضوهیات نمایندگان اتاق ایران، افزود: در کشور ما چهار هزار کیلومتر مرز آبی و مرز خاکی وجود دارد که به نوعی این مرزها رها هستند، لذا کنترل تمام این نقاط مرزی غیرممکن شده است، بنابراین تا زمانی که مرزهای کشور به صورت فیزیکی نا امن و مسدود نشوند و همچنین از تجارت رسمی کالا حمایت جدی و مدونی صورت نگیرد، واردات قاچاق همچنان وجود خواهد داشت.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: