bazarnews

کد خبر: ۶۹۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۷
معرفی اثری از فاتح نوبل اقتصاد؛
کتاب سقلمه، کتاب انتخاب هاست. اینکه چگونه انتخاب می‌کنیم و چگونه می‌توانیم انتخاب‌های بهتری داشته باشیم. این کتاب توانسته پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز و بهترین کتاب سال از دید اکونومیست شود. همچنین یکی از مولفین این کتاب در سال ۲۰۱۷ موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شد.

 

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: اقتصاد، در باطن زندگی روزمره ما ریشه دوانده و آن را تحت تاثیر خود قرار داده است. ما بدون آنکه به علم اقتصاد بیاندییشیم، توانایی تصمیم گیری اقتصادی نخواهیم داشت. علم اقتصاد به طور کلی به دو بخش خرد و کلان تقسیم می شود که بررسی هر کدام، مطالعات زیادی را می طلبد. مطالعات در این حوزه، سبب می شود که افراد، بتوانند با تکیه بر دانش اقتصادی، زندگی خود را به لحاظ مالی، سرو سامان دهند. از این رو، مطالعه کتاب های اقتصادی، از اهمیتی خاصی برخوردار است.

 

با ظهور علوم جدید و گسترش فناوری و تغییر شیوه زندگی مردم، انتخاب ها برای بهبود زندگی در هر زمینه ای، روز به روز بیشتر می شود. این مسئله مسبب ایجاد نگرانی و عدم آسایش عده زیادی شده است. این موضوع در سال های اخیر، دغدغه سران و سیاستمداران کشورها بوده و تمام جوانب اداره یک جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. تالر به همراه سانتین در این کتاب، با ارائه نظریه اقتصادِ رفتاری، تصمیم گیری صحیح را برای دولت مردان و مردم عادی، قابل دسترس کرده اند. ریچارد تالر، یکی از نویسندگان کتاب «سقلمه» استاد و پژوهشگر اقتصادی اهل ایالات متحده آمریکا است. و همچنین پروفسور و استاد علوم رفتاری و اقتصاد در دانشکده بازرگانی دانشگاه شیکاگو است. 

 

سقلمه چهار بخش اصلی دارد. بخش اول آن «انسان ها و ایکان» است. ایکان ها موجوداتی شبیه به ربات هستند که با عقلانیت مطلق و ذهنی منطقی تصمیماتی بر پایه‌ی مبانی اقتصادی می‌گیرند تا مطلوب‌ترین نتیجه را دریافت کنند.

 

بخش دوم، «یک فرضیه و دو پندار نادرست» و سوم با عنوان «معماری انتخاب در عمل» به صورت جزئی و موردی به نقد تصمیمات انسان در هزینه کردن و انتخاب‌های اشتباهی که آنی و نسنجیده گرفته می‌شوند، می‌پردازند. در این بخش‌ها ضمن تحلیل رفتار و دانش عمومی انسان‌ها، راه‌کارهایی برای بهبود شرایط جامعه و اخذ تصمیات کاربردی‌تر ارائه می‌شود.

همچنین محتوای اصلی فصل چهارم درباره‌ی آزادی انسان در تصمیم‌گیری، بالا بردنش دانش عمومی و بازبینی حق و سطح اختیارات مردم در انتخاب کردن است.  

 

این کتاب در آمازون بیش از ۷۵۰ هزار نسخه به فروش رفته است. در مصاحبه آمازون از تالر می پرسند که منظور تو از سقلمه چیست؟ و اینکه چرا مردم گاهی نیاز به این دارند که کسی سقلمه ای به شان بزند؟

کتابگردی ۶ | بهبود تصمیمات پیرامون ثروت با «سقلمه»

ریچارد تالر در پاسخ می گوید: منظور ما از سقلمه، هر چیزی است که تصمیم های ما را تحت تأثیر قرار می دهد. به طور مثال یک رستوران دانشگاهی می تواند به دانشجویان برای داشتن رژیم بهتر سقلمه بزند و برای این کار سالم ترین غذا های خود را در معرض دید قرار دهد. در حال حاضر ما فکر می کنیم که وقت آن رسیده که موسسات، به همراه دولت، با به خدمت گرفتن علم انتخاب بیش از پیش کاربرپسند شوند و زندگی را برای مردم راحت تر کنند و به آنها در راستای بهتر شدن زندگی های شان سقلمه بزنند.

 

تالر آثار دیگری در زمینه اقتصادی نیز به چاپ رسانده است که می توان به «اقتصاد شبه عقلانی»، «نفرین پیروزها» و «کج رفتاری» اشاره کرد.

خواندن این کتاب می تواند همه کسانی را که در زمینه اقتصاد و کسب و کار در ایران فعالیت می کنند سقلمه ای بزند و راه درست رشد و توسعه را بیاموزد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: