bazarnews

کد خبر: ۶۹۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
معاون واگذاری سهام بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی اظهار داشت؛
حسن علایی گفت: ۴۹ شرکت مشمول سهام عدالت در سبد دارندگان سهام عدالت داریم که از این تعداد، ۳۷ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر بورسی هستند که از این تعداد ۴، ۵ شرکت در مرحله پذیره نویسی هستند و به زودی به بورس می‌روند.
گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: حسن علایی، معاون واگذاری سهام بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی درباره آزادسازی سهام عدالت گفت: کسانی که سهام عدالت ندارند در در حال حاضر به لحاظ قانونی هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند. اگر بخواهم به سابقه سهام عدالت برگردم زمانی که ابلاغ مقام معظم رهبری در بحث سهام عدالت در سال ۸۵ انجام شد و در سال ۸۷ سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ تبیین شد،  مقام معظم رهبری ۶ دهک را مشخص کردند که شامل سهام عدالت شوند.

وی افزود: آن ۶ دهک در آن مقطع چیزی بالغ بر ۴۸ میلیون نفر می‌شدند که تقریبا همه آن ۴۸ میلیون تحت پوشش قرار گرفتند و الان دیگر فرصتی برای ثبت نام جدید نداریم مگر اینکه در آینده به لحاظ قانونی اتفاقی بیفتد که اجازه بدهند مشمولین جدیدی بیایند و ثبت نام کنند.


*ماجرای سهام عدالت متوفیان چه می‌شود؟

علایی با اشاره به این که سهام عدالت یک دارایی مثل همه دارایی‌های دیگر  است و وقتی متوفی فوت می‌کند این دارایی مشمول انحضار ورثه می‌شود، گفت: کسانی که برگه انحصار ورثه گرفتند، از طریق سییستم دفتر پیشخوان دولت اقدام کردند و اطلاعات آن‌ها در پیشخوان تایید شده و به سیستم سهام عدالت آمده، به نسبتی که در برگه انحصار وراثت بوده، سهام دریافت می‌کنند.

وی افزود: آن عزیزانی که فوت کردند و پروسه انحصار ورثه آن‌ها طی نشده، قانونا نمی‌توانند کاری کنند مگر اینکه پروسه انحصار وراثت را طی کنند و بروند دنبال تاییدیه از طرف پیشخوان خدمات دولت که در آینده برای آن‌ها حساب می‌شود.


*چند شرکت زیر مجموعه سهام عدالت است؟

علایی درباره شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت گفت: ۴۹ شرکت مشمول سهام عدالت در سبد دارندگان سهام عدالت داریم که از این تعداد، ۳۷ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر بورسی هستند که از این تعداد ۴، ۵ شرکت در مرحله پذیره نویسی هستند و به زودی به بورس می‌روند.

وی افزود: اغلب کشور‌ها بورسی هستند، بنابراین، سهام‌دار و مشمولی که روش مستقیم را انتخاب کند به نسبت قدر السهمش از سهام آن شرکت‌ها سهم می‌برد و این عددش روشن و مشخص است و به شرکت‌های سپرده گذاری هم اعلام شده و برای تک تک سهامدارن و مشمولینی که کد ملی آن‌ها در سامانه ثبت است قدر السهم همه این‌ها مشخص است.


*چگونه بفهمیم سهام عدالت داریم یا خیر؟

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی برای بررسی داشتن یا نداشتن سهام عدالت، گفت: سامانه سهام عدالت پروسه‌ای ساده دارد. افراد کدملی را که وارد می‌کنند معلوم می‌شود که سهام دارند یا ندارند؛ اگر دارد؛ پروسه تکمیل شماره شبا را انجام دهد؛ شماره شبا هم پروسه طولانی دارد که باید از بانک مرکزی استعلام شود که معمولا یک ماه زمان می‌برد، اما الان اگر هر مشمولی شماره شبای خود را اعلام نکرده بیاید و وارد کند و به سراغ استعلام برود، بانک مرکزی همزمان می‌تواند انتخاب مستقیم و غیر مستقیم هم انجام دهد.


*مدیریت سامانه سجام با سازمان بورس است

علایی درباره مدیرت سامانه سجام اظهار داشت: مدیریت سامانه سجام دست شرکت سپرده گذاری است و در اختیار سازمان خصوصی سازی نیست و پروسه آن در بازار سرمایه است و به سازمان خصوصی سازی ارتباط ندارد. ما صرفا اطلاعات خودمان را از طریق توافقی که با شرکت سپرده گذاری کردیم به سیستم سامانه سجام لینک می‌کنیم و اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری از سامانه سجام داشته باشید باید از شرکت سپرده گذاری دعوت کنید تا توضیحات بیشتری را بدهند.


*سهام عدالت ۱۰ برابر شده است

علایی در پایان ضمن اشاره به این نکته که تا بهحال چیزی به نام یرگه سهام عدالت نداشتیم و یک برگه‌هایی که در آن دوره صادر و تحویل داده شده، سندیّتی در قالب سهام ندارند، اظهار داشت:  افرادی هستند که از این برگه‌ها دارند، اما مشمول این موضوع نیستند. دارندگان سهام عدالت به نسبت سهمی که در سیستم ثبت شده که از یک میلیونی تا زیر پانصد هزارتومانی داریم که این‌ها به نسبت دوره‌هایی که ثبت نام کردند، متفاوت است. الان کسی که سهم یک میلیون تومانی دارد،  سهمش بیش از ۱۰ میلیون تومان ارزش دارد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: