bazarnews

کد خبر: ۶۹۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
در نشست بازارنیوز مطرح شد؛
نماینده مجلس گفت: الان زمان آن مناسب نیست؛ چون الان شرایط تورمی را داریم و انتظارات تورمی آینده هم کاهشی نیست. یعنی اتفاقی نیافتاده که بگوییم تورم پایین خواهد آمد. البته این نظر من بود که در جلسه با آقای همتی هم مطرح کردم که او مخالفت کرد و گفت که در افزایش یا کاهش تورم نقشی ندارد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: سید فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست بازارنیوز، پیرامون تصویب لایحه حذف چهار صفر از پول ملی اظهار داشت: دولت بحث هزینه‌های جامعه را در نظر دارد. اگر ۳ مثلث پرداخت در کشور را در نظر بگیریم، یک مورد چک، یک مورد پرداخت‌های الکترونیکی و دیگری نقد است. نقد تقریبا به بن‌بست رسیده است، چون عملا سکه‌هایی که استفاده می‌کنیم در اقتصادمان کاربرد ندارد.
وی افزود: هزینه اصطکاک اسکناس هم خیلی بالاست. امحا و چاپ یک اسکناس حدود ۲۴۰ تومان هزینه دارد. ما حدود ۷ میلیارد قطعه اسکناس داریم که سالانه ۱۰ درصد این‌ها یعنی حدود ۷۰۰ میلیون را باید امحا و چاپ کنند. با امحا و چاپی که الان انجام می‌شود، اگر چاپ جدید صورت بگیرد، درچند سال اول، حدود ۲۰ میلیارد هزینه‌ها اضافه می‌شود. مثلا ۳۴۰ میلیارد هزینه بانک مرکزی به ۳۶۰ میلیارد افزایش می‌یابد.

موسوی موضوع اصلی را در بحث تراکنش‌های الکترونیکی دانست و اظهار داشت: الان ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون بار تراکنش الکترونیکی در کشور داریم. از این حدود، ۶ میلیارد زیر ۵ هزار تومان است؛ یعنی طرف پول خُرد نداشته، کارت کشیده است. اگر کارمزدش را حساب کنیم، حدود ۴۷۰ میلیارد تومان هزینه است که به بانک مرکزی و شبکه بانکی تحمیل می‌شود.

موسوی از نگاه جزیره‌ای به این ماجرا سخن گفت و تصریح کرد: من فکر می‌کنم این نگاه جزیره‌ای است و ما فقط بانک مرکزی و هزینه هایش را می‌بینیم. درحالی که ما هزینه‌هایی داریم که این‌ها به سمت بالا گرد می‌شوند که این ایجاد کننده تورم است. مثلا اگر آب معدنی هزار و ششصد تومان است، ۲ هزار تومان می‌فروشند و این بخش دهک‌های پایین جامعه را تهدید می‌کند. در دهک‌های بالا عملا حذف صفر اتفاق افتاده است. آنجا صفر‌ها حتی به جای ۴ رقم، ۶، ۷ رقم هم حذف شده‌اند مثل بودجه نویسی شرکت ها.

موسوی در پایان تاکید کرد: اگر بخواهیم الان این کار را انجام دهیم، زمان آن مناسب نیست؛ چون الان شرایط تورمی را داریم و انتظارات تورمی آینده هم کاهشی نیست. یعنی اتفاقی نیافتاده که بگوییم تورم پایین خواهد آمد. البته این نظر من بود که در جلسه با آقای همتی هم مطرح کردم که او مخالفت کرد و گفت که در افزایش یا کاهش تورم نقشی ندارد.
 
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: