bazarnews

کد خبر: ۷۰۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
تحلیل وضعیت بازار‌ها در هفته گذشته/ ۳۰
در هفته گذشته، شاخص بورس به رقم یک میلیون و ۱۷ هزار و ۶۶۲ واحد رسید. همچنین سکه تمام بهار آزادی در قیمت ۷ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان معامله شد و نرخ دلار در قیمت ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان بسته شد.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: در هفته گذشته، شاخص بورس علیرغم روند اصلاحی در روزهای آخر، ۳۹ هزار و ۷۷ واحد افزایش داشت و به رقم یک میلیون و 17 هزار و 662 واحد رسید.

نیما پروانی کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: منفی های چند روز گذشته، اتفاق چندان عجیبی نیست و نیاز به تحلیل و بررسی علل ندارد. نوسان جزو ذات بازار است و قرار نیست بازار سرمایه هر روز بی وقفه رشد کند. البته در این چند روز رفتار هیجانی سهامداران و اقدام به فروش از ترس ریزش بازار، به فشار فروش ها دامن زد و اختلال در سیستم معاملاتی هم مزید بر علت شد و به منفی شدن بازار کمک کرد.

پروانی اضافه کرد: "ترس" ناشی از ناآگاهی است و اگر برخی سهامداران به محض منفی شدن بازار سرمایه در جایگاه فروش قرار می گیرند، فقط به دلیل عدم شناخت کافی آنها در مورد شرکت ها است. سهامدارانی که بدون تحلیل، اقدام به فروش هیجانی سهم های بنیادی می کنند تا مثلا در صف خرید یک سهم زیان ده بایستند، به صراحت نشان می دهند درکی از این بازار ندارند. اگر سرمایه گذاری بر مبنای تحلیل و با تعیین استراتژی زمانی صورت بگیرد، منفی های بازار موجب دغدغه سرمایه گذاران نخواهد شد.

 

سکه طلا از 7 میلیون تومان عبور کرد

در بازار طلا، در انتهای هفته پیشین، هر اونس طلای جهانی به 1736 واحد رسید و سکه تمام بهار آزادی در قیمت 7 میلیون و 110 هزار تومان معامله شد.

محمد کشتی آرای نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر، در خصوص ایجاد اختلاف قیمتی بین بازار آزاد با قیمت سکه در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس و دلایل آن گفت: چند روزی است که اختلاف قیمت بین این دو بازار افزایش یافته و تحت تاثیر عواملی همچون رشد نرخ دلار و انتظارات تورمی موجود در جامعه نسبت به آینده شاهد سبقت این دو بازار از یکدیگر هستیم. 

وی افزود: در این شرایط برخی افراد از فرصت آربیتراژی (خریدوفروش هم‌زمان یک دارایی برای کسب سود از تفاوت قیمت‌ها) موجود بین این دو بازار برای کسب سود استفاده کرده و با خرید سکه از بازار آزاد و سپس فروش آن در بازار گواهی سپرده سکه طلا، سود کسب می‌کنند که این شرایط موجب رشد تقاضای خرید سکه در بازار سنتی شده است.

 

بازگشت دلار به مدار 16 هزار

همچنین بازار ارز در هفته گذشته همانند دیگر بازارها، با تلاطم مواجه بود و در انتهای هفته در قیمت 16 هزار و 850 تومان بسته شد.

سهراب دل انگیزان، اقتصاددان معتقد است: با توجه به تورم پیوسته ۳۰ درصدی که برای سال ۹۹ انتظار می‌رود، اگر ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت برای ارز نیز در نظر داشته باشیم دلار بین کانال ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان می‌تواند قرار بگیرد.

در پایان، این کارشناس تاکید کرد: به نظر می‌رسد دلار هر ماه حدود ۳۰۰ تا ۴۵۰ تومان ظرفیت رشد دارد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: