bazarnews

کد خبر: ۷۰۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
آذری جهرمی گفت: با توجه به قطعی اینترنت در آبان سال گذشته و چالش‌هایی که در حوزه‌های مختلف داشتیم، شاهد افزایش نرخ رشد در بخش ارتباطات بودیم. تلاطم‌های ارزی مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد اما سعی کردیم دست در جیب مردم نکنیم.

گروه بازار دیجیتال بازارنیوز: مراسم روز جهانی ارتباطات با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیر ارتباطات و بیش از ۸۰۰ نفر از مسوولین، فعالان و خبرنگاران کشور مراسمی برگزار شد.

وزیر ارتباطات در ابتدای این مراسم با تاکید بر این نکته که بستر ارتباط مجازی این مراسم توسط یک شرکت ایرانی فراهم شده است به شرح اقدامات وزارت ارتباطات در این مدت پرداخت.

وی گفت:‌ در دو سال گذشته چالش‌هایی را پشت سر گذاشتیم که تا به حال نظیر آن ها را شاهد نبودیم. ضمن این که شیوع ویروس کرونا سختی ها و مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد اما از طرف دیگر فرصتی ایجاد کرد تا کارهایی که قرار بود طی یک سال آینده انجام بدهیم را ظرف مدت سه ماه به نتیجه برسانیم.

در هر کدام از چالش هایی که در کشور به وجود آمد وزارت ارتباطات وارد موضوعات مختلف شد و در آن ایفای نقش کرد.

«محمدجواد آذری جهرمی» افزود: ارتباطات پیکره تسهیلات رسانی در کشور است. آخرین آن شیوع کرونا در سراسر کشور بود که سعی می کنم به شرح آن بپردازیم.

وزیر ارتباطات افزود: تمام دنیا با یک مفهوم نوین به نام اقتصاد دیجیتال مواجه شده اند که این اقتصاد سه لایه دارد. لایه اول حوزه تلکام و مخابرات است که بخش سنتی این مفهوم به حساب می آید. انتشار نرم افزار و سخت افزار نیز در همین حوزه است است. لایه دوم لایه محدودی است که خدمات پلتفرمی در آن شکل می گیرد. لایه سوم نیز مربوط به تجارت الکترونیکی است.

وی با بیان این که با توجه به این که کشور در دو سال گذشته رشد اقتصادی خوبی نداشته اما در حوزه ارتباطات و فناوری توانستیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم، به تشریح اثرات شیوع کرونا بر بخش ارتباطات کشور پرداخت و گفت: با توجه به قطعی اینترنت در آبان سال گذشته و چالش هایی که با آن رو به رو بودیم اما با تلاش فعالین این حوزه، توانستیم رشد کنیم. ترافیک دیتا تا قبل از شیوع کرونا بیش از ۱۶ پتابایت بوده که در فرودین ماه امسال این عدد به ۲۳ پتابایت و تا دو روز گذشته این عدد به ۲۰.۵ رسیده است. در این رشد قابل توجه، ترافیک نسبتا پایدار بوده است اما افزایش ترافیک باعث کاهش سرعت اینترنت شده است که مردم نیز در خصوص آن گلایه هایی داشتند.

او ادامه داد: کیفیت شبکه تلفن ثابت و همراه در روزهای ابتدای کرونا افت کرد اما در روزهای بعدی سعی کردیم این مشکل را برطرف کنیم. شیوع این ویروس به جهش ما منجر شد. چیزی را که برای خرداد ماه ۱۴۰۰ برنامه ریزی کرده بودیم در این مدت انجام شد و به نیتجه رسید. در همین راستا شرکت ارتباطات زیر رساخت در هسته شبکه ملی اطلاعات ظرفیت ۲هزار گیگابایتی ایجاد کرد.

آذری جهرمی در ادامه افزود: ظرفیت شبکه اپراتورها در پهن باند موبایل اشباع شده است، اگر ترافیک ویدیویی هم به سمت موبایل سرازیر شود ما ظرفیت و فرکانسی برای اختصاص دادن به اپراتورهای موبایل نداریم به همین دلیل است که باید سریع تر برای باندهای فرکانسی تصمیم‌گیری شود. این مساله جزو آن مسائلی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وزیر ارتباطات در خصوص چالش هایی که در حوزه ارتباطات با آن رو به رو هستند گفت: ما برای رسیدن به اهدافی که مدنظرمان است با چالش‌هایی رو به رو هستیم که تنها با همکاری همه جانبه شهرداری ها برای توسعه اینترنت خانگی و همراه، حل مشکل دسترسی به شبکه برق سراسری در محل نصب سایت های روستایی و تامین منابع مالی توسعه پروژه ها با استفاده از ظرفیت بورس برطرف می‌شود.

او اضافه کرد: برای احداث هر سایت روستایی دو میلیارد تومان هزینه می شود اما تامین برق سایت ها از این مبلغ بیشتر است. هزینه توسعه روستایی را هم دولت تامین می‌کند و باید برای این مساله چاره اندیشید. 

زمانی که از فناوری اطلاعات صحبت می کنیم، روی صحبت ما صرفا استارتاپ های بزرگ نیستند. ما علاقمند آن دسته از استارتاپ ها نیز به سمت یونیکورن شدن بروند اما هسته اقتصاد دیجیتال از سلول‌های پایینی تشکیل شده‌اند، از پنج هزار شرکت نوپا و ۱۷ هزار شرکت عضو نظام صنفی رایانه ای، اعضای این خانواده هستند که زیر چرت وزارت ارتباطات و طرح نوآفرین قرار گرفته اند. ما بر خلاف معاونت فناوری که شرکت های بزرگ حمایت می کند، تمرکزمان را روی شرکت های کوچک گذاشته ایم.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: