bazarnews

کد خبر: ۷۰۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
در حالی که به واسطه قرنطینه پس از شیوع ویروس کرونا، هوای شهرهای سراسر چین پاک و تمیز شده بود با پایان محدودیت ها، آلودگی به سطح استان ها و شهرهای کشور بازگشته است.

از سازمان هواشناسی چین، در ماه فوریه /۱۲ بهمن تا ۱۲ اسفند ۱۳۹۸/ که کرونا بشدت در چین گسترش یافته و محدودیت های تردد در نظر گرفته شده بود، فقط سه روز هوای شهر پکن پایتخت این کشور آلوده بود.

تصاویر ماهواره ای منتشر شده در خصوص شاخص‌آلودگی هوا حاکی است که وضعیت هوای چین در موقع قرنطینه و قفل شدن شهرها بسیار مطلوب بوده و کمتر منطقه آلوده ای در کشور وجود داشته است.

دی اکسید نیتروژن هم که اصولا از موتور خودروها و سوخت های فسیلی منتشر می شود در شهرهای مختلف بخصوص شهر ووهان که در قرنطینه کامل قرار گرفته بود کاهش چشمگیری داشته است.

اما همین ماده درست در ماه آوریل /۱۳ فروردین تا ۱۳ اردیبهشت/ زمانی که چین اعلام کرد قرنطینه شهر ووهان اصلی ترین محل شیوع کرونا خاتمه یافت است دوباره افزایش یافت و شاخص ها نشان می دهد آلودگی شهر در حال افزایش است.

گزارش دیده بان آب و هوایی دنیا موسوم به "یی یی بی" تایید می کند که آلودگی در هوای شهرهای پکن،  شانگهای و گوانگ جو در شمال،  شرق و جنوب کشور شکل فزاینده ای دارد و دی اکسید نیتروژن در این شهرها نیز روند صعودی پیدا کرده است.

این سازمان در گزارش ها و نقشه های آب و هوایی و تصاویر ماهواره ای که تهیه کرده آورده است که آلودگی هوا در چین بالاتر می رود اما این شروعی برای این کشور است و این اتفاقی است که پس از پایان محدودیت و قرنطینه ها برای دیگر کشورها هم می افتد.

آمارهایی در سال های گذشته منتشر شد مبنی بر اینکه در طول یک سال نزدیک به ۳ میلیون نفر در چین براثر آلودگی جانشان را از دست می دهند و با این حساب با کاستن از این آلودگی می توان از مرگ آنها جلوگیری کرد.

موضوع آلودگی هوا در چین یکی از بحث برانگیز ترین مسایل در سال های اخیر محسوب می شود و تقریبا به طور روزمره از طریق رسانه ها و نرم افزارها در این باره اطلاع رسانی می شود.

مدتی قبل در پکن و ۲۳ شهر دیگر چین به دلیل آلودگی بسیار بالای هوا هشدار قرمز صادر شد و تقریبا دو هفته این موضوع به طول انجامید و نهایتا مردم در تارنماها و وبلاگ ها خواستار برکناری مسوولانی شدند که قادر به مقابله با این پدیده نیستند.

 

ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: