bazarnews

کد خبر: ۷۰۵۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
رئیس کل اسبق بانک مرکزی در گفتگو با بازارنیوز:
محمود بهمنی گفت: نقدینگی اگر کنترل و نظارت نشود و به بخش تولید نرود، طبیعی است که به بخش سفته بازی وارد خواهد شد. سرمایه‌گذار زمانی که ببیند سود بانکی کاهش یافته و به ۱۵ درصد رسیده و تورم هم بالای ۳۰، ۴۰ درصد است، سرمایه‌اش را وارد بورس، ارز، سکه، خودرو و... می‌کند.

ارتباط سقوط بورس و افزایش نرخ ارز در روز‌های اخیر/ نقدینگی کشور در دو ماه گذشته ۴۰۰ هزار میلیارد افزایش یافت

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: محمود بهمنی، رئیس اسبق بانک مرکزی در گفتگو با بازارنیوز، پیرامون علت افزایش نرخ ارز در روز‌های گذشته اظهار داشت:  عامل اصلی که در افزایش قیمت‌ها نقش دارد، نقدینگی است که نباید از آن غافل شویم. نقدینگی ما در دو ماه گذشته، حدود ۴۰۰ هزار میلیارد افزایش داشته و از حدود ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان در حوالی عید نوروز به ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: این پول اگر کنترل و نظارت نشود و به بخش تولید نرود، طبیعی است که به بخش سفته بازی وارد خواهد شد. سرمایه‌گذار زمانی که ببیند سود بانکی کاهش یافته و به ۱۵ درصد رسیده و تورم هم بالای ۳۰، ۴۰ درصد است، سرمایه‌اش را وارد بورس، ارز، سکه، خودرو و ... می‌کند. عامل اصلی این‌ها نقدینگی لجام گسیخته است. یعنی نقدینگی که باید به سمت تولید هدایت شود و عرضه را بالا ببرد و قیمت را پایین بیاورد، به سمت ارز و طلا و.. رفته است.

وی درباره سقوط بورس در روز‌های گذشته گفت: شما دیدید که نقدینگی که وارد بورس شد، از حد ظرفیت بازار خارج و سرریز شد. بورس باید ظرفیت بالایی داشته باشد که کشش این میزان نقدینگی را داشته باشد. یا این که وارد بازار خودرو می‌شود بعد جلوی آن را می‌گیرند، وارد بازار دیگر می‌شود. جلوی ارز هم گرفته شود وارد یک بازار دیگر می‌شود، پس باید نقدینگی مهار شود.
 

بهمنی پیرامون ارتباط سقوط بورس در روز‌های اخیر و افزایش نرخ ارز در همین بازه زمانی اظهار داشت: بازار‌ها همه با هم ارتباط دارند. زمانی که بورس پایین می‌آید، نقدینگی به بازار ارز سوق پیدا می‌کند. این نقدینگی که وارد بورس شده، اگر بتواند تولید را رونق دهد (مانند عرضه‌های اولیه که به افزایش سرمایه شرکت‌ها می‌انجامد)، خوب است، ولی این سهامی که دست به دست بین مردم خرید و فروش می‌شود که به سمت تولید نمی‌رود؛ وگرنه بورس بهترین بازار است، زیرا دارای شفافیت است و قیمت‌ها مشخص و ارزش‌های واقعی تعیین می‌شود.

وی در پایان درباره شرایط لازم برای پایین آمدن نرخ ارز، گفت: پایین آمدن نرخ ارز به سیاست گذاری ما بر میگردد. وقتی سیاست گذاری درست باشد، قطعا نرخ ارز می‌تواند تعدیل شود. سیاست گذاری‌ها مختلف است و هر شرایط سیاست گذاری خاص خودش را می‌طلبد. امروز وقتی نرخ سود سپرده بانکی را پایین می‌آوریم، این اتفاق می‌افتد. بانک باید این نقدینگی را بگیرد و وارد چرخه تولید کند، چون بانک بهتر از بقیه می‌تواند نقدینگی را وارد تولید کند.
برچسب ها: بانک مرکزی ، بورس ، ارز ، نرخ ارز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: