bazarnews

کد خبر: ۷۰۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
منتخب مردم ورزقان و خاروانا در مجلس یازدهم با بیان اینکه ایران خودرو و سایپا عرصه را بر دیگران تنگ و در شورای رقابت هم نفوذ کرده اند، گفت: این دو خودروساز، کمیسیون صنایع مجلس را نیز به دست گرفته اند.

الله وردی دهقانی منتخب مردم ورزقان و خاروانا در مجلس یازدهم در یک برنامه رادیویی، شورای رقابت را تشکیلات فراقوه‌ای معرفی کرد که در آن از همه قوا حضور دارند و برای انحصار شکنی و مبارزه با هر موضوع ضد رقابت و دفاع از حقوق مصرف کنندگان تصمیم می‌گیرند.

وی با بیان اینکه مشکلات صنعت خودروسازی مسبوق به سابقه است، افزود: خودروسازان در کشور ما به مافیا تبدیل شده اند. دو خودروساز عمده در ایران عرصه را بر دیگران تنگ کرده و متاسفانه در شورای رقابت هم نفوذ کرده و کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی را هم به دست گرفته اند.
دهقانی با بیان اینکه شورای رقابت موظف به شفاف سازی، قیمت گذاری و مبارزه با انحصارگرایی است، اظهار کرد: این شورا باید احساس مسئولیت کند و انحصار را بشکند.

*شورای رقابت بخش خصوصی واقعی را وارد بازار خودرو کند

نماینده منتخب مردم در مجلس یازدهم از این شورا درخواست کرد که بخش خصوصی واقعی را وارد بازار خودرو کند.

دهقانی گفت: اگر این خودروسازان قادر به تامین کمیت و کیفیت خودروی مطلوب مردم نیستند باید زمینه واردات خودرو را فراهم آوریم و مافیا را جمع کنیم.

* اگر شورای رقابت، رفاقت نکند قیمت خودرو در بازار ثابت می‌شود

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو نیز در این مورد گفت: اگر شورای رقابت، نقش رفاقتی بازی نکند و قوانین را به درستی اجرا کند قیمت خودرو در بازار ثبات پیدا خواهد کرد.

وی با انتقاد از وقفه در اعلام قیمت خودرو طی ۱۰ روز گذشته گفت: این وقفه‌ها باعث به هم ریختگی بازار می‌شود و در مقابل، اعلام سریع قیمت‌ها منجر به ایجاد تعادل در بازار و جلوگیری از آشفتگی آن خواهد شد.

* حذف ماموریت شورای رقابت اشتباه بود

موتمنی، ممنوعیت شورای رقابت برای اظهار نظر درباره قیمت خودرو از سال ۱۳۹۷ را سیاست اشتباهی خواند و گفت: در جایی که انحصار است باید ناظر هم وجود داشته باشد تا امکان بررسی عملکرد خودرو سازان و قیمت‌ها و نهایتاً اظهارنظر درباره قیمت تمام شده کالا را پیدا کند.

این مقام مسئول با گلایه از عملکرد سازمان حمایت مصرف کنندگان در این زمینه اظهار کرد: قیمت گذاری خودرو کار بسیار ساده‌ای است، اما مشخص نیست که چرا قیمت‌ها اعلام نمی‌شوند تا بازار هم از بلاتکلیفی نجات پیدا کند.

*شورای رقابت باید بازار را رصد کند

موتمنی بر این باور است که شورای رقابت طبق قوانین حرکت و باید بازار را رصد و قیمت‌ها را آنالیز کند و قیمت‌ها را نسبت به تورم در جامعه افزایش یا کاهش دهد تا خودروسازان هم ضرر نکنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با تأکید بر اینکه قیمت تمام شده و قیمت مصرف کننده باید اعلام و سقف قیمتی تعیین شده هم از سوی سازمان حمایت اجرا شود، گفت: این اقدام موجب فروکش کردن تقاضای کاذب و دسترسی مصرف کننده به قیمت منطقی کالا خواهد شد.

 

فارس

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: